Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 11231 ggr
KindredCold
0

Bra, dåligt foder?

Hej.

Vi har hittat ett foder som är jättebra för min tiks päls, då hon har rätt känslig. (minns inte vad det heter) Vi hr prövat det en gång, men kan inte fortsätta då 700:- /månaden är lite mycket för oss..

Vi har prövat allt!
Ja, mer eller mindre.
Vilket foder är bäst, av "lågpris" varianten..?
dvs under 300-lappen.

Det vi har ni heter Best in show
Svenskt helfoder som funkar bra både för hunden och plånboken.
Är det ett okej foder, eller finns det bättre i samma prisklass?

Kan man blanda (på heltid, inte bara under foderbyten) foder, ett riktigt bra, med ett som är lite mer vänligt mot ekonomin?

Alla tips är välkomna!

AnneN
0

best in show har jag hört att det ska vara ett ganska bra foder, testade det till min hund men då hon inte verkar tåla spannmål så fungerade det allt annat än bra för oss… Mår din hund bra av det så är det antagligen ett tillräckligt bra foder för just din hund iaf.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KindredCold
0

Ah tack!
Vi köpte Carrier idag.
Ska se om den har bättre inverkan på pälsen.

Men då vet jag att Best in show inte är ett dåligt foder så att säga!

Mischa
0

Carrier och axess har jag hört bra om för att vara lite billigare/lagom i pris.

Men mycket hänger på individen.

≧◔◡◔≦

Elna
0

Nagli fick Best In Show foder förut, när vi sen bytte upp till Royal Canin fick hon mycket finare päls och fick finare "hull" och kroppen blev bättre, men som sagt innan, det beror på individen! ;)

LillMalin
0

#1, Rico åt den maten förut! :)

KindredCold
0

Jo, det hänger ju på det.
Dock är best in show ett bra foder, ska se om carrier är bättre :)
Det är ca 50 kr dyrare, men vad gör det?

Millan1971
0

Carrier har jag hört skall vara bra!

CarolineO
0

Dogman dinner är inte bra iaf… Ganska billigt 161kr/18kg, men vi märkte på mammas Goldenhane att han började "fjälla", han tappade alltså stora skinnflagor, hela tiden!! Vi misstänkte att det hade med maten att göra så de köpte Doggy istället. Nu är han jättefin i pälsen!
Doggy är inte heller så dyrt, 172kr/14kg, och man ger mindre av den än Dogman, så det blir inte dyrare i längden.

Tezza
0

Fodax färksfoder.

SaraC
0

Carrier Lamm & Ris är ett jättebra foder enligt mig.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KindredCold
0

#10 Vi har Carrier Active till min tik nu.
Hon är ju rätt aktiv så.. :p

LindaL
0

man får ju räkna med att maten kostar åt sin hund.. köp en stor påse som räker länge :)

Millan1971
1

#12   Givetvis så får man räkna med att fodret kostar en del men nu finns det sååå många olika märken o priser så man behöver inte köpa det dyraste som inte alltid e bäst!!!carriers lamm o ris är bra har jag hört o det fodret kostar ju lite men inte alls så mkt som en del andra foder…jag har Proplans foder o en 10kg;s säck kostar 600kr ca…det är Proplan Purina med lamm o ris…

SaraC
0

#11 Okej, har ingen erfarenhet av det fodret.

favoritkatten
0

Hej

En sak som jag kommit på under alla åren är att ett billigt foder räcker kortare tid. Vi har ett kvalitetsfoder Orijen som vi använder till våra djur (katter och innan hund) Det behövdes betydligt mindre mängd för att de skulle må bra och få fin päls. Det var också betydligt mindre "utgifter" att ta upp =) samt kilopriset blev inte många kronor mer men vi har fått djur som mår betydligt bättre…

# 13 Prp plan är ett suveränt foder , har själv haft det innan. Lite mer fett i det än  vad vissa av våra tålde. Synd för det älskade det fodret =(

Ha det bäst

Cina

SaraC
2

#15 Det stämmer till viss del. Med de allra billigaste "mataffärs-fodren" brukar det kunna vara så. Carrier lamm och ris, som jag ger, kostar 300 kr/15 kg och det är ingen skillnad i mängden som går åt jämfört med foder som t.ex. Eukanuba, RC, som jag gett tidigare.

AnneN
0

#15 jag ger också Orijen till min hund och nu behöver hon ca 2/3 av den mängd son åt av tidigare foder… Jag tror detta kan bero på vad fodret baseras på, tex så innehåller Orijen inte en massa spannmål

_**/Mvh Anne

mumsan
0

Orijen är ett ganska nytt foder på marknaden. Det tycker jag är ett mycket bra alternativ för hundar. Innehåller 40 % protein och grönsaker och fisk men inget ris eller annat sädeslag. Har precis läst om det och såg att man får det hemkört för en mycket billig kostnad. Fodret är dyrt men åtgången blir ju inte så stor pga. det höga proteininnehållet, det mättar ju mera.

Idag kör vi med NutraNugget lam.

Berkaingela
0

Var köper man Orijen, Har inte sett det i djuraffären jag köper maten till Amira

Berkaingela
0

http://www.gp.se/content/1/c6/32/52/50/0208hundmat.pdf Här kan man läsa om en test på hundmat, Tycker det verkar som det fattas något eller är för mycket av något i alla foder, Varudeklarationen stämmer tydligen dåligt

AnneN
0

#19 Här finns det både på Djurmagazinet och en annan djur affär… annars så kan man beställa det från Foderbilen

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

#12 #13 Jo visst kostar det, men det är skillnad på Hill's 700:-/månaden och på Carriers 350:- (ca) kr/månaden.
Det är vad 15 Kg-säckarna kostar.
Visst, vi köper alltid stora säckar, annars får man ju kuta till affären stup i kvarten för att köpa nytt.

15Kg, räcker ungefär 4-4½ veckor.

Tänker inte gå ner till 149:- säckarna på Willys, typ Pedigree..
Lite kvalitet om jag får be :)

Carriers är det fodret vi har fastnat för.
Det räcker, det är lagom pris och hunden diggar det :)

mumsan
2

Orijen finns inte i affärerna ännu tror jag. Iaf. inte här i Hudik. Utan man skickar efter på nätet. Googla Orijen så får du informationen.

Anders 50
0

Har i många år använt Axess till mina jakthundar. 275 kr/25 kg. Bra päls och lite avföring. En del tycker billigt foder är skit, men det märks ju på hundarna om fodret är bra. Hos en del hundägare man träffar verkar det som "status" att använda jättedyrt foder  även om hunden inte behöver det.  Fast.. har man råd så….ok.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

AnneN
0

olika hundar (individer) mår bra av olika foder =)

_**/Mvh Anne

Anders 50
0

"25" Helt rätt. Menade bara att dyrt foder inte alltid är bäst.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

AnneN
0

#26 precis =)

_**/Mvh Anne

Berkaingela
0

Jag har Royal Canin till Amira, Jag tycker hon bajsar mycket, tre till 4ggr om dagen  , Hon får mat 3ggr om dagen nu.. Lite svårt är det också att veta vad man ska gå efter portionsmässigt eftersom hon är blandis av Collie-Berner Sennen, , vet ju inte vad vuxenvikten blir, Hur gör ni? Går ni efter den största rasen i er blandis eller ger ni något ungefärligt

AnneN
0

#28 då Velvet var valp så gick jag efter hur hennes hull var, gav jag för lite så blev hon smalare, gav jag för mkt så blev hon för rund.

_**/Mvh Anne