Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 520 ggr
AnneN
0

Cykeltur

Jepp idag har jag och Velvet tagit årets första cykeltur =) Cyklade i saktamak i va 30minuter, då vi kom hem så var jag totalt slut och jätte andfådd, men tror ni Velvet var nått trött, andfådd/flåsig? Nej då, hon skulle genast busa med katterna och har inte ens visat tecken på att ens börja bli trött…
Jag tror jag måste träna min kondis lite =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KindredCold
0

Haha, jag kan inte cykla med min tik, hon skulle dra omkull mig innan jag han säga hej ens.
Hoppas min kommande hanne är en cykelvänlig hund.

Cyklade ibland med min första hund, gick bra, om man inte cylade för fort, då sprang han framför och saktade in = påkörd hund = grinig hund :p

Fortsätt du med att cykla, lycka till med att få Velvet trött ;)
Det är ju ett roligt sätt att aktivera sin hund :D

AnneN
0

#1 har du testat med att använda en springer? Det har jag då jag cyklar med Velvet för annars skulle hon dra omkull mig eller springa rakt in i däcken… Men springern gör att det inte käns nästan nått alls då hon drar, pga konsruktionen så kan hon heller inte springa för nära så hon springer in i cykeln och hon koms inte heller så att hon hamnar framför eller bakom cykeln… Den är helt underbar att använda =)

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

Vill köpa en, måste skaffa en cykel först bara, hehe.
Vad går en sådan på tro? En springer alltså.

LillMalin
0

Jag har också testat att cykla med Rico, men gissa hur många gånger man har rammlat av cyklen, för att han vivll nosa på nåt, på andra sidan :P

AnneN
0

#3 de brukar gå på mellan 300-600kr beroende på vilken variant/märke man köper, min köpte jag ifjol och tror den kostade ca 500kr då och värd varje öre =)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

_**/Mvh Anne

LillMalin
0

men kommer inte Rico kunna dra mig omkull , ändå med en springer?

KindredCold
0

Åh, tack så mycke.

Vad har du för . . ."redskap" ?
Vanlig dressyrlänk, sele eller nosgrimma?

AnneN
0

#7 om hunden drar för hårt så utlöses det så att hunden lossnar istället för att slita omkull dig…

#8 Jag använder sele (spår/promenadsele) då jag cyklar eftersom att det är minsta risken för skada på hunden OM det skulle hända en olycka, tex att hunden rycker eller att du av någon anledning tvärsvänger eller ramlar. stryphalsband eller nosgrimma skulle jag absolut vilja bannlysa helt vid cykling för hundens säkerhet.

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

#9 Sele it is then.
har en hurttasele som sitter fint på henne.

blir nog den :)

LillMalin
0

#9 så att hunden kan absolut INTE dra omkull en?

AnneN
0

#11 omöjligt är det väl inte men cyklar man sakta och har koll på hunden så är risken minimal

_**/Mvh Anne

LillMalin
0

#12, okej, funderar på att skaffa en sådan, men jag skulle aldrig annvänt den - för läskigt! ;)

AnneN
0

#13 Vad är det som är läskigt?

_**/Mvh Anne

LillMalin
0

#13, tänk om man skulle bli dragit omkull ändå, (ändå om det kanske inte är så stor risk, men ändå)

AnneN
0

#15 risken att man ramlar finns ju även om man cyklar själv, men använder man hjälm och cyklar sakta så blir det inte så mkt skador, på sin höjd skrubbsår…

_**/Mvh Anne

LillMalin
0

#16, okej, det är ju bra, men det värkar ändå läskigt.