Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1295 ggr
Ciiviic
0

överaktiv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu inga egna hundar, men 90 % av min släkt har hundar :)
Så mina planer att börja sitta här, är att kanske få svar på deras frågor dom har :)

Ååh nej ! ingen idé att be dessa människor börja använda en dator, då dom knappt vet hur man skickar ett mail ;) hehe..

Men till huvudämnet..

Min faster har 2 stycken gos hundar..
En som är extremt lugn och allt vad det heter, sen har hon huliganen
… hon är så eeeeextremt överaktiv, håller i gång KONTSTANT !
Hon är liten, så man kan inte tro att en sådan vovve har så mkt energi som hon har ;) ..
Men nu till min fråga…
Hur kan man få den lilla vovven att bli lite lugnare…. ?
Eller på ett effektivt sätt få ur henne denna energi som hon får någonstans ifrån ?

[Norum]
0

Vad är det för ras? Hur bor dom, hus, lägenhet? Ålder? Motionsform? Allt sånt spelar in…

AnneN
0

Vad får den hunden för aktivering?

Ofta då hundar blir hyperaktiva så kan det bero på att de är understimulerade och då behöver mer mentalaktivering.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ciiviic
0

ras va det ja … hmm hon är pupillon och shiperker ( stavas ? )
men ni kanske förstår :P

Dom bor i ett hus, med trädgård där dom kan leka när som helst.  hon är 2-3 år, om jag inte minns helt fel..
Men inte äldre än 3 iallafall : )

hon får eeextremt mkt motion..
Morgon ca 1 timme innan matte åker till jobbet..
Sen kommer matte hem ett tag då hon jobbar delad tur.
ååh då går hon ut igen om med i ca 30 min, för att sedan gå till skogen på f.m i ca 2 timmar.. Sen hem, åh när husse kommer från jobbet så går han med henne till planen och kastar boll.
ååh så kvälls promenaden… Som är länge den ocå..

Sen har hon massa med spring i bena, ska leka heeeela tiden åh dom leker med henne, men hon blir aldrig lugn

AnneN
0

#3 Jag har fått höra att då hundar får springa efter bollar så ökar stresshormonet i kroppen och det tar flera dagar innan det kommer ner till normal nivå igen.
Jag skulle rekomendera att de skutar kasta boll och istället tränar något som kräver att hunden använder hjärnan, tex spår, tävlingslydnad, cirkuskonster mm.

Min hund är själv sådan som blir hyperaktiv om hon inte får den mentalaträning hon behöver och då spelar det ingen roll hur många timmars promenader hon får, hon måste även ha minst 30minuter hjärgympa varje dag.

_**/Mvh Anne

Ciiviic
0

de va som tusan aaah men de ska jag hälsa min faster : )
Tack : )

sen får hon hjärngymnastik oxå….

AnneN
0

jag håller på att knåpa ihop en lista med en massa olika trix man kan lära hunden =)

_**/Mvh Anne

Ciiviic
0

oooh : ) .. det låter kalas :d

CarolineO
0

Håller med Anne.  De blir inte så rysligt trötta av att springa, tränar man en halvtimme psykiskt ansträngande saker så ger det mer än 2 timmar "vanligt" spring, ur rent uttröttningsperspektiv…