Irritation över andra hundägare.
Måste bara skriva av mig lite, var nyss ute med Kito, när jag gått i ca 30 minuter stöter jag på en tjej som är ute med sin kille, deras barn (barnvagn) och en schäfer. Schäfern var lös, "jaha" tänkte jag sa åt Kito att ligga ner och stanna kvar. Den här tjejen och killen såg oss mycket väl, vi var rakt framför dem kanske 15 m bort, men istället för att koppla deras hund och gå förbi så går hon närmre oss och börjar köra sökövningar med hunden vid kanten!
Jag stod och råblängde på gubben med barnvagnen, sakta rörde sig hela ekipaget mot oss och Kito som älskar barnvagnar (barnen i dem iaf) och andra hundar blev ju som en kanin i kopplet, kunde inte få honom att hålla kvar "ligg" kommandot så jag var tvungen att hålla i hans nackskinn för att kunna hålla emot medan de sniglade sig förbi.
jag har inget emot folk som har sina hundar lösa på det viset, men jag tycker att när man "möter" varandra på en smal gångbana inne i skogen så får man fan koppla hunden, då skiter jag faktiskt i hur lydig den andra hunden är. Och sen det faktum att de mycket väl såg att jag var tvungen att lägga Kito ner när de kom men att de ändå stannar 10 m ifrån och kör sökövningar!? Jag blir så himla arg på sånt, får nästintill lust att gå fram och skalla idioterna. >_<
Ursäkta mig, men du hade också valet att gå åt ett annat håll.
Det är inte deras sak att se till att din hund kan hålla sig i skinnet när det kommer en annan hund.
Om man tycker att det är jobbigt med hundmöten så får man själv ta ansvar för att göra det bästa av situationen.
Alla tycker olika, naturligtvis har du din åsikt, vilket jag respekterar.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#1 Jag anser bara att man inte behöver stanna och göra sökövningar i 10 minuter när man ser att nån kommer med sin hund. Jag håller på att träna min hund vad gäller hundmöten, om jag då bara vänder när du kommer en annan hund, hur är det då tänkt att han ska lära sig att slappna av när det kommer en annan hund?
Poängen var att de mycket väl såg att jag sa åt Kito att ligga ner och ställde mig och vänta på att de skulle gå förbi, eftersom de faktiskt gick när vi såg varann från början, men istället för att gå förbi börjar de köra sökövningar som om för att jävlas.
Tror knappast du vet vad jag gått igenom med min hund, ryggproblemen jag har dragit på mig för att han slänger sig i kopplet när han ser andra hundar. När jag väl gjort sådana framsteg med honom att jag faktiskt kan få honom att åtminstone ligga ned när han ser en annan hund så kommer det en idiot och kbörjar köra sökövningar med sin lösa hund 10 m ifrån oss.
Hade jag vänt med Kito i det läget så hade allt varit förgäves. F.ö tycker jag att man inte ska ha hunden lös vi möten som sagt, mycket kan gå snett om vi säger så. Det är min åsikt och jag står för den.
Men om dom verkligen har den kollen på sin hund så är ju det upp till dom.
Och vem vet, dom kanske inte tänker så långt som att allas hundar inte är "fasta" (eller hur vi nu ska uttrycka det) utan kanske förväntade sig att du skulle gå förbi?
Men om du vill träna sådana saker tycker jag knappast att du ska göra det med folk du inte känner.
Men börja grina då!
Jag håller med Madeleine.
Jag blir tvärt om jätteglad när jag ser folk som tränar sina hundar utan koppel, oavsett om jag går med Mollie eller Aniu, Mollie kan ha sina sura dagar ibland, eller ännu oftare sina glada dagar då hon gör precis som din hund. Men jag känner själv om jag vill gå förbi eller ta en omväg, eftersom det är min hund som kanske är jobbig.
Jag brukar däremot oftast söka mig till hundmöten, just för att träna på det, tycker bara att det är bra om andra inte bryr sig om min Mollie kanske är jobbig/drar i kopplet. Jag gillar däremot inte när folk rynkar på näsan och tycker att jag har en olydig hund, kunde ha varit så istället.
Nä, var glad att det inte var en suris du mötte. =)
#1 eftersom det faktiskt är koppellag så ska hon f*n inte behöva gå ett annat håll.
Håller med #0 om att det är tarvligt gjort att druga ut på tiden. Ta hunden i halsbandet eller något och gå förbi snabbt och sök sen.
**Det är inget koppeltvång.
"Under tiden 1 mars till 20 augusti ska hunden hållas under en sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Hunden behöver inte vara kopplad men den måste vara under sådan lydnad som om den vore kopplad."
Hade faktiskt själv inte kopplat min hund eftersom jag vet att hon varken drar på andra hundar, människor eller vilt. Och om jag hade planerat att träna min hund på just det stället så skulle jag bara helt lungt väntat tills hon gått.
Men börja grina då!
Jag har hundar som gör utfall mot andra hundar, o kör ungefär med samma metod (dom får sitta o stanna kvar när den andra hunden går förbi) men ibland händer det att vi möter såna som kör med samma metod o då blir de ju lite knäppt för att man aldrig kommer förbi varann xP De brukar dock alltdi bli ja som får gå förbi med mina två, vilket kan va lite irriterande… :P
Håller också med dig om lösa hundar, att när man ser att nån kankse har problem med sin hund så kan man ju iallafall koppla den. Brukar bli påsprungen av en lös hund vars ägare alltid låtsas att dom inte ser oss och går iväg i skogen o låter hunden va kvar hoss oss. Min hund har blivit jätterädd för hundar pga. det :/ Så de e ju inte så kul…

#5 & #7 skönt att någon förstår vad det är som gör mig så irriterad. de flesta som skrivit innan verkar tro att det är just lösa hundar jag stör mig på, men så är inte fallet.
Det som gjorde mig irriterad var ju det faktum att idioten börjar köra sökövningar 10m ifrån min hund när de mycket väl såg att jag väntade på att de skulle gå förbi.
Jag tycker att det många gånger är så att det finns en bristande respekt mellan hundägare. Vilket är väldigt synd, för det drabbar oftast hundarna. Tack och lov har jag bott här i ett halvår snart och bara mött den här knasbollen med schäfern, hade ju varit värre om alla gjort så.
Slut poängen till er alla som inte fatta blir iaf:
jag störde mig inte, UPPREPAR INTE, på att hunden ifråga var lös utan på det faktum att de såg att jag fick min hund att ligga ner och att de sedan började köra sök och annat som gjorde att jag inte kunde fortsätta med min vanliga morgonpromenad.

suck….