Dålig andedräkt
Min 5 månaders valp har extremt dålig andedräkt. När han var mindre hade han inte det, men från det att han blev 3 ½ månade ungefär så har det förvärrats betydligt för varje vecka.
Han äter Royal Canin Giant Puppy (ska byta till Eukanuba Large breed när nuvarande säck är slut), han får ett ägg i maten ca 1 gång/veckan. Ibland får han fil fast väldigt sällan. utöver det får han ingen annan mat. Levergodis ibland vid träning och han tuggar mycket ben. Någon som kanske har några ideér på varför han fått så dålig andedräkt? Någon åtgärd?
Hur ser tänderna ut i mån av tandsten?
han har inget bettfel eller liknande som kan förvärra saken?
Det ultimata är ju att borsta tänderna i förebyggande syfte, annars kan man gå till vetten och be dom plocka bort tandsten.
Sen finns även ett fodertillskott som heter plaque off, har själv ingen erfarenhet av det.
≧◔◡◔≦

Förutom tandproblem kan dålig andedräkt även orsakas av problem i hals eller mage.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Inte tandsten. Inget bettfel.
#2 Ja, han har fisit mycket av det foder han har nu. Och han har varit jätte mager trots att han blivit avmaskad som han ska när han var liten samt igen nu för nån vecka sen ifall att det förra medlet inte tog på allt.
#3 vad menas med det? eller vad innebär det?
#4 Övre magmunnen är en muskel där matstrupen går in i magsäcken.
Har hört att en magmun som inte riktigt sluter tätt kan få en hund att lukta illa ur munnen.
Men jag tror inte att din valp har detta, tror det är vanligare på hundar med andra magproblem.
≧◔◡◔≦

#4 om han har varit dålig i magen av fodret så kan det mkt väl vara det som är orsaken även till den dåliga andedräkten
_**/Mvh Anne

#4 Han bajsar bra. Dock fiser han mer än vad jag tycker han borde göra.. Annars inga symptom på dålig i magen, ja förutom dålig andedräkt då.

Även fisarna är ett tecken på dålig mage
_**/Mvh Anne

Har du kikat ordentligt så att det inte har fastnat någon träflisa el liknande mellan några tänder? Eller att det har fastnat en pinne uppe i gomen. Har själv vart med om båda delarna och upptäcks det inte i tid så börjar det lukta efter ett tag…. När Valpar byter tänder brukar det oxå lukta mer än vanligt.

#8 :) Skrev: "fiser mer än vad jag tycker han borde göra, annars inga symptom på dålig i magen förutom dålig andedräkt". Fisarna var med i min symptom lista ;)
#9 Nää, ingenting :( Blir till & ringa vetten idag. Valpar kan ju ha äcklig andedräkt pga tandbyte men såhär äcklig?! Och ringa & rådfråga skadar ju inte :)
Min valp 5 månader har också otroligt dålig andedräkt, Luktar fisk, Det började för någon dag sen, Hon äter som hon ska Royal Canin Junior , bajsar normalt, Har kollat tänderna ingen tandsten o ser inget annat onormalt heller, Ringde vetten han sa att det kan bero på tandbytet, får avvakta o se om det går över, annars får jag boka tid för koll, Äter gör hon också utan problem

#11 Tamlins dåliga andedräkt börjar försvinna. Jag antar att det var i samband med tandlossningen. Men att det skulle stinka så rejält var jag inte alls förberedd på
Men med hans nya tänder följer bättre andedräkt så :)
*12, Samma här, Amira har fått nya tänder nu och lukiar inget längre, som tur är,