Konstiga flytningar
Jag har lagt in detta på hundar i fokus också, men provar här också!
Nadja är 8 veckor 2 dagar…
Kom som sagt hem till oss igår. Idag upptäckte jag grön/gula sega flytningar när hon sovit… Tempade henne, 38.7 grader… Har pratat med veterinären om vad det kan vara, de misstänker UVI och tyckte vi skulle avvakta… men på en sådan liten?? (tycker inte hon kissar mycket mer än vad hon borde) Och om hon får sådana flytningar pga UVI så har det väl gått långt?!
Pratade även med uppfödaren och de hade ingen aning om vad det kunde vara.
Ska avvakta till i morgon och tempar med jämna mellanrum.
Några funderingar om vad det kan vara?

Hade det vart en lite äldre hund hade jag misstänkt ev livmoderinflammation, men jag vet inte om det är så vanligt på valpar… Jag tycker iaf att ni bör kolla upp det hos veterinär.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jo jag med, men som du säger på en äldre hund… När vår ena tik fick livmoderinflammation så fick hon illaluktande brunblodig flytning.. Ska se hur hon är i morgon, hon är inte speciellt påverkad utan äter och dricker med stor aptit, sover som en valp och kissar normalt…
Har hört och läst mig för lite nu. Kan det vara vaginit??
Aja, veterinären ska kontaktas i morgon igen.

**
"JUVENIL VAGINIT
**
ETIOLOGI
Hos icke könsmogna individer är pga. bristande östrogenhalter i blodet epitelet i vagina tunt vilket i vissa fall predisponerar för en s.k. juvenil vaginit. Vanligen uppstår infektion med någon av de bakterier som förekommer i vaginas normalflora.
DIAGNOS
Förutom ett gulaktigt exsudat runt vulva är djuren vanligen symtomlösa.
ANTIBIOTIKAVAL OCH BEHANDLINGSTID
Vaginiten spontanläker vanligen i samband med första löpperioden. I sällsynta fall kan djurens allmäntillstånd påverkas. Provtagning för odling med resistensbestämning bör då utföras innan allmänbehandling med antibiotika sättes in. I väntan på provsvar kan i första hand preparat som ampicillin/amoxicillin eller trimetoprim-sulfa användas. Fluorokinoloner bör undvikas med tanke på djurens unga ålder."
Källa: http://www.sva.se/upload/pdf/antibiotika/antibiotikapolicy.pdf
_**/Mvh Anne
Tack.. Det var det jag läste också

Berätta gärna hur det går
_**/Mvh Anne
Självklart!!