Inget kontrakt utan bara kvitto
På min valp Amira finns inget köpekontrakt bara kvitto att hon är betald, På baksidan av kvittot har uppfödaren skrivit att valpen är doldafelförsäkrad 1år, Vad menas med det, Vad är doldda fel? Om man röntgar höfterna tex vid ett år o det visar sig vara fel på dem, står uppfödaren för ev operation osv.. eller menas det att är det något dolt fel som visar sig inom ett år så vill uppfödarna ha hunden tillbaka o byta ut mot en annan, Det skulle man ju aldrig klara av..

Hon är försäkrad i ett försäkringsbolag under ett år efter födelsen. Jag rekommenderar att du gör en undersökning av henne innan hon fyller ett sen bestämmer försäkrings bolaget ersättning om det visar sig vara något fel. ny valp är det inte tal om för det är en försäkring hos ett försäkringsbolag.
Okey, låter bra. Hon har skrivit så här, Garantivalp 12 månader från valpens födelsedatum. Om dolda fel upptäcks så valpen måste avlivas utgår ersättning av valpens värde vid köpet, Intyg fodras av vetrinär,

OK då är det ingen riktig dåldafelförsäkring utan du får pengarna till baka om hunden behöver avlivas. Nu är det en balandis så risken är inte så stor att den blir dålig.
Inget kan ju ersatta kärleken till en individ som en hund blir, jag hoppas din hund förblir frisk och kry i många år framåt.
Ja du det hoppas jag också, och hon är en riktig pigg o alert fröken… Hade en blandis tik förut också, Hon blev tyvärr bara 8år, men hade aldrig varit sjuk en dag i sitt liv,, Och jag har ju egen försäkring på min valp, Jag bara läste om dålda felförsäkring och fundrade på vad det egentligen menades coh innefattade, men jag förstår att det inte är nån riktig försäkring som uppfödaren har till dessa Valpar utan en egen garanti

Vad är det för raser?
Collie- Berner Sennen

Två raser då är risken för medfödda fel minimal, fortsätta att älska din sötnos du.
Ja du det gör jag, Hon är en gåva från min dotter, jag fick henne ett tag efter jag varit tvungen ta bort min förra älskade vän, Sörjde henne o gör det fortfarande så min dotter blev nog orolig jag skulle förbli ledsen,, Nikki kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta, Amira en annan, tur man har stort hjärta och plats för fler.. Amira är 4 månader nu och full av bus o energi, Håller mig verkligen sysselsatt till min stora glädje, Tack för dina svar
#7 och det grundar du på?
vad vet du om föräldrardjuren?
HD som exempel är en defekt som förekommer inom båda raser.
Att tro att något inte skulle kunna hända för att det är en blandis är naivt.
≧◔◡◔≦

#9 jag tor inte att det inte kan hända för att det är en blandis, men risken är mindre, det kräver att båda föräldrana bär på samma gen som utlöser just den HD.n
Sen fins ju ingen anleding att oroa sig om nu inte en av föräldrana har HD
#7 Varför skulle risken vara mindre om det är en blandis? Har aldrig hört det innan, men iofs är det ju jättebra om det är så… Emil är ju Rottis/Berner sennen, 2 raser som kan ha problem med höfterna eftersom de e så tunga, borde inte risken öka, om ngt, i så fall vid en korsning?
Fast egentligen borde det väl inte vara ngn skillnad på ren/blandras? Två friska individer har väl lika stor/liten chans att få Valpar med "fel" oavsett om de är av samma ras eller inte?
Intressant…
Amiras båda föräldrar är HD fria, Jag läste en artiket från Strömsholm om just höft fel, Det är ärftligt, att Valpar inte ska gå för mycket är helt fel säger en professor där, de behöver tvärt om jobba i lagoma mängder för att bygga muskler, då är risken för höftledsfel mindre, och att det var viktigt med rätt sammansatt kost,

#11 det är olika gener som defekten på olika raser (oftast) eftersom en hund behöver två anlag för att insjukna så minakar risken för att en blandis ska drabbas. I snitt lever en blandras hund två år längre än snittet för den ras som lever längst i korsningen just av detta själ.
Helt säker kan man ju aldrig vara men blandisar i första generation är friskare än renrasiga hundar. Tyvärr har aveln på hundar inte riktigt inriktat sig på att få borta ärftliga defekter.
#13 Vad bra! Men varför är så många emot att man blandar raser då? Eller är de mindre vetande? Ofta är det ju så att man är emot saker som man inte vet ngt om…
Jag undrar också varför så många ser ner på blandras hundar, har haft både och, För mig handlar det om kärlek till en hund som jag gör allt för att den och jag ska ha aktivitet o sällskap av varandra, Jag har haft två Bichon Frise, ,en New Founland samt en blandis golden -collie, Nu har jag som sagt var blandis Collie-Berner Sennen, Min förra blandis tik hade inte varit till vetrinären en enda gång för sjukdom, bara för sprutor, absolut den bästa hund jag haft i psyket o temperament, Nuffen blev bara 3 år, hjärtfel samt grova höfledsfel, Bichonen , den ena 5 år, hjärtfel, den andra 15 år, men hade exem som blomma upp ganska ofta, men för övrigt frisk, så man vet aldrig hur det blir

#14, 15 det beror nog på att många blandras hundar bara blir till utan någon bakomliggande avelstanke.
Tyvärr så är många hundraser enbart avlade på utseende inte för att hålla, då kommer dessa medfödda defekter som ett brev på posten. Avlar man blandisar så är risken stor att det inte heller är så genomtänkt beslut.
Detta med blandisar är för mig en väldigt svår moralisk fråga….ett man slipper medfödda defekter….två man missar det genomtänkta avelsarbetet.
Mitt val är då ska jag köpa hund som sälkap blir det en blandis, ska jag avla då blir det en renrasig med väl dokumenterad frisk stam.
Jag tycker också det är jätteviktigt att det ska vara friska ,sunda både i kropp o själ och väluppföljda hundar man ska para på,
#10 då vet du också att HD nedärvs polygent, altså är det kombinationer av gener som utgör om och hur grav HD hunden får.
Samt att den fria hundens föräldrar mycket väl kan bära defekten, och vad vet man om detta?
#13 Alla sjukdomar är inte recenssiva.
Likaså är heterosiseffekten aldrig någon garanti för att det är förstagenerationens avkomma, raserna skall vara så obesläktade som möjligt och självklart friska utan liknande sjukdomar.
Du slipper verkligen inte genetiska defekter för att det är en blandis, min egna blandis har hudproblem, jag vet flertalet blandraser som dragits med demodex och till och med blivit avlivade pga grav HD.
Allt tack vare okunniga "uppfödare" som naivt låtit bli att kolla upp föräldrardjuren och bakomliggade släktskap eller rent utav ignorerat problemen för pengar.
Här är en bra artikel skriven av en tjej som vet vad hon snackar om och sett sin del när det kommer till buskavel.
≧◔◡◔≦

#18 ja vist så kan föräldrar generationer bak vara friska och sen bara kommer defekten. Det krävs två analag för att det ska slå igenom, sen finns det flera anlag som ger HD och olika gener på olika raser så risken minska med blandisar men är inte obefintlig.
Arv är komplicerat om det var så enkelt att bara plocka bort sjuka djur ur aveln så skulle det vara enkelt att avla fram friska djur, nu är gener mer komplexa än så
http://www.regdjsh.se/listfiler/koppladefiler/OCD.pdf intressant läsning
#19 vadå olika gener på olika raser? nej riskerna för HD minskar inte för att det är blandraser när alla involverade raser har program för just den defekten, det är precis lika stor risk som två rashundar där ena förälderna är friröntgad.
Ja, genetik ÄR komplext, därför förstår jag inte alls hur du med lätthet kan säga att risken för sjukdomar är lika med noll för att kullen råkar vara blandraser, i synnerhet när du inte känner till vilka individer som är involverade eller?.
≧◔◡◔≦

#21 jag har aldrig och kommer aldrig säga att risken är lika med noll (ljuga gör jag inte)
Däremot är jag övertygad om att olika gener styr HD problem i olika raser och då minskar riskerna om man har en blandis i första generation.
#22 Är det en egen teori eller något du har källhänvisning till?
Är det då i ditt tycke onödigt att överhuvudtaget hälsotesta föräldrar till blandraser?
≧◔◡◔≦
Nu munhuggs ni bara , min fråga från början i denna länk var om hur dolda fel försäkringen fungerar o vad den täcker.
#24 Ledsen att det gick OT, kan starta en ny tråd i ämnet.
≧◔◡◔≦

#23 Själkart ska man testa föräldrarna innan man tar Valpar och även se långt bak i släkten.
Det är ingen egen teori det bareras på ren genetik.
#26 Hade gärna sett dig förklara det närmre i tråden om hälsotest då trådskaparen vill tillbaka till sitt ämne.
≧◔◡◔≦
#11 Blandraser är generellt sett friskare än renraser.
Det sägs på många veterinärsenarium och kurser.
Dte är inte så i 100% av fallen.
Men oftast är blandraser friskare än renraser..
#28 Och vem har beviselig fakta? hur kan man kolla något sådant över huvudtaget på två totalt generella grupper.
Är en blandras mellan mastino och chinese crested sundare än en jämthund? kanske, kanske inte.
Det enda som faktiskt har en grund är den sk. hetorosiseffekten, men det är verkligen ingen garanti och kräver stor kunskap, tyvärr tror jag inte att majoriteten av blockets och liknande sidors blandrasuppfödare har kunskapen att utnyttja det….
genetica.se rekomenderas starkt.
nu blev tråden off topic igen! >_<
≧◔◡◔≦

suck….
Ja inte blev jag klokare av hur dolda felförsäkringen fungerar av det här resonemanget, Jag har alltså inget kontrakt utan ett kvitto där det stå på baksidan att valpen är doldafelförsäkrad 1 år om den har sånt fel att den måste avlivas,

#31 står det vilket försäkringsbolag?
Nej ingenting, undrar om det kanske är så att det är någon egen garanti som hon lämnade, alltså att hon inte har någon sån försäkring,eftersom den tydligen bara gällde om man var tvungen avliva hunden inom ett år

Du får ringa och fråga henne.
Ja du om det vore så enkelt, Har provat massor av gånger olika tider, vanlig telefon o mobil, inget svar.. Men hur och vad innefattar dolda fel försäkring om hon hade haft det hos försäkringsbolag, Jag läste någonstans att man har automatiskt 3 års garanti när man köper valp, stämmer det? Alltså att uppfödaren har ansvar för dolda fel i 3år.. Om inte uppfödaren tecknat dolda fel försäkring vad gäller då? Och vad är dolda fel tex..? Det är bara av intresse för mig själv jag undrar detta, Min valp är hur pigg o glad och frisk som helst så det är inte för den saken…

Om dolda fel försäkringen i Agria hittar du här http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/3677
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack

Dolda fel hos Folksam http://www.folksam.se/forsakringar/djur/hund/doldafelforsakringarforvalpar
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har läst nu och om jag förstår det hela rätt så är det enbart om uppfödarn tecknar en kullförsäkring som dolda fel gäller och att tik o Valpar är fösäkrade i samma bolag. Undrar hur många av de som tar en kull då o då speciellt av blandis som tecknar sådana försäkringar,,,
Sorry till trådskaparen >.<
Anyways. Säger bara vad de flesta veterinärer säger. De ser ju vad de ser, ellerhur?
Nu menas självklart sunda blandraser, inte så extrema som du sa.
All avel har sina baksidor.
Men korsa en flat med en golden och du har troligtvis en friskare hund än en renrasig golden eller flat.
Slut på diskussion då det är O.T igen.