Innan ni skaffade hund...
Innan ni skaffade er hund/hundar var det någon som hade en massa fördomar om att ni skulle inskaffa en hund eller/och just den rasen?
Innan vi skaffade Suffy sa alla först att det var roligt att vi skulle skaffa hund, tills de hörde vilka raser han hade i sig… Han är en schäfer/collie & husky nämligen och vi bor i lägenhet (med balkong dock) nämligen.
Många sa att vi aldrig skulle klara det för Suffy skulle ha så mycket energi, "den hunden kommer aldrig att bli trött, ni får jobba dygnet runt med den!", "den hunden behöver springa hela dagarna!".
Vi skaffade Suffy ändå. Jag kan erkänna att han var pissjobbig som valp och unghund med sin energi och lust att arbeta tänderna;)
Men när han lugnade sig med åldern och nu när han är 3 år märker man knappt av att han har sådana arbetsraser i sig. Han får hänga med överallt och går nästan att ha lös var som helst trots att han är sibbe blandning (vilket folk hade mkt åsikter om). Efter en långpromenad som inte behöver vara längre än 1,5 timme och lite tänkande arbete slocknar han när man kommer hem och förblir i det tillståndet resten av dagen.
Så länge han får sina 2 längre promenader om dagen och sin träning förblir han lugn som en filbunke. Om någon säger "den hunden måste springa hela dagarna" skrattar jag bara för Suffy skulle nämligen dö om han var tvungen att göra det (ändå har han bra kondition)…
Folk har alltid haft fördomar om våra blandraser, eller när vi skaffade rottis vart det kamphund, eller jobbig ras.
Vår schabrador var de många som hade åsikter om, nu har de lugnat ner sig, när de känner henne, hehe.
Vet en kompis dock som fick såååå mycket skit när hon skulle skaffa en Amstaff. Nu har hon omvänt alla och alla älskar den lilla vovven.

Jag har i princip aldrig varit utan hund sedan jag föddes, men då jag skaffade Velvet så hade min familj en massa fördomar både om blandraser i allmänhet och speciellt om de som innhåller pitbull/am.staff.
Kan meddela att de flesta av deras fördomar är borta nu och ändrade till att med rätt ägare så kan vilken hund som hellst bli bra =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
För står dig precis mina systrar har just den försdomen om den hund rasen jag vill skaffa, "det är ingen lägenhets hund den behöver arbeta du kommer inte få en lung stund han kommer riva hella lägenheten" men när jag prata med uppfödaren sa hon inga problem i en lägenhet, har flera hundköpare som bor i lägenhet. kan inte förstå varför alla ska ha synpungter på villka hundar man vill skaffa. systrarna tycker en litten hund typ pappilon inget ont i den hundrasen men vi vill ha en litte större hund. lilla syrran ska träna den i agiety. men dom forsätter att vara neggativa blir så putt på dom .

När vi berättade att vi hade köpt en collieblanind sa alla att vi skulle få vara ute och gå och aktivera hunden hela dagarna. Pyttsan! Udda är ute på tomten istort sätt hela dagarna, kör lite hjärnjumpa då och då och sedan går vi en promenad på ca 1 timme på kvällen. Hon är hur lugn och fin som helst.

Ja jag fick göre en massa dumt för att jag valde blandras… Som jag förståss inte lyssnade till (dumheter).
Vi hann inte berätta det för nån innan så det va ingen som kunde kommentera vårat val :P vi kollade inte så seriöst på hundar, sen såg vi malou på blocket på eftermiddagen och hämtade henne dagen efter. Annars hade säkert nån haft fördommar mot att hon är gatuhund.
Nej ingen sa något när vi skulle skaffa hund :). Både min sambos och min familj är hundmänniskor så de var inte förvånad direkt :)

Hej!
Många har problem med min Jojje då folk inte kan förstå hur jag kan skaffa en sådan hund med dom raserna i då jag har småbarn och när vi skaffade Harry ja herregud det ska jag inte ens börja prata om. Alla har eller har haft problem med vårat val av hundar förutom vi…..ganska konstigt

#0 Tycker din hund är OTROLIGT fin. I framtiden vill jag ha en liknande blandning. 

Min farmor trodde min första husky var en sk kamphund och att han skulle döda renar. Det var min farbrors fru som satt och tutade i henne en massa strunt, samt sa att jag är alldeles för omogen för att äga en hund. Var 16 vid det tillfället och anledningen till att jag var så omogen var för att jag inte flyttat hemifrån.
Ska tillägga att min farmor föll för Jack vid första ögonblicket och lovade att hon aldrig skulle ta någonting förgivet.

När jag började leta hund och hittade Kitos kull var mina föräldrar väldigt skeptiska. "men en pitbull kommer du bara få problem med" sa de typ, en granne till min kompis sa "lycka till. han kommer bita dig" och såg på mig som om jag vore galen.
Min mamma sa oxå "så fort han blir könsmogen kommer han bita rocco" (rocco är min brors rottweiler som är 1½år äldre än Kito).
De fick dock fel i allas deras farhågor. Nu älskar de Kito, till och med min 80+ mormor sitter med honom i knät och ger honom godis. Kito och rocco har fortfarande inte bitit ihjäl varandra även om de gruffar lite ibland (gruffet handlar mest om att Kito försöker få igång rocco så de kan leka XD)
Kito är ett fint exempel på hur fel fördomar är, blir så stolt över honom varenda gång nått litet barn kommer fram och vill klappa, eller när gamla tanter förälskar sig i honom bara han ger dem en "jag är inte farlig, jag älskar folk"-blick. ^^,
# Tackar å Suffys vägnar:) *stolt matte