mycket BC i blandraser?
Innan jag besökte denna sida var det en kompis som sa så här en gång till mig. "Tycker det är tråkigt att dem blandar i BC bara för att få deras arbetsvilja" Något i den stilen sa hon, jag tyckte det var jätte konstigt. Men de finns säkert dem som gör det. Och nu när jag har besökt sidan ser jag många blandisar med BC i, måste ju absolut inte vara på så sätt som hon sa det! Utan jag kom bara och tänka på det när jag såg alla söta BC blandisar. Jag känner själv en BC/Golden retriver.
Har ingen direkt fråga till det jag har skrivit, vill bara höra alla tanker till det hon sa, jag själv vet inte rikigt vad jag ska tro eftersom jag aldrig pratat med en uppfödare som blandar i BC.
Må bäst alla!

En del kanske blandar i BC för att få med deras arbetsvilja men jag tror att det är långt ifrån alla då jag tror att många blandraser är tjuvparningar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Men jag förstår inte varför det skulle vara tråkigt att man blandar i Border Collie, det är juh en jättefin och trevlig ras så länge som man tänker arbeta mycket med dom hundarna. =)

Border collie är ju en väldigt trevlig ras, som är avlad på egenskaper och inte utseende. tycker jag är bra. och så kan man ju blanda med nån annan ras för att då dem lite mindre krävande. vet inte om det alltid är så, men i fallet med vår hund blev det så… fast det var ju då en tjuvparning visade det sig när jag pratade med den första ägaren, något jag är glad att det hände. :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Där emot så har folk pippi på och blanda i Alahuskys i alla blandningar…och oftas vet dem inte nvar dem gör…
Men vaddå Alaskan Huskys? Varför skulle man vilja blanda i det om man inte ska ha hunden som draghund? Där kan man juh inte gå efter utseende eftersom att de flesta såna ser helt olika ut.
Du kan även vända på det. Varför ska man blanda in BC/Schäfer/Rottis om man inte ska jobba med hunden? Men å andra sidan, om man ska jobba med hunden så är det bättre att skaffa en renrasig så du få ställa upp på samtliga prov mm.
**MVH Cerrolyn

Alaskan Husky ÄR blalndras.
Dem vill få den till renras, men det lär dem inte lyckas med, tack och lov.
Fär att få kallas Alaskan Husky måste det vara blandning mellan, Sibirien Husky + Alaskan Malamute.
Det går inte att det är Tex: BC+Husky…
eller som min Tyson… Pointer+Vorsteh+Sibirien Husky
#7 Det som jag har läst om Alaskan Husky är att det enda kriteriet för att få kalla sin blandis för det är att det ska vara en väldigt bra draghund. Det är i Sverige som folk har börjat kalla sina Husky+Malamute- blandisar för Alaskan Husky. Eller missuppfattade jag dig nu?
#6 Det är många (okunniga) som blandar in broder/schäfer/rottis för bara utseendets skull, men det kan väl inte vara därför man blandar in Alaskan Husky eftersom att dom alla kan se så pass olika ut eftersom tt inte alla Alaskan Huskys har samma rasblandningar..?
Du har så rätt. Många avlar pga utsee´nde och tänker nada på mentaliteten, gener eller hälsan.
Som jag och en vännina pratade om:
OM jag tvunget måste välja en blandras (omplasering + oreggade raknades inte) så skulle jag välja mellan 2 närbesläktade raser. Tex golden/Labbe eller Malle/terv, Terv/grönis osv.
**MVH Cerrolyn

Det är inte at hunden har med drag att göra den får heta Alaskan Husky.
För då kan alla som kan dra vara Alaskan.
Det är just den blandningen Sibirien Husky + Alaskan Malamute = Alaskan Husky.
har inget med utseendet och göra.
Alaskan Husky är inte en blandning Sib husky-malamute. Huvudsaken är att det är sib husky i den. det är alltså hund av polarspetstyp avlad för olika dragegenskaper. vill du ha en snabb hund kan du korsa in greyhound. vet ej heller varför det är bordercollie i.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alaskan_Husky Där står det vad Alaskan Husky är för nåt. Det är bra draghundar, inte Alaskan Malamute + siberian Husky
#11 Du har helt rätt, det måste vara siberian husky i den, det tänkte jag inte på.

#9 Varför skulle du välja två nära besläktade raser? Ingen kritik alls, bara fråga=)
Naaaw, Udda är så himla fin. =) Hon har så häftig "frisyr".

#16 Haha akta dig! Hon kommer att bli hundnappad av mig inom en snar framtid. 

Klart att du får fråga. Jag vill i så fall ha närbesläktade raser för då vet jag mer vad jag får i kopplet, sjukdommar & mentalitet. Om man blandar två raser som ligger långt ifrån varandra så är det svårt att riktigt veta. T ex Ta en blandning som Labbe-rottis (inget ont menat nu). Labben är en apporterande likbärare (hämtar jägarens nedskjutna fåglar mm), medan Rottisen är en vakt- och boskapshund. Dvs det är stor skillnad mellan deras mentaliteter. Men vist kan det bli bra ändå det är inte det jag säger utan du vet inte när du får din 8v valp hur den blir som vuxen.
**MVH Cerrolyn

#19 Så då har jag en ganska "lyckad" blandning i min Bearded/bordcer collie?
#18 Haha var inte så säker. =P
Jag var inte ute efter att få någon att må dåligt eller så, jag bara skrev vad jag tyckte. Vist finns det "konstiga" blandningar som kan bli hur bra som helst.
Kul att du är nöjd med din "lyckade" blandning ;)
**MVH Cerrolyn

#22 Jag menade inte heller så, men Bearded och Boder Collien är väl ganska nära besläktade?

Ja efter som dem är vallare bägge 2. så tillhör dem ju samma familj.=)
Jag tror unka menade att det är värre och blanda en Chihuahua med en DG (dumt exempel) eller en Tax med en collier.
Man kan ju tänka på bägges gener om dem är "vallare" bägge 2, som dina är…
eller Jakt hundar…
Anars så får man en Tyson! =)
Ett hopplöst fall! =))
(Pointer +vorsteh+ Siberian Husky)
2 jakt och en dragande/jak-raser.
Nja nu tänker du inte så som jag. För i ditt fall skulle BC och schäfer vara närbesläktade vilket de inte är (schäfern är i grunden en herdehund och vallare).
Men närbesläktade raser menar jag raser som högst är "kusiner" med varandra eller raser som man har använt sig av för att få fram en annan ras.
Ja, dina raser ser jag som närbesläktade. Båda kommer från storbritannien och är fårvallare (bearded är också boskapsvallare).
**MVH Cerrolyn

Okey, så om man köper en blandis till så är det något man bör tänka på=) Är det alltså viktigare vad de har för "arbetsområde"/mentalitet än om du är lika utseendemässigt (såvida det inte är en pygmé och en jätte), eller har jag missat nåt då?
Det är bara min åsikt inget annat. Hur du/ni väljer är upp till er.
**MVH Cerrolyn

#27 Tycker att det är intressant att höra. Har inte reflekterat över det förut
Jag har väl blivit "mentalitet-störd" sedan jag gick utbildningen i det ;)
Men vist är det kul/intressant att höra hur andra resonera när det gäller den biten.
**MVH Cerrolyn

#29 Va? Finns det utbildningar i hur man bäst blandar hundar
.. Ja, när ska man sluta bli förvånad…?
Eller det kanske var i genetik du menade förresten?
Jag tror inte så många resonerar överhuvudtaget… De tar nog bara en hund som ser fin ut i stort sätt…
Det är hundensmentalitet jag syftar på dvs MH-utbildningen.
**MVH Cerrolyn
Oj vad jag kände mig träffad i den här tråden ^^ jag har parat min Alaskan Husky (som precis som #11 & #12 redan har förklarat inte alls är en blandning mellan sibbe & malamute utan helt enkelt en hund framavlad för att dra) med en BC.
Eftersom Alaskan Husky är en blandras kan man inte dra alla över en kam och säga att dom är si och så utan dom har ofta helt olika personligheter.
Min alaskan Indra är duktig på lydnad, oerhört kontaktsökande, går lös överallt och mkt lik en BC mentalt. Dock mindre krävande och inte lika intensiv,
BCn jag parade henne med är den lugnaste jag sett. Han fungerar i spann, att valla med och som gårdshund mm. :)
Syftet med parningen var att få fram en hund som är mer intensiv än Indra men mindre krävande än en BC och som skulle fungera till Agility, lydnad, som sällskap och även lite till drag och valparna blev precis som väntat :)
Supermysiga, träningsvillga med en tydlig på- och avknapp och de är med på allt man vill. Spår, drag, lydnad, Agility och sängvärmning mm ;)
Jag kan tillägga att jag rådfrågade veterinär och endel uppfödare som kände både Indra och hanen jag använde innan jag parade dom..
Jag ångar inte för en sekund parningen och hade redan innan parningen köpare på flertalet av valparna, :) Såhär efteråt har många frågat om jag ska göra om parningen och sagt att de isåfall vill köpa. Men Indra är kastrerad nu så det blir svårt ;)
På bilden: Indra t.v och dottern Joxa t.h
Håller du på mycket med drag?
**MVH Cerrolyn
#32 vad är din alaskan husky (Indra) för blandning? Är det BC och husky?
#33 Jag höll på mycket med det förut, nu har jag flyttat ner till Umeå och pluggar och här finns det inte mkt snö att köra hundspann på så jag kör bara då och då när jag åker hem till Kiruna. :) Tränar mest bara lydnad med hundarna nu och lite Agility då och då plus att jag cyklar med dom när det inte är glashalt.
#34 Indra är en riktig dunderkorsning med bl.a sib.husky, grönländare, BC, eng.setter, belgisk vallhund och saluki ^^ (de tre sistnämnda raserna ligger väääldigt långt bak i stamtavlan)
Hihi då vet jag precis vem jag ska vända mig till så fort jag får tag på skaklar (stav?)…
**MVH Cerrolyn
#35 Ok. Hon är väldigt fin i alla fall. =)
Jag tycker att just lab/golden tillsammans med BC ger en lite aktivare hund än lab/golden. Jag är väldigt nöjd med en sån blandning. Man får väl se på RESULTATET…
Men däremot så är det väl så att Lab och Golden har "samma" brister, dvs man kan inte avla bort tex problem med ögon, leder, höfter osv genom att använda en likadan ras med SAMMA brister. Då kan man väl lika väl avla renrasigt??

Precis ska man kunna få bort genetiska deffekter/sjukdommar så måste man nog avla på friska individer som inte bär på allt för mycket dåligt anlag.
_**/Mvh Anne

varför hålla på och lägga in andra raser om man vil ha en piggare hund, är det inte bättre och satsa på en piggare renras?
Bara en tanke!=)
#9 OM jag tvunget måste välja en blandras (omplasering + oreggade raknades inte) så skulle jag välja mellan 2 närbesläktade raser. Tex golden/Labbe eller Malle/terv, Terv/grönis osv.
Men "Malle/Terv", "Terv/Grönis" är väl ingen blandning? Har sett de som fått bruna och maskade långhårs och helsvarta långhårs i kullen, de bruna reggas som Tervueren och de svarta som Groenendael. Men det var ett tag sedan, det kanske har ändrats?
#14 Jag tycker att Carrolyn tar upp en del bra saker. Jag håller med henne i mycket. Det som jag däremot också tänker på ang. blandraser (som jag inte uppfattade att Carrolyn tog upp) är just HUR "illa" det kan bli om de olika rasernas egenskaper (som man blandar med) krockar.
Tar ett exempel som jag såg i en bok:
Du blandar tex rottis med BC (eller vilken utprägladvallhund som helst). Du har rottisen som vaktar, och vallhunden som ska agera snabbt. En rastypisk rottis ska vakta, men kolla av med föraren innan den agerar. En BC är gjord för att agera snabbt och läsa situationer och arbeta mer självständigt, och till viss del fatta egna beslut. Har du riktig otur (instabila föräldrar, fel förare till hunden, …) är risken att hunden hugger som en konsekvens av att rasegenskaperna krockar. Rottisen vaktar, och vallhunden agerar. Den "missar" med andra ord att stämma av med föraren innan den agerar. Ju fler raser du blandar, desto större är risken att något går fel, helt enkelt för att du har fler rasegenskaper som kan krocka. Därmed inte sagt att alla blandraser är instabila
Men eftersom du inte mår MH-testa blandraser, vet du inte hur de är psykiskt. De ända blandraser som får MH-testas (eller är det kanske L-testas) är de som används i tjänst.
Sen känns det ofta som om de som blandar på "sin snälla rara tik" ofta inte har en aning om vad de sysslar med. Som en "granne" (hon bodde någon lägenhet bort) vi hade. Hon hade en 5-vägskorsning med bl.a vallhund i sig. Hon "visste" att det var bättre för tiken att få en kull Valpar innan den kastrerades (vilket en mängd veterinärer har sagt inte stämmer alls) och frågade då en person i området som hade en trevlig (enligt henne) blandrashane om hon fick lov att låna honom. Hunden var ju trevlig. Men hur kommer valparna att bli…? Hennes tik hade redan (mminst) 5 raser i sig. Hanen hade 3-5 raser i sig han med. De hade i princip inga raser gemensamt. Det skulle generera Valpar som hade 8-10 raser i sig.
Tycker det är bättre att försöka hitta en renrasig hund som passar de kriterier man har. Då kan man även kolla upp hälso-status osv. Är det en arbetande ras, kräver många av rasklubbarna att ALLA hundar (som bor i Sverige och används i avel) SKA vara MH-testade. Man vet helt enkelt mer om vad man får i kopplet. Det är inga garantier, men det är lättare att det ska bli rätt.
Medarbetare på jack russel terrier
Jag har två blandrashundar, Fia som är BC/Jämthund och hennes dotter Bixy så är e Lapsk Vallhund….. Nu suger det i valptarmen och jag funderar på att ta vlapar på Bixy. Om man ser på dom raser som är i henne så vill jag inte har med jakthund och inte mar BC eftersom dom kräver så mycket stimulans. Kvar är då lapsk vallhund. men jag vill eg inte valla heller.
Eg. vill jag ha Valpar lämpade som familjehundar och har funderat lite löst på att para henne med en labrador. Är det helt åt helsike??? Om man ser till krockar i egenskaper? Det är ju rdan jakthund i henne…..
Bixy är snäll och tillgiven, lättlärd och lite "feg". Inte så att hon attackerar i rädsla utan mer så att hon kommer och gömmer sig hos mig. Mamma Fia är självständig, lyhörd, tuff och en ängel med barn men skarp när det "gäller" . En riktig allroundhund som både jagar, vallar hästarna, är familjehund och vakthund….. En sån pärla får jag aldrig mer…..

Jag skulle absolut inte rekomendera att blanda in fler raser.
_**/Mvh Anne

Vi har 2 blandisar av olika raser.
En vars mor är rottweiler/labrador, far labrador -med en uns Luzernstövare i. Svart-vitfläckig
med jättetrevligt temperament. Och söt förståss!
En ty jaktterrier/pudelblandis
. Påminner mest om jtr utseendemässigt, temperamentet är vaket, livligt och vänligt. Kul hund!
Dom hjälper till att hålla ording på gårdens övriga djur, samt älskar våra långa skogspromenader.
#43 egenskaper krockar inte, problemet när du blandar in annat blir att valparna blir desto mer oförutsägbara.
Jag förstår inte alls varför du måste ta Valpar på din hund om du nu inte söker egenskaperna i dom raser hon redan innehåller och enbart vill behålla en(?) valp utav en hel kull.
Då är det väl betydligt bättre att du skaffar en valp utifrån med dom egenskaper du vill ha och låter Bixy samt din andra hund vara med och uppfostra denna, valpen kommer bli lika präglad på dom som om det vore deras egna, förutom att den har egenskaperna du vill ha.
≧◔◡◔≦
# 46 Men tanken måste ju vara att någon annan också vill ha blandningen? Annars skall man väl inte avla på någon oavsett ras osv??
Dessutom vet men ALDRIG om en valp har dom egenskaper man vill ha… Det man ser vid 8 veckor kan vara ngt helt annat vid ett års sålder. Beroende på både, arv, miljö och fostran…
Jag tycker att det är jättekul med valpar och vill gärna hålla på med seriös avel. så planen är väl en renrasig tik så småningom… Rent krasst så kostar dom en hel del pengar, som jag inte har idag… Så vi får väl se. Ekonomiskt skulle en kull på Bixy ge de pangar som krävs för inköp av en renrasig tik… men jag är inte säker på om det känns "rätt" att göra så…..En rensraig tik av den ras jag är intresserad av just nu kostar 10 000 kr. Det är mer än vad jag har gett för någon av mina hästar…!!
Nåväl, det är inte aktuellt än på ett tag…
#9 OM jag tvunget måste välja en blandras (omplasering + oreggade raknades inte) så skulle jag välja mellan 2 närbesläktade raser. Tex golden/Labbe eller Malle/terv, Terv/grönis osv.
Men "Malle/Terv", "Terv/Grönis" är väl ingen blandning? Har sett de som fått bruna och maskade långhårs och helsvarta långhårs i kullen, de bruna reggas som Tervueren och de svarta som Groenendael. Men det var ett tag sedan, det kanske har ändrats?
Det har jag ingen aning om:S
**MVH Cerrolyn
Om du har tankar på seriös avel så ser det dumt ut om du tar en oreggad kull om någon vill titta tillbaka.
**MVH Cerrolyn
#47 hur kan någon seriös söka en hund vars blivande egenskaper är en ren chansning?
Nej, man vet aldrig om en 8v valp har dom egenskaper man söker, därför är ju avel mellan två likasinnade individer avlade för samma mål en bättre chansning för vad man vill ha.
Om du tycker att inköpspriset för en rashund kostar förstår jag inte alls varför du vill föda upp en hel kull med nya hundar, DET om något kostar både tid, engagemang och pengar.
I synnerhet om komplikationer uppstår eller att du får osålda/tillbakalämnade Valpar (eftersom jag antar att du gärna vill köpa tillbaka valpen om något skulle gå snett)
Om du så gärna vill ha en rashund utan större inköpskostnader samt ha Valpar, varför inte skaffa en tik på foder från en uppfödare?
som redan nämnt, som uppfödare hamnar ALLA dina kullar på ditt rykte som uppfödare, och det känns inte rättvist mot varken hundarna eller valpköparna att ta en ren chansning för det egna nöjets skull eller hur?
≧◔◡◔≦
# 49 50 som sagt, jag FUNDERAR på att para henne, det är inte alls bestämt…. Vad gäller rykte osv, så äger min smabo henne så mitt namn finns inte med där….. Inte för att det spelar så stor roll i sammanhanget men…
Det där med FODERVÄRD var en mycket bra idé det har jag inte alls tänkt på!! Tack för tipset, det skulle vara en lösning som kan passa mig alldeles utmärkt….
Jag vet vad det kostar att föda upp en kull, Bixy och hennes syskon är födda hos mig….Och det gick INTE minus, tvärtom, det betalade vår semester det året…. Det är ju det som är grejen att det är lönsamt att föda upp blandraser… 0 kr i språngavgift, (just den parningen…), foderkostnader ca 3500 kr , vacc, ID-märkning veterinärbesiktning av 8 valpar, 2700 kr + en massa eget arbete som bara var oerhört roligt! Sålde 7 st Valpar för 3500 kr styck, det är bara att göra matten…
Håller på med seriös hästuppfödning också men det är ju bara att konstatera att blandrashundar lönar sig mycket mer……
MEN fortfarande känns det inte riktiggt "rätt" att avla blandras…

Är det därför man föder upp blandisar, och tar skyhöga priser, för att få sin semester betald???? 

Nu fick jag lite vatten på min kvarn, att man föder upp blandisar för att tjäna pengar!!!….
Jag börjar på och bli ännu mera mörkrädd!!
Tur att man ska ha en reggad renras nästa gång, och inte sponsra sån här oseriös avel.
Skall säga hej till alla här, det är första gången jag är på detta forum om blandraser…
Det var en heldel om blandisar här ser jag…jag har en som är en blandning mellan 50% Västgötaspets och 25%Whippet, 25%Tibetansk Terrier. Och dettta var en smygblanding, mamman hade tibben o whippet och sen dök visst grannpojken upp som är ren Västgöting…me denna resultat…har är nog den klokaste av mina hundar jag har haft, visserligen väldigt vaktig, men annars helt underbar…en riktigt kelhund och go på alla vis…sen är det så roligt att se när han får spel ute och springer, då är det nog whippeten som visar sig…
Visst kan det vara så att många (kanske de flesta) avlar för pengarnas skull, inget nytt där. Men det finns många anledningar till att man avlar på blandraser eller ta fram blandraser. Rätt eller fel? Det är upp till var och en. Jag vet vad jag tycker om den saken men för att inte hoppa på någon så väljer jag att inget säga eller att ta det med personen själv.
**MVH Cerrolyn
# 52 Du har missförstått! Jag tog en kull för att jag ville ha en avkomma efter min gamla tik innan hon blev för gammal. Att det blev pengar över var en oväntad bonus, jag trodde inte att jag skulle få så mycket betalt för dom och var beredd att behålla dom länge för att dom skulle få goda hem…..

#13 Jag och min sambo ville ha en BC-blandning för att de är lättlärda och väldigt trevliga hundar!
Men de kan också bli problemhundar. BC är inte en hund för alla och därför undviker jag sådana korsningar.
Det blir nog pengar över vilket man parar, renrasig eller blandras,, om det är det det hanslar om..Narurligtvis kostar det föda upp båda sorterna, Men är man mån om sina små blandrasvalpar så kostar man på dem bra mat, vaccinering, märkning, registrering osv.. Skulle det behövas snitt så kostar det nog samma för vilket det är, renras eller blandis,, Jag har ju själv en blandrashund som min dotter köpt till mig efter att jag fick ta bort min gamla älsksde vän som också var en blandis en omplacerings tik, Världens bästa vän,, Min blandis som är änglahund nu har aldrig någonsin varit sjuk,
Jag har hund för jag älskar hundar, Jag bor själv , är sjukpensionär, Om inte renrasiga vore så dyra skulle nog antagligen många många fler köpa renrasig, Men som sjukpenionär har jag inte en chans till de summorna, Det var nån som skrev i ett Forum att då ska man ingen hund ha, Men är inte kärlek och ett bra hem värt ganska mycket,,, Har min hund väl försäkrat , hon äter Royal Canin, och vi går kurs,, Min förra hund blev förövrigt biten och förstörd av en blandis Rottweiler-Amstaff, Därför är hon änglahund idag, Hon var Golden -Collie och levde 8 friska år, Finns massor av bra blandisar men även dåliga, Men det finns mentalt dåliga renrasiga hundar också
Jag har hund för jag älskar hundar, Jag bor själv , är sjukpensionär, Om inte renrasiga vore så dyra skulle nog antagligen många många fler köpa renrasig, Men som sjukpenionär har jag inte en chans till de summorna, Det var nån som skrev i ett Forum att då ska man ingen hund ha, Men är inte kärlek och ett bra hem värt ganska mycket,,, Har min hund väl försäkrat , hon äter Royal Canin, och vi går kurs,, Min förra hund blev förövrigt biten och förstörd av en blandis Rottweiler-Amstaff, Därför är hon änglahund idag, Hon var Golden -Collie och levde 8 friska år, Finns massor av bra blandisar men även dåliga, Men det finns mentalt dåliga renrasiga hundar också
Jag tycker att många gånger kan tex labb/bordercollie bli väldigt fina korsningar, MEN egentligen tycker jag att man ska hålla ANVÄNDNINGSOMRÅDENA "rena"… Dvs drivande jakthund för sig men är inte emot korsningar tex stövare/drever. Fågelhundar för sig tex Spaniel/retriver eller brukshundar schäfer/rottis men man ska som sagt veta vad man ger sig in på…
Det jag tycker är sämre är om man korsar pudel, rottis, bordercollie, grayhound, malamute och stövare. Hur blir den i temperament? Vad får den för "drifter"?
Sen att man skulle gå så mycket "plus" på att avla blandras beror ju på hur mycket man lägger ner i specialfoder/mineraler, förbrukningsmaterial, avmaskningar, chipmärkning, veterinärkontroller, vaccineringar, registrering, försäkring osv. Okej att man kanske inte har "språngavgiften"… Men så mycket "plus" med tanke på den tid man lägger ner så tjänar man nog mer på att förvärvsarbeta…
MEN det är nog mer lönsamt att föda upp blandrasvalpar iaf större kullar (sparar speciellt tid) jämfört med att föda upp shetlandsponnyföl, särskilt om det blir en hingst…
Syrran har en BC/schabrador.
Det enda hon har från BC är att hon kan hoppa sjuhjäkla högt och bra, annars är hon en vanlig halvlat labbe. Schäfer syns inte över huvud taget.
Jag ser många BC i blandraser, men skulle inte vilja ha något med BC i, tycker det är en för krävande ras för min del.. Sen är det lite tråkiga. Inget illa menat mot BC-ägare, men tycker även att labbe, golden, och schäfer är lite tråkiga, ändå har jag en schabrador och morsan har en flat/labbe/golden..
*55, Det där med pengar "över " på blandisvalpar är nog en spottstyver mot vad som blir över på renrasig uppfödning om allt går väl, Undrar varför så många lämnar ut på foder, Vet också folk som köper in tikar och lämnar ut på foder direkt, Varför tror ni? Jag blev erbjuden bli fodervärd åt en sådan inköpt tik, Jag skulle stå för allt , försäkringar, mat, sprutor. vetrinärbesök om det behövdes, förutom när hon skulle föda om det uppstod något skulle ägaren stå för den kostnaden, Är inte det uträknad ekonomisk vinst om något är det, Hon hade förutom alla sina tikar hemma köpt 5 tikar o lämna ut på foder, skulle ta 3 kullar på varje utlämnad tik, sedan övergick tikarna till respektive fodervärd…

#45 En ty jaktterrier/pudelblandis
. Påminner mest om jtr utseendemässigt, temperamentet är vaket, livligt och vänligt. Kul hund!
Coolt! Inte för mycket hund? Hade inte vågat korsa våra två (om de var av olika kön). Samtidigt som jag ibland vill ha mer terrier i min pudel :p
min blandis är resultatet av en tjvuparning med Dalmatiner/labrador.