Köttmjöl?
Jag undrar lite angående hundfoder. De flesta foder är väl baserade på köttmjöl om jag har förstått det rätt? En del säger att man absolut inte ska ge hundarna det utan att det ska vara baserat på riktigt kött istället (som typ Magnusson). Men många kända märken är ju baserade på köttmjöl, så så farligt kan det väl inte vara? Vad spelar det för roll för hundens hälsa osv ifall det är baserat på köttmjöl eller riktigt kött?

Jag har tyvärr inget svar på din fråga men hopaps att någon annan har =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag slängde in frågan på Hundar i fokus oxå, men där har jag bara ett svar än så länge. :-/

Men är inte 'köttmjöl' torkat finmalt kött (så fint att det blir som mjöl)? hmm.. jag vet inte till 100%. bara en tanke. hoppas nån kan svara på det! :)

#3: Jo, det var ju så jag oxå tänkte. Och då är det ju kött som kött kan jag tycka..? Men, men.. vi får väl se om nån annan har nåt att tillföra i ämnet! :-)

#4 f.ö kan jag berätta att jag har ett foder på "riktigt" kött till min hund nu men han gillar det inte, kulorna är så små att han inte tuggar (sväljer allt helt och det syns att han får ont i magen av det när han gör så) och det är så lite fett i fodret då det är "riktigt" kött så jag måste hälla på olja för att han öht ska röra maten.. Ska byta till ett med köttmjöl nu och se hur han blir i magen.
Jag tror många "förmänskligar" hundar så sätt att vi anser att vi aldrig skulle äta slaktprodukter därför ska inte våra hundar heller göra det. Men ex. vargar äter ju faktiskt tarmar och magsäck först. Så jag tror att om hunden fick välja själv skulle de nog välja ett med mer slaktprodukter i. :O

#5: Där kom du med en infallsvinkel som jag inte ens tänkt på. Intressant tänk! Jag har nog en tendens att förmänskliga mina husdjur ibland är jag rädd.. :-/ Jag harkollat runt på olika hundfoder men jag vet varken ut eller in. Har ingen aning om vilket jag ska välja eller om det ens spelar så stor roll…?
Får man förresten fråga vad det är för foder du har till vovven nu? Det låter i alla fall som att det inte nåt jag borde satsa på till vår snart blivande vovve. :-P

#6 standardt använder vi nu, toppen foder på så sätt att det endast innehåller kött och ris. (han är kanon i magen och bajsar bara 2ggr/dag) Men i och med bristen på fett och växtfiber är det totalt ointressant. Han åt det med glädje i början men nu vägrar han äta det om man inte blandar i hälften doggy.
Jag har dock hittat ett foder som verkar intressant, Happy Dog natur croq, vi ska pröva det och så får vi se hur han blir i magen, viktigast är ändå att han äter enligt mig men sen är det ju bäst om han är bra i magen och pälsen med! :)

#7 Det där fodret har jag inte ens hört talas om.. finns det på Foderbilen eller? Mja.. klart att det är viktigt att han äter. Men det skadar ju inte ifall han är bra i magen oxå förstås.. Plocka upp lös hundlort är ju ingen höjdare! x-D

#7 ja det var där jag hittade det, tycker det är enklast att kolla upp foder där! :) Det låter helt okey, inte en massa konstigheter i det iaf vad jag kan se. 300kr/15kg känns ju rätt okey med iaf, värt att pröva åtminstone.
Nej lös hundlort är vidrigt, dessutom omöjligt att få upp allt ju :/ Bor ju i ett område med massa barn och andra hundar, att inte kunna få upp allt känns ju hemskt då.

#9: Jo man får ju ett litet hum om priserna där i alla fall. Men det är lite synd att dom inte anger hur mycket foder som går åt. Så man kan räkna ut hur länge en säck varar menar jag. Jag kommer nog att handla foder därifrån så man kan få det hemkört och slipper gå till affären. Smidigt ju! :-)Jag funderar på Oliver's Petfood oxå. För det kan man oxå få hemkört plus att dom skänker en del av vinsten till olika hjälpprojekt för hundar och andra djur. Och det känns ju bra. :-)

#10 ska kolla det fodret jag med, så länge man inte hittar nått lömskt så.. o_O

#11: http://www.oliverspetfood.se/ Ifall du inte har hittat sidan. Och jag tror inte det är nåt konstigt i det fodret.. MEn jag är ingen expert i och för sig. Om det är nåt som verkar skumt med det så säg gärna till!

#12 fodret verkade toppen, mer priset som blir ett problem för mig, min kille är ju rätt stor och äter mycket, och om jag fatt rätt med frakten blev det dyrt x(

#13: Nej frakten kostar ingenting ifall du beställer för över 200:-, och det blir ju över 200:- ifall man beställer en säck. Så då får man alltså det hem till dörren alldeles gratis. Billigare frakt än foderbilen med andra ord! :-)

#14 aha! då måste jag fattat helt fel då! Hehe är inte alltid så bra på att fatta tabeller.. Sambon har iaf köpt foder idag dock såg jag efter jag öppnat säcken att han köpt fel "variant" av fodret. detta kostade 479kr/15kg istället för det jag tänkt som kosta 300kr/15kg. Men men, shit happends när man bor med en karl som inte orkar läsa ordentligt! Men Kito verkar iaf äta det och det är ju huvudsaken, dock får vi nog byta till den billigare nästa månad så inte budgeten spricker helt x(

#15: Ahh.. så tokigt det kan bli! Men hur som helst bra att vovven äter med god aptit nu. Hoppas det håller i sig!

#16 Ja helt otroligt vad fel det kan bli. :O Jag är nog lite otursförföljd tror jag! hehe