Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2630 ggr
MentalDistress
0

Kastrering?

Min familj har haft hanhundar i över 40 år och aldrig haft några större problem med dem under löpsäsongerna. Men nu börjar jag oroa mig för Kito, han äter inte längre som han ska!

Han går runt och gnäller vid balkong- och ytterdörren och är inte alls sugen på mat. I övrigt är han lika pigg som vanligt, springer runt och leker med oss när helst vi vill det. Har även kollat hans tänder och det är inget fel på dem, han tar gärna en godis bit men just maten är han inte intresserad av, han äter lite på nätterna när vi sover.

Börjar oroa mig fruktansvärt, har varit såhär sen den "andra löpvågen" gick i området.

Och det enda jag kan komma på som lösning är kastrering, men vad innebär det? Nu menar jag inte själva ingreppet utan mer om hans personlighet kan förändras?

Har som sagt ingen erfarenhet via familj eller vänner så allt ni kan om personlighetsförändringar efter kastrering är uppskattat!
Tack på förhand/ Frida & Kito

AnneN
0

Min pappa har nyss kasterat sin labbehane, det han har märkt i förändringar efter kastreringen är att hunden äter mer, är lugnare och bryr sig inte nämnvärt om löptikar i området där de bor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MentalDistress
0

#1 men han har inte märkt några förändringar i själva personligheten? Blir det nån skillnad på lekfullheten? En av de många saker jag älskar med Kito är ju nämligen hans lekfullhet och livslust. Jag får så dåligt samvete när jag tänker på kastrering som ett alt. då det känns som om jag "tar ifrån" honom nått han av naturen är i sin fulla rätt att "ha"..

*ångest* Gråter

Dobben
0

Dobby är kastrerad och visst är han lekfull och har stor livslust xP Vet ju inte hur andra hundar reagerar men Dobby förändrades ingenting märkvärt… men han var ganska liten också.

AnneN
0

Nix han har inte märkt några direkta personlighetsförändriingar förutom att hunden är lite lugnare inne, men ute är det fortfarande full fart och arbetsvillig =)

_**/Mvh Anne

Berkaingela
0

Jag har hört några säga att efter de kastrerat sina hanar har andra hundar svårt att könsbestämma dem, därför har det uppstått gruff mellan en del hundar och de kastrerade, Men för hanarna själva har det bara blivit bättre under löpperioder för tikar

AnneN
0

#5 jag har hört folk säga det men jag har aldrig sett några problem med egna ögon, utan det har alltid varit någon som känner en  som känner en annan som känner en annan som känner en som …. ja du förstår

_**/Mvh Anne

Dobben
0

#5 Så har det nog inte varit med dobby iaf, det är isåfall han som "gruffar" på andra, men ingen som har varit sån mot honom… han tycker dessutom bättre om kastrerade hanar verkar det som.

MentalDistress
0

Fler frågor: 

•  Kito blir 2 år den 28 okt, hur stor roll spelar det egentligen? Någon som vet?
  • Vad är det absolut värsta som kan hända vid kastrering?
  • Hur stor är chansen att kastrering inte hjälper överhuvudtaget?
  • Vid vilken tidpunkt på året är det bäst att göra det?
  • Hur lång tid tar läkningen?

Pga att bilen är sönder just nu så är det ju ej aktuellt nu, helst vill jag nog göra det efter sommaren i.o.m att det blir mycket vistelse i skog och mark i sommar.

Hoppas jag inte bombaderar er med för mycket frågor! Skrattande

AnneN
0
  1. Jag tror inte det har så stor betydelse med åldern.
  2. Menar du det värsta som kan hända vid operationen? Skulle väl isf vara att hunden inte tål narkosen och dör, vilket är extremt ovanligt.
  3. Om det bara är löptiksintresset som är problemet så är chansen ganska stor att det hjälper.
  4. Undvik att göra operationen under rötmånad och bad säsong då det är mkt bakterier över allt.
  5. Lite olika hur länge läkningen tar beroende på hur bra läkkött han har och om läkninge går som det ska… Man brukar ta stygnen efter ca 10 dagar

Det är bara kul med frågor så bomba på du =)

_**/Mvh Anne

Berkaingela
0

*9 En fråga från mig också? Du verkar väldigt insatt:=)) Finns det inte en spruta man kan ge hanar som lugnar dem när tikar löper, Har för mig att jag hört att så som hanarna reagerar när de fått sprutan så blir de även vid kastrering… Stämmer det? Då kan det ju vara värt att prova med spruta först.. För o nackdelar med spruta om det stämmer att det finns??

AnneN
0

Ja det finns en sådan spruta, även kallad kemisk kastrering… Den brukar verka någon månad och oftast så blir hunden så som den hade blivit av en riktig kastrering.

Fördelar:
Man får se ungefär hur hunden reagerar på en kastrering.

Nackdelar:
Har hört att om man använder kemiskkastrering flera gånger så riskerar hunden att bli blind, vet dock inte om det stämmer men dumt att chansa.

Med kemisk kastering så kan hanen fortfarande para en tik och bli pappa eftersom spermieproduktionen inte avstannar. (uppgift från en veterinär jag jobbat hos)

Det händer att den kemiska kastreringen inte har någon direkt inverkan på hunden även om en vanlig kastrering skulle hjälpa.

_**/Mvh Anne

MentalDistress
0

Tack för alla svaren Anne! Du är så underbar. har en till liten fråga ang. det du skrev. när är det rötmånad? (eller hur vet man om det är det?)

Kom på en till fråga nu i farten. Stämmer det att kastrerade hanhundar förlorar förmågan att bygga muskler? har hört att om man kastrerar en hane som valp så kommer han aldrig kunna få typiska hanhundsmuskler utan blir mer "tik-aktig" i kroppen.

AnneN
0

Rötmånad brukar väl vara juli/augusti, den tid på året då saker möglar fort och det är bakterier, mm över allt.

Det stämmer att de kan bli lite mindre maskulina i kroppen om man kastrerar den tidigt då en del av det beror på just hormonerna. Men de förlorar inte förmågan att bygga muskler för det.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

_**/Mvh Anne

MentalDistress
0

#13 så om jag fortsätter motionera honom som vanligt borde inte musklerna bara försvinna?

Tack för länken! :)

AnneN
0

#15 näe musklerna bör inte försvinna, det är bara om man kastrerar dem innan de vuxit klart som de kan bli lite femininare i kroppen =)

_**/Mvh Anne

MentalDistress
0

#16 Kito växer fortfarande dock.. men han är i en lagom storlek att avstanna i om det vore så! :) Vissa som möter honom tror ju ändå han är en tik, sen böjer de sig och säger "men titta han har ju en snopp!".. hrms.. XD

Han ska och vaccineras i början av nov. så jag ska prata med hans vett då. Se vad hon tycker och när vi borde göra det om vi nu bestämmer oss för att göra det.

Han har iaf börjat äta igen, fast på konstiga tider mot innan, förut åt han alltid 10:45 och 22:00, nu äter han 16:00 (när husse kommer hem) och 23:30 (när vi går och lägger oss i vanlig ordning)

Men huvudsaken är ju att min pälskling äter och mår bra! ^^,

KindredCold
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan lämna egna erfarenheter.

Då jag bara haft en kastrerad han hund utan tre kan jag inte säga så mycket.
Kan dock säga att det vart lugna gatan när tiken vår löpte.
Han brydde sig inte fast hon bokstavligt talat satte sig i ansiktet på honom. Han vart en aning lugnare, men inte mycket.
Trevligare att ha att göra med? Ja, mycket.
Jag har bara erfarenheter av kastrat, både tikar och hanar som man mött och växt upp med.

Lekfullheten som du oroar dig över har inte försvunnit på vaken hunden eller katten vi har kastrerat. Lika så honkatten..
Inga problem där.

Vissa hundar kan bli som zombies, men det är ovanligt. Jag har träffat många kastrat, men ingen som det "gått fel" med. De har blivit lättare att hantera bara..

På bilden ser vi det otroliga intresset hanen( som ligger ner) har för löptiken som gör allt för att han ska fatta..

KindredCold
0

Jag menar en kastrerad hanhund utav tre

MentalDistress
0

#18 tackar, alltid skönt att få svar från nån som faktiskt har helt egna erfarenheter av det. Men nu lutar det åt kastrering iaf, ska prata med vetten sen i nov när vi ändå ska dit för att vaccinera honom igen. :)

KindredCold
0

Jo, man känner sig lite tryggare då.
Ja, jag är helt för kastrering om man inte ska avla på hunden.

Jag bara väntar tills jag får råd att kastrera min tik!

Hoppas allt går bra! Lycka till! Cool

MentalDistress
0

#21 Jo jag har ju inte tänkt avla på Kito, många tycker ju att han har så fint temperament och så, men jag skulle aldrig orka med sånt iaf. Lycka till med sparandet! Skrattande

KindredCold
0

Jo, då är det ju bara bra att kastrera.

Åh, tack tack :)

MentalDistress
0

Funderar på att göra en kemisk kastrering först, nån som vet vad en sådan kostar?

AnneN
0

#24 svårt att såga då priset kan variera ganska mycket från klinik till klinik… Skulle gissa på några hundralappar, men ring till veterinärerna i din närhet och jämför priserna

_**/Mvh Anne

MentalDistress
0

#25 Jag kommer nog göra det hos Kitos vanliga vett, dom känner han så han bryr sig inte när de ger han sprutor, han står bara snällt och viftar på svansen hos dem. Men ett par hundralappar låter ju vettigt iaf! :) Vill ju vara säker på att det ger nån effekt innan man gör det slutgiltiga beslutet ang. det "stora" ingreppet ^^

AnneN
0

Kom på en till fördel med att kastrera hanhund… man minimerar risken för förstoradprostata som de ofta kan få i lite högre ålder + att man tar bort hela risken för testikelcanser

_**/Mvh Anne

MentalDistress
0

#27 jo en tjejkompis sa det. Kitos bollar trillade ju ner båda två när han bara var 7 veckor så jag oroar mig lite lite eftersom han var så tidigt utvecklad jämfört med sina bröder och systrar.