Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundar-i-media
Läst 4087 ggr
Mulla
0

Media förstör!!!

Media har en tendens att förstora upp detta kamphundstjat.
Läste lite hund artiklar där det tyvärr var mycket om just attacker mot andra hundar… Dom är mycke snabba med att skriva om det råkar vara en "kamphund" som ligger bakom, MEN om det istället är en annan ras så skriver dom ofta bara "hund attackerad av annan hund" eller liknande.

Och vadå kamphund, det kan va amstaff, pitbull, mastiff, bullterrier, bulldog, ja jag kan hålla på länge om jag ska få med alla.
Tyvärr när man hör ordet "kamphund" så tänker vi ofta pitbull, bullterrier, amstaff. Men det finns ju så många fler!!!

Inte konstigt att folk är rädda i dagens samhälle som media håller på. Jag förstår dom som inte själva har kommit i kontakt med dessa raser att dom är rädda, skulle jag oxå varit.

En sak till!!

Om jag gick ut med min hund (Pitbull) som är kopplad, så möter jag en okopplad hund som springer fram till min hund, det blir bråk mellan dessa och hans/hennes hund skadas mycket allvarligt…! Vad står det i tidningen? JO.. Kamphund bet ihjäl etc.

SORGLIGT!!!!

Mulla
0

oj..det blev en för mycke…sorry

L8sson
0

mmm håller med madian förstör! så jädra sjukt :/

AnneN
0

Håller med om att det är media som hetsar folket mot dessa hundar och målar upp dem som stora farliga mördarmaskiner, på 78-80 talen så var det schäfer, rottweiler, dobermann som beskrevs som mördarhundar i media men nu är de mer eller mindre familje/brukshundar och media har ist bytt till de oskyldiga bull och terrier raserna bla.

Min hund är blandning 50% lapsk vallhund 25% pitbull 12,5% am.staff 12,5% dobermann.
Då hon var liten valp så kom det fram en äldre kvinna och skulle gulla med den söta lilla valpen. Hon frågade efter några minuters gullande vad det var för ras, jag svarade vad det var för raser och i samma ögonblick som jag nämnde pitbull så ryggade hon tillbaka från Velvet och mumlade nått om farlig hund!
Snacka om fördomar!!!! Hur 17 kan en liten valp på 9 veckor vara farlig?!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Mulla jag tog bort den andra tråden då det blivit dubbelt =)

_**/Mvh Anne

Mulla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är konstigt.. Kollade lite mera fakta där jag läste att dom gjort mentaltest på olika hundraser och att pitbull låg 3 från toppen med fina 85,3% medans chihuahua och golden retriver låg låååångt ner. (inget ont om dessa raser) Chihuahua fick 71%!!!  Kanske inte är lika farligt ifall en chihuahua inte är stabil i huvudet MEN man kan ju fortfarande ha den tanken i bakhuvudet..!

#3 Jaa det är så sorgligt att det är så, fick mej en rejäl omgång av en gubbe när jag åkte tåg med min pitbull/Amstaff. Han själv hade Golden. hm.. Kunde inget annat än att stå där och le åt honom när jag berätta vad jag läst och bad honom kolla upp det… För honom var det orimmligt att det skulle vara så..!
Tråkigt för honom när han fick se att jag hade rätt…

Mischa
0

#5 vad var källhänvisningen till detta mentaltest?

I sverige har det gjorts Mh på dessa hundar, däremot ingen direkt officiell statestik, att dessutom bedömma ”sällskapsraser” och oreg/blandraser är inte vanligt då bruksraserna har företräde.

Sen kan man fråga sig om den mentalitet testen är framställda för verkligen passar för en apbt att få bra poäng.

Jag tror dock det hänvisas till ett amerikanskt ”mentaltest” och där kan man istället ifrågasätta seriösiteten i testen då en del ”lydnadsprov och mentaltest” går ut på att gå fint i koppel och vara trevlig mot allt och alla….

≧◔◡◔≦

Mischa
0

Mulla, anledningen till varför man missbrukar ordet är ju för att det är en luddig benämning.

Vad är en kamphund? är det en ras ars ursprungsområde har varit det, men som den inte duger till längre?

eller är det en ras där hundarna fortfarande avlas och brukas till det?

≧◔◡◔≦

AnneN
0

#7 det finns en variant till…. hundar som tränas och används till kamp oavsett ras/raser

_**/Mvh Anne

Mischa
0

#8 Dom som används inom "prof. sammanhang" är enbart av en enda ras (iaf i värstvärlden), och där härstamningen är extremt viktig då det handlar om stora pengar.

≧◔◡◔≦

psyko
0

Kan inte göra annat än att hålla med trådskaparen.

CarolineO
0

Ja, det är hemskt. Emil har ju rottis i sig, så då är han en "kamphund"    HAHA!! Min lille gullefjun?! I THINK NOT!!!

Han är ju allt annat än en kamphund! Han vill inte bita ngn, (längre får jag väl säga, med tanke på hans historia hos alla de andra ägarna) han vill bara kela!!! Med ALLA vi möter!!

Så skulle han vara en kamphund??!!  *FNYS*

PaaatyPalm
0

hehe, vi har en amstaff pojk som fyller 2 nu i sommar :P för kanske 1 år sen så bodde vi inne i stan och varenda kväll mötte jag o mamma en tant med en litten yorki ( stavning ?) och den skälde o allt. Tyzon som han heter gjorde ingenting. Och varenda kväll tog hon upp hunden och gick längst ut på gångstigen :P , haha o så en kväll så blev mamma så arg o så så hon tog upp tyzon i famnen och gick förbi henne , lixom tyzon på typ 50kg xD , haha rolig syn xD . Sen dess såg vi henne alldrig mer xD

kan ju tillägga att hon spred litte rykten o så att tyzon var just kamphund och att han hade gjort utfall mot hennes "stackars lilla försvartslösa snobben". :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Charlotte-J
0

#12 haha jaa det är vell så an får göra för att få tyst på folk… annars kanske det blir det motsatta att jag är "dum i huvet" hahaa…

Amor vincit omnia Kyss

AnneN
0

#12 haha så gjorde jag också då jag hade en schäferhane på 45kg… Jag blev sååå less på att folk plockade upp sina små hundar så fort de såg oss så i ren protest så plockade jag upp min schäfer i famnen och talade om för han så där på barnspråk att oj oj oj så där farlig hundar skulle han då minsann inte behöva möta… Haha de tittade konstigt på mig men de slutade iaf att lyfta upp sina hundar och tycka synd om dem så fort de såg oss =)

_**/Mvh Anne

Mulla
0

#6 Jag är inte riktigt säker på vart det var jag hittade det.  Men oavsett om det är att "gå i koppel och vara snäll mot allt och alla" så är vell det något som motbevisar medias syn på "kamphundar".

Vad menar du när du skriver av en enda ras? Bullterrier användes/används minst lika mkt till kamp som pitbullterriern och vad jag vet så är vell det 2 olika raser!? inget ont menat!!!!!

Som det skrevs tidigare så målas dom upp som mördarmaskiner.

Ingen hund föds "elak" det är det som händer under de första månaderna i livet som avgör mkt hur hunden blir som vuxen!

"Kamphundarna" är den hunden som har bäst förutsättningar för att bli en "BRA kamphund" (missuppfatta mej rätt).

Emelie123
0

#3 Ja jag har stött på samma sak när det gäller min hund, Amir. Alla som hälsat på han, bara åh vad söt och klappar han (vilket han älskar) och så frågar dom vad det är för raser och så fort man säger pitbull och rynkar dom på näsa, reser sig upp och börjar gå eller liknade. Störande är det. Han är välrdens snällaste förstår inte varför man dömmer hunden efter man har sagt vad det är för raser.

MentalDistress
0

Det jag tycker är värst med att ha pitbull är alla dessa människor som frågar:
"är det en pitbull?"
"ja"
"Är den farlig?"
"nej, han är inte farlig"

fast jag har oxå haft turen att möta många fina människor som faktiskt tycker pitbulls är vackra hundar och de älskar honom när de väl kelat en stund med honom. Våra grannar ropar på honom så fort de ser honom, vilket jag tycker är helt underbart :)

Emelie123
0

JA precis, men det finns dom som gillar pitbulls eller ialla fall Amir, här på gården. Men det är som att alla pitbulls är farliga. Ingen hund föds aggresiv utan det är vad man gör det till. Så det är egentligen ägarens fel att hunden blir aggresiv och det är dumt att en viss ras ska få skulden för att ägaren inte kan ha sin hund.

Mulla
0

håller helt med er! :-)

Mulla
0

http://www.pitbull.se/?p=175

läs detta det var riktigt bra… Kan ge alla en tankeställare…

AnneN
0

Mulla tack för länken, det var en riktigt bra text =)

_**/Mvh Anne

Mulla
0

ja visst va den det… riktigt bra tycker jag…

KindredCold
0

Minns inte vad sidan hette, men där var artiklar/anmälningar från hela värden om hundarattacker förutom dessa "kamphundar"
Alltså ALLA andra raser.
Mest var det Shiba inu och cocker spaniel och en och en annan golden som toppade listan.
Fanns också en del pudlar och labbar med.

Lite lustigt att de artiklarna aldrig hamnar på Aftonbladet eller Expressen.

Det är sjukt att när det är en pitbullblanding som hugger heter det kamphund, men är det en annan sort står det bara hund bet barn/hund..
Media förstör utan tvekan.  Gråter

Mischa
0

#23 all bettstatestik är i mitt tycke värdelöst.

Att ha med ALLA raser är omöjligt, likaså blandraser därimellan.

Det finns ett enormt mörkerantal med bett som aldrig rapporteras, hur skall man kunna lita på att en vanlig person (med andra ord inte raskunnig) blev biten av en labbe eller en golden, en pitbull eller en amstaff såvidare man inte känner hunden?

Sen finns olika raser olika spridda över hela världen, en renrasig pitbull terrier finns i mindre än hälften så många upplagor som jämthundar,  populationsskillnaderna är helt olika över hela europa över hela sverige och en viss chans finns att EN enda individ kan höja rasens statestik och den tillåts.

Förövrigt har jag aldrig kommit över en aktuell, svensk statestik.

Främst för att det inte finns någon svensk statestik, dom flesta listor jag sett kommer från delstaterna i usa och har väl sett en tysk.

≧◔◡◔≦

SaraC
0

Det är väl bara om man uppsöker läkarvård som det rapporteras. Och det gör man ju inte alla gånger. Jag gjorde det dock förra sommaren och då frågade läkaren vilken hund som bitit mig och vilken ras det var.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mischa
0

#25 I sverige (om vi nu skall talas om det) frågar man inte enligt standard efter rastillhörighet på hunden som gjorde det varken på veterinärkliniker eller på vårdcentraler.

Har haft praktik på veterinärstation med hundbettsfall och även råkat ut för hundbett själv och aldrig har dom frågat vilken ras den anfallande hunden var, vad sköterskan däremot frågade var om det var min egna hund eller nån annans som gjorde det och fick då förklarat att det vanligaste förekommande bettolyckorna kommer från den egna hunden, men den egna hunden/familjehunden kan ju vara av vilken ras som hellst och olyckan kan ju skett hur som hellst.

Det är i såfall om läkaren/veterinären/sjuksystern har det av eget intresse som dom frågar efter ras.

≧◔◡◔≦

SaraC
0

#26 Ja, nu kommer jag bara ihåg att hon frågade och inte ngt om varför. Men jag menade att hundbett överlag bara syns i statestik om man uppsöker läkarvård, inte att raserna rapporteras. Blev kanske lite luddigt när jag la till att jag blev tillfrågad om rasen.

Imasy
0

En kamphund för mig, är en hund, oavsett ras, som används till just kamp. Om det sedan är en söt liten pudel, en collie eller en pittbull tycker jag är oviktigt.

Mischa
0

#26 då är jag helt med dig.

#28 heh, vilken collie används till blodsporter? :)

≧◔◡◔≦

AnneN
0

Håller med #28 för mig är en kamphund en hund oavsett ras som tränas till kamp

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

#24 Nu menade jag inte ALLA raser som i alla raser i världen, utan alla raser utom just dessa "kamphundar"…

Vittnen.. Sen hur stort mörkertalet är spelar ingen roll.
-Det var en sjuhjäkla många arktikar och berättelser med på den sidan.
Av egen erfarenhet har jag träffat fler aggressiva labbar och pudlar, aldrig en aggressiv amstaff tex..
Nu säger inte det dig ett dugg i och med att du inte vet hur många hundar jag träffat, men jobbar med hundar, och haft med ett stort antal att göra hela livet så…
Nu var inte statisiken viktig, utan själva artiklarna som jag nämde först.. Nämde förövringt inget om satistik i inlägget…

Sen är det inte rätt att kalla en Amstaff för kamphund, en kamphund är en individ, ingen ras.
Som Anne_N säger..

SaraC
0

En kamphund är en hund som används till kamp, kan vara vilken ras eller blandras som helst. Men sedan finns kampraser, som ursprungligen använts till kamp oavsett om de inte längre gör det idag. Så att kalla en hund för kampras, om den nu har det ursprunget, är inte fel. Däremot känns det onödigt, eftersom det har fått den klang det har.

KindredCold
0

#32 Pitbull, Shar Pei, Tosa är de enda kampraser jag kommer på som är framavlade endast för kamp..

Att kalla en amstaffblandning för kamphund fast den endast en gång huggit ett barn är fel. Visst, synd om ungen, men till poängen hör att det är ingen kamphund.
En kamphund är en hund som utövar kamp.

Kampraser, eller fakta om just rasen förkommer väldigt sällan i artikeln.

Det brukar stå: **Kamphund bet ihäl femåriga Wille.

**En amstaff kom springandes och attackerade lilla Wille utan förvarning. Amstaff är en kamphund.. bla bla bla..

Är det en anna ras, säg en labbe, eller varför inte en teuverns som är en mycket ostabil ras. Står det.

Hund bet ihjäl femåriga Wille..

Förstår du vad jag menar?

AnneN
0

#33 bulldogar och bull terrier har också varit mkt vanliga i kamper förr

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

Jo, men är de ursprungligen avlade för det?
Tror inte det?
Kan ju ha missat det, men jag har bara sett att dessa tre är avlade för kamp..
Därför har pitbull sitt namn.
För att de slåss i en "pit"

KindredCold
0

EXEMPEL

Hämtat från Aftonbladet..
Det står om rottweilerna, pitbulls och amstaffen.
Familjens hund eller vilka jakthundar det var framgår inte..

September 2002, Nynäshamn: Två rottweilrar attackerar en femåring och biter honom över hela kroppen.

December 2001, Göteborg: En rottweiler biter av en nioårig pojkes arm.

Juli 2001, Malmö: Tre pojkar attackeras av en rottweiler och bits i låren, armarna och magen.

December 2000, Falkenberg: Familjens hund biter bort kinden på en ettårig pojke.

Oktober 2000, Malmö: En sexårig flicka bits i armen av en rottweiler.

September 2000, Stockholm: En 13-årig pojke och hans mamma bits svårt av en pitbullterrier.

Juni 2000, Hamburg: En sexårig pojke attackeras av en pitbull- och en staffordshireterrier. Pojken dör.

Juli 1999, Göteborg: Ett spädbarn attackeras och bits svårt i ansiktet av en pitbullterrier.

April 1997, Milford, USA: Tre rottweilrar biter ihjäl en elvaårig pojke.

Maj 1997, Frankrike: En enmånaders baby dödas av familjens två jakthundar.

KindredCold
0

Exempel två

"I Gottsunda var det en sorts kamphund som rusade på en tibetansk spaniel och bet den så illa att den dog."

En sorts kamphund?
Hur vet polisen att ägaren utövade kamp på denna hunden, eller om hunden ens var pitbull?

SaraC
0

#33 Ja, men det var precis vad jag skrev. Det är skillnad på att benämna det kamphund och kampras.

#34 Ja (tjurhetsning)

KindredCold
0

och jag påpekade på att ordet kampras förekommer inte i medias artiklar om hundattacker.. det heter alltid kamphund..

det är ju det tråden handlar om, att media förstör.

SaraC
0

Ja och jag skrev i mitt inlägg vad jag tyckte om det.

KindredCold
0

" En kamphund_ är en hund som används till kamp, kan vara vilken ras eller blandras som helst. Men sedan finns kampraser, som ursprungligen använts till kamp oavsett om de inte längre gör det idag. Så att kalla en hund för kampras, om den nu har det ursprunget, är inte fel. Däremot känns det onödigt, eftersom det har fått den klang det har."_

Det är det inlägget jag menar.
Antog att det var mig du svarade på?
Framgick inte riktigt vad du tyckte om medias roll i det hela bara..
Ledsen om jag missat det i detta inlägget..

SaraC
0

Jag menade att det inte är fel om de skulle kalla en hund kampras, men att det är onödigt. Svarade ingen särskild, utan skrev bara mina tankar efter att ha läst inläggen ovanför.

KindredCold
0

Ah, okej.
Jo, visst är det inte fel.
Jag menar Tosa (som är en framavlad kampras) används fortfarande i Japan.. lika så med Shar pei i Kina.

Synd att media inte fattar det bara, lite bakgrundsfakta skulle inte sitta fel.. hm.

Mischa
0

KindredCold att du träffat fler ostabila labbar kan kanske ha att göra med faktumet att labbar är mycket mer förekommande än amstaffar, och även labbar kan hamna i fel händer.

Mörkerantalet spelar ju visst roll om det är statestik eller ren fakta vi snackar om.

Förövrig, shar pei är väl långt ifrån aktiv i kampsammanhang?

Dom är ju praktiskt taget utställningsavlade hela bunten…. 

I värstvärlden är american pitbullterrier främsta rasen i sammanhanget, och tosan i japan (ej att förväxla med den tosa vi har i västvärlden)

sen finns det kampraser som folk i allmänhet aldrig hörttalas om typ bully kutta, med det är en såpass klar minoritet och "orörd" ras.

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

#44 Haha, träffat fler Amstaffs än labbar (lite konstigt kanske, men så är det) skulle jag kanske ha talat om.
Träffat fler dobermanns och rottweilers än vad jag träffat golden.. så.. Träffat ett stort antal bra schäfrar även fast folk snackar mycket skit om dem också.. Aldrig träffat en ilsk/ostabil schäfer, ändå har två av mina nära vänner schäferuppfödning. Jobbat med ett stort antal och träffat allmänt.
Så att labbar är vanligare har inget med saken att göra.
Träffat en bra labbe + en labbeblandras. Aldrig en ostabil Amstaff/pitbull..

De är framavlade för kamp, och används som kamphund i Kina fortfarande.. Även om de kanske är uställningsdjur nu. Lika som schäfern är en framavlad vallhund, som senare blev skyddshund och används inom poliskår och som knarkhund. Finns väl ingen schäfer som jobbar som vallare idag?

Det är den japanska tosan jag pratar om.. glömde kanske nämna det?

silverorm
0

Folks inställning till min Missy ändras dramatiskt när hon ser ut så här!! (se bild) Frågar folk (oftast) om hon är en kamphund, förklarar jag metodiskt att hon är en jakthund och lämpar sig just för spår, blir folk alltid MYCKET mildare i sinnet…Glad

Mischa
0

#45 ok, men då är det ditt område och din bekantskapskrets.

Häromkring ser man inte mycket amstaffs (inte renrasiga iaf)

Som du nämner har väldigt många människor dålig erfarenhet av schäfrar och inte du, hur kommer det sig?,

Det är det en vanlig ras sen finns det oseriösa uppfödare som spottar ut hundar på löpande band till vem som hellst… vilket folk i närheten blir drabbade av. 

Jag ser lite dubbelmoral i att föra över "dålig mentalitet rykte" på en typ av hund för att skydda en annan. 

Och jo, det finns faktiskt schäfrar som vallar, men vanliga är dom inte speciellt inte med tanke på hur kort tid schäfern hade som vallhund.

Du får om du vill gärna hänvisa till uppfödare/linjer av kampavlade shar peis om du känner till dom, är nyfiken på detta då jag aldrig hört att dom fortfarande brukas till detta, vilket inte heller var det enda användningsområdet rasen hade.

≧◔◡◔≦

AnneN
0

Nästan alla hundar jag träffat oavsett ras/blandras har varit stabila, de få hundar jag träffat som verkat instabila har haft ägare som inte har varit så speciellt stabila de heller.

_**/Mvh Anne

Mischa
0

#48 instämmer, det är få hundar man ser överlag som man skulle kalla instabila eller aggressiva.

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

#46 S***n vilken vacker hund *kär*
Vad är det för ras/raser?

47# Mycket möjligt-, rör mig rätt mycket runt om i landet så..
Hur ska jag veta det?
Jo, det är sant, då är man väl i de bra och seriösa uppfödares, ägares områden. Aldrig träffat en ostabil schäfer, så jag vart lite chockad jag fick höra för något år sedan att schäfer är minsann ingen bra ras, uschusch.
Ja, som jag sa, inte många schäfrar som jobbar som vallare.

Kanske, men alla schäfrar är ju inte dåliga, som jag tydligt nyss nämde. Är man seriös avlar man ju inte på något som har dålig mentalitet eller dylikt, heller inte tränar en hund till ett så viktigt jobb.

Tyvärr har jag inga kontakter i kina, men ska försöka leta fram den infon igen.

Mischa
0

#50 Om det finns dåliga och bra uppfödare av schäfrar borde nog detta gälla andra raser också.

Jag har också enbart posetiv syn på schäfrar, däremot hör man konstant från andra hur hysteriska dom är och allas favoritord: "sönderavlade" (vad nu detta egentligen innebär) 

Men så är det ju, allas erfarenheter är olika.

≧◔◡◔≦

silverorm
0

#50 Glad Visst e hon!? Hon är 75% Dogo Argentino och 25% Amstaff! En otroligt bra mentalitet på henne, lättlärd, kontaktsökande till tusen, mänskokär, o lätt att ha med andra hundar! Glömde säga kelig o alltid glad! Älskar att jobba, vill att man alltid ska vara nöjd med henne!

KindredCold
0

#51 Ja, det är klart det finns dåliga och bra uppfödare inom alla raser…
De menar med att dagens utställningsschäfrar är sönderavlade så att deras höfter inte orkar med tyngden på en schäfer och kolapsar kort och gott.. Avlar man på bruksschäfer så har man en mycket större chans att få en sund schäfer. Lika med kungsschäfer och.. hmm nu minns jag inte vad den schäfersorten hette, men ska ta reda på de! Många raser är sönderavlade på så vis att visa drag är extrema. Mops med sin nos, många mopsar kvävs till döds för att ägarna inte håller rent i andningsvägarna..

#52 HA! Jag visste att det var dogo argentino i henne. Det råkar vara min nr 1 favoritras Skrattande
Hon är jäkligt fin, grattis till en så fin hund, både utseendet och mentalt!

AnneN
0

#53 vad är kungsschäfer? de har jag aldrig hört talas om

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

#54 http://www.thepetdirectory.us/King_Shepherd.htm
Här, läs, det blir långt att förklara annars :)

KindredCold
0

tillägg, det är hur den kom till, tror det är en form av den långhårga schäfern vi ser idag.. (?)

Mischa
0

men extrema utställningsdjur bör ju inte stå tillsvars för hela rasen, när jag säger schäfer menar jag en riktig, liten, smidig bruksräv som kan arbeta, för det är just var en schäfer bör vara.

Har aldrig hörttalas om en mops som skulle kvävts till döds, såvidare man inte övermotionerade i stark värme, men en del trobbnosar har problem med luftgångarna. 

Och jag vägrar även kalla shiloh shepherds, king shepherds och alla amerikanska "ikeaschäfrar" för något ens i likhet med  schäfer därför en sådan bamse skulle aldrig kunna jobba och sundare är dom väl knappast med tanke på att dom är enorma O_o, och såklart a la amerika avlade för utseendet och att ligga i soffan.

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

#57 Nej, men nu talar jag om dem bara för att de är dem man ser. Jag skulle inte våga köpa en schäfer idag pga av att jag vill vara helt säker på att det är brukslinjer rakt igenom och ingen "korsning"

Bara här i närheten har tre mposar kvävts till döds pga av deras nosar och att de inte kan hosta eller harkla sig..

Vet många king shepherds som jobbar utan problem.
Trots sin storlek. De valde just king eller bruks för att de är, som jag, rädda att höfterna ska braka ihp vilken sekund som helst. Hört många skräckhistorier på schäfrar som redan vid några veckors ålder fått avlivas pga av att höfterna inte hållt på dem.
Amerikanska raser är helt annorlunda än hur de är avlade här i sverige.. En svenskavlad king och en amerikanskavlad king, det är en stor skillnad.. Titta bara på rottweilers..
Enligt mig, av de uppfödare jag träffat runt om i landet är det få som har en riktig schäfer. Finns en uppe i Sundsvall, en i Harbo (Heby kommun) som har riktigt fina schäfrar. En i närheten av Uppsala har också bra hundar då de ska jobba som skyddshundar/väktarhundar. Även många säger att de avlar på brukslinjer kan man fortfarande hitta en och en annan räkstjärt.

Mischa
0

fast nu hänger jag inte med, finns det altså folk här i sverige som påstås ha dessa "king shepherds"? om så borde dom väl härstamma direkt från dom amerikanska? eller så har dom bara anammat ytterligare ett lättsålt namn på oreggade likt labradoodeln.

Att en sådan hund kan tränas tvivlar jag inte en sekund på, det finns folk med vinthundar inom lydnad och brukset med, men jag tror inte på att en "ras" vars bas är grundad på utseende och storlek (schäfer x herdehundar) har något potential på bruksfronten eller är intressant för dom som vill satsa inom brukset.

Och ja, rottisen är ett fint exemplar på det med, rena bruksrottisar är små och smidiga i jämförelse med dom mer utställningsavlade som är grova och bastanta för att folk tycker det är tjusigt, men en sådan hund slits ut fortare.

Jag skulle också vilja påstå att man inte skall stirra sig blind på ryggen på en schäfer, många HD-fria bruksschäfrar har knappast spikraka ryggar, samtidigt som det finns väldigt rakryggade raser som även dom har riskerar HD ex. belgarna, RR, vit herdehund, rottis, dobermann etc….

Huvudsaken är att hundarna kommer från HD fria släktingar, även deras tidigare kullar och syskon är intressanta, det är inte bara en gen som "ger" HD, det finns flertals.

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

Visst, labbar är också ett mycket ba exempel. Alltså mellanjaktlabbar och utställningslabbar.

Jo, visst finns det HD-fria räkor, men jag skulle inte vilja ha en sådan pga av riskerna ändå + att det ser inte bra ut.
Ska jag ha en schäfr ska det vara en renodlad bruks.
Nej, inte spikraka ryggar, men när jag säger räkor menar jag se bilden.

Det där är en ganska mild bild, men fortfarande inte okej, även hunden inte ser så illa ut som de ibland gör.
Ibland ser man en schäfer som går som om han vore ställd! Ändå säger de att det är inget fel, han är ju brukshund..
Synd att det finns så många oseriösa schäferuppfödare.

KindredCold
0

Oj, mitt tangentbord ville int riktigt idag, men hoppas du förstår ändå.

Mischa
0

#60 har inget mer att tillägga :)

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

#62 Okej :)
Kul att disskutera i alla fall.