Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettgod-morgon-middag-kväll
Läst 1551 ggr
Chimney
0

fick utskällning..

.. för att jag frisyrklipper min vovve.

I den här värmen får man tydligen inte det för sura tanter, utan hundar ska klippas av ALL päls.

Jag äger en cocker, en frisyrklippning på henne är inte så värst "extra" varm, väl?

Gille
0

Äh…´Dumheter.

KindredCold
0

Själv skulle jag, om jag hade en långhårig hund, klippa den kort, eller raka helt, beror väl lite på vad det är för ras.
Ska man inte på utställning ser jag ingen mening med en massa päls som bara är jobbigt i värmen.

Chimney
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lady är klippt som inför en utställning, men eftersom hon inte ska ställas ut nu så är det inte alls päls ner till marken.  är i princip bara öronen och lite på bröstet som håret är kvar.

KindredCold
0

#3 Jo, det där var ju lite överdrivet av tanten att skälla på dig så..
Det där var ju inte farligt..

Chimney
0

bara för att hennes cockerspaniel är felklippt så den liknar en pudel..

(inget fel på pudlar)

[Malin3033]
0

#2 jag har en långhårig hund (shetland sheepdog) och att klippa ner dennes päls är helt fel det blir bara värre. samma sak gäller för collie

KindredCold
0

#6 Får jag fråga hur det kan bli varmare för hunden med mindre päls?

CelDara
0

# #: Äsch.. vad var det att skälla för? Konstig tant tycker jag. Jag tycker Lady ser rätt korthårig ut ändå faktiskt. Och får hon bara slänga sig i vattnet lite  emellanåt så går det nog ingen nöd på henne! ;-)

Chimney
0

#8 åh, inga problem med det, har grannen vattenspridaren igång kan jag itne ha henne lös för hon blir galen =P

[Malin3033]
0

#7 för det första så blir täckhåren och udnerhullen inte alls samma kvalité när det växer ut igen, täckhåren är till för att skydda såväl som kyla, vatten och sol.  har du bara underhullen kvar har hunden inget att skydda sig med. även korthåriga hundar har underhull+täckhår.

KindredCold
0

#10 Jovisst, jag vet att hundar har underhull..
Känner dock en collieägre som rakar magen på sina hundar utan problem senare…

Karmatarerskanise
0

#11 Det är farligt att klippa/raka många raser. Pälsen fungerar som skydd både mot värme och för den. Så att klippa/raka en hund bara för att det är sommar är ett dumt råd, farligt faktiskt :)

[Malin3033]
0

#11 varför rakar h*n magen på sina hundar? helt onödigt

Millan1971
0

Man kan utan problem raka eller klippa ner hundarna på sommaren! Sedan att folk skäller ut dig pga hur du klippt din hund är ju helt enkelt barnsligt! Man får väl ha vilken frisyr man vill ha på sin egen hund,eller???Jag klipper ner Tiara på sommaren o låter det vara längre på vintern….

KindredCold
0

#13 För att hundarna klarar värmen så mycket bättre då.
Känner folk som rakar magen på hundarna som svalka. Inga problem med det, pälsen växer ut, och hunden mår fint.. Inga problem.

#12 Har aldrig vart med om att det skulle vara farligt. De hundar jag vet om som rakas, klipps har då överlevt.. Inga problem med varken hud eller päls.. De har ju testat vilket hundarna mår bäst av. Collien det var frågan om fick mer eller mindre värmeslag, men när denne rakade magen på hunden var han både piggare och gladare.

Anett Lindbom
0

Vi rakade ner våran Irl.Varghund på vårkanten för han blev så himla varm i sin päls annars.

Här där jag bor finns det några Amrisar och dom är alla nerklippta & fina, dom är så söta när dom får bort all päls.

Karmatarerskanise
0

Ja veterinärerna här varnar iaf för rakade hundar. Dom kan inte försvara sig mot värmen då längre. Så enligt mig är det riktigt dumt.

Detta gäller då hundar med underpäls.

CelDara
0

#17: Tror du inte att dom menar att huden kanske inte tål solen? Att dom kan bränna sig menar jag. Men magen får ju inte lika mkt sol så det är ju kanske inte så farligt att raka  magen då.. En liten tanke bara..

KindredCold
0

#17 Nu ska man ju inte raka hunden naken.. Tok heller.
Utan raka pälsen kort. Som man gör med pudlar och bichon frisé bla. Sen som CelDara säger, magen utsätts inte för solljuset på samma satt.
Har aldrig hört att det ska vara problem med det. Hunden ligger ju knappast på rygg hela dagarna mitt i solen..

Så som hunden på bilden är inte helrakad, men fortfarande lite mycket.. Hittade ingen bättre bild.

(Bilden är från google)