Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 3914 ggr
KindredCold
0

FEL HUND!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag äntligen efter ett år hittat min tiks uppfödare.
Vi som tidigare trott att Rinoa är en dobermann/schäfer, har fått reda på att Rinoa är en renrasig schabrador!

Känns underbart att ha hittat uppfödaren.
Väntar på svar på mina frågor :)

*glad*

Cerrolyn
0

Kul att ni fått tag i henne men "renrasig schabrador"? Men schabrador är ingen ras…

**MVH Cerrolyn

Nikkis
0

Renrasig schabrador? Det är ingen renras/erkänd ras ju.

Men kul att ni hittat uppfödaren.

AnneN
0

Jätte kul att ni fått tag i uppfödaren =) Har ni fått veta hur mkt schäfer/labrador det är i henne? *nyfiken*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gille
0

Ja renrasig schabrador kan hon ej vara men säkert 50/50 schäfer/labrador. Alltid kul när man får mer uppgifter om sin hund!

KindredCold
0

Man brukar säga renrasig schabrador när det är 50/50 :)
Annars får det inte kallas schbrador.

Alla jag känner kallar 50/50 schbradorer för renrasiga, men "renrasiga".. Om ni förstår?

Dels för att många kallar 75/25 för schabradorer också..
Dels för det jag nyss sa, att det måste vara en viss andel för att få kallas schbrador..

Så jag menar inte renrasig som erkänd ras, utan som "renrasig" :)

Svar till Anne_N - Hon är 50/50. Tiken svart labardor, hanen schäfer :)

Gille
0

Nejnej… En hund blir aldrig renrasig av två raser. Det är helt felaktigt o missvisande. Det behövs inte en viss procent för att bli ren utan flera generationers homogena avkommor. Men förstår vad du menar. Vill bara lära ut vad som är rätt Oskyldig

MentalDistress
0

Bara en liten fråga sådär om ett rykte jag hört.

Är det sant att vissa försöker få schabradoren godkänd som egen ras?

min mamma sa att hon hört det nånstans, vore intressant att veta :)

L8sson
0

hon säger ju att man kallar den för "renrasig" asså den e inte en ras de en "ras" hehe förstår ni :P??

AnneN
0

Ungefär som labradoodle och cockerpoo är "påhittade raser"

_**/Mvh Anne

L8sson
0

precis ;) de e ju liksom måga som avlar fram såna för att få  både raserna och då blir du ju en vanlig "ras"

-Saandraaa-
0

Jag har också hört att man försökt att få det.

KindredCold
0

Stämmer kanske.
De har funntis så länge, så varför inte? :)

och ännu en gång!
säger renrasig med benämning på "Renrsig"! :)
jag förstår vad alla menar, men jag säger renrasig schabrador för att det är just 50/50.
Att det är en viss procent är inte mitt påhitt, det är många som säger det.. Är det två 50/50 schabradorer som får Valpar är det ännu mer en"renrasig" schabrador..
Oj, va krångligt det blev nu, hehe. Men ja, jag är MYCKET medveten som att det inte är en riktig ras (än) men som L8sson säger, det är en "ras". Och som Anna_N säger.. påhittade "raser" :) 50/50.

palomia
0

Å jag har en New SennenOskyldig

Mischa
0

#7 Jo, statens hundskola försökte ett tag med hjälp av kunniga personer att bilda en ras utav schäfer/lab korsningar men trots allt misslyckades det och projektet lades ner.

Och det är nog inte att förvänta sig att det kommer att bli en ras då det först och främst inte finns någon än och sen finns det ingen organisation som sköter stamboksföringen över "schabradorer" 

Det är så nära som "schabradoren" någonsin varit en ras.

Skulle allt man hittade fyndiga namn på vara raser så hade vi nog haft upp emot en tusentals "raser" vid det här laget.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

#12 korsar du "schabrador" med "schabrador" blir det fortfarande inte en rashund då namnet är påhittat, utan det är fortfarande schäfer/lab korsning en såkallad "schabrador".

Skulle du däremot korsa "schabradoren" med ren labbe i tio generationer och mer skulle det fortfarande finnas chans att schäferegenskaper slår igenom framöver, benämningen på "renras" är en tolkningsfråga, men det innebär oftast att rasen har varit "ren" sedan ursprunget.

precis som det finns schäfer/rottiskorsningar som går under benämningen "schottis"

men som redan nämnt är det bara ett handelsnamn/ihopslaget tilltalsnamn på en korsningskombination.

≧◔◡◔≦

fettmedkevlar
0

Blandras eller ingenting alls..

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

KindredCold
0

Okej, försöker igen.
Jag säger renrasig som i "renrasig"!
Benämning på att det är en 50/50
Kan ändra ordet till äkta, då det verkar vara svårt att förstå att jag inte menar det som en ras.

Det finns en hel drös med påhittade "raser"
Det är ju det som är poängen.

Det är bara det jag är van vid, alla andra jag pratar med förstår vad jag menar när jag säger "renrasig", som i äkta, 50/50.

Vi kommer få hem en 50/50 flat + labbe om ca tre veckor.
Vet inte om den blandningen har ett namn.. Går att ta reda på, men även där säger jag äkta.

Säger inte att 3-vägs, eller 4-vägs korsningar är oäkta, bara så att folk ( i alla fall de jag pratar med) förstår direkt att det är 50/50..

Har alla förstått nu?

Det är en äkta = 50/50 = min (och många andras) förklaring på att det är 50/50, och inte tex 25/75…

Sen svar till Palomia - Ja, du ser, där har du ett namn på din "ras"..

KindredCold
0

Svar till Mischa - Cockerpoo, labradoodle, schober, schottis, rotlabb… Finns en drös.
Har ALDRIG sagt att två 50/50 blir en renrasig hund..

Känner en rottlabb"uppfödare".
I hennes krets kallar man de också för äkta, eller halvras..

Det är ju det jag menar, korsar man en schabrador med en renrasig labbe, blir det ingen äkta, då det är 75/25.
Det är heller ingen oäkta.
Som jag förklarade att ordet "äkta" är bara för att folk lättare förstår att det är 50/50, men vissa undantag.

Mischa
0

#18 varför inte bara kalla det för "blandras" oavsett vad det är?

Jag ser ingen poäng i att kalla något äkta, hade jag hört någon säga att denne har en "äkta schabrador" hade jag bara sett ut som ett frågetecken och trott att denne person blivit grundlurad på något sätt.

≧◔◡◔≦

AnneN
0

#17 blandningar mellan flat och labrador brukar kallas Flabbe, flatradror, flabrador

_**/Mvh Anne

Millan1971
0

har oxå hört att schabrador är en ny ras;)Men håller med dom andra att det bara är en ras om man får kalla den för renrasig!!!!

Cerrolyn
0

Anledningen till att schabladoren inte blev en godkänd ras var för att tredje generationen blev inte bra.

**MVH Cerrolyn

Nikkis
0

#22 Kan inte du utveckla det lite mer? Hur blev den inte bra, var det ngt som gick snett?

Tycker sånt här är rätt intressantSkrattande

Mischa
0

#23 hundskolans syfte med "schabradorerna" var just att få fram en ultimat ledarhund, det gick inte riktigt som dom tänkt, specifikt vad det föll på vet jag däremot inte.

Nu är hela verksamheten nerlagd.

≧◔◡◔≦

Manda29
0

Stämmer att hundskolan korsa schäfer o labbe för ett visst syfte som en del här tagit upp. Minns det själv väldigt väl slutet 70 början 80-tal. Har för mig att lynnet inte var det bästa. Träffa en hel del schabradorer. En del trevliga o vissa väldigt lynniga. Sen är det väl så att det blev en populär blandning sas som inte alltid slog väl ut.

Ellenfyrkant
0

hah vad är en labradoodle ?

Mvh Ellenfyrkant

AnneN
0

#26 labradoodle är blandning mellan labrador och pudel

_**/Mvh Anne

Millan1971
0

labrador och pudel?? hehe det måste va nåt det!!!Usch vad folk blandar med raser…säger inget om raser som är någorlunda lika men som tex tax och en schäfer????

blackangel
0

Jag har då alltså en chihuadel och en daloxer haha:) Nu var jag rolig för denna dag

Stormviskaren
0

har jag en Dallab då? eller är det en Labradal?

hon är Dalmatiner/labrador.

AnneN
0

#30 då blir det väl en labratiner eller Dalmador

_**/Mvh Anne

Cerrolyn
0

Tyvärr så kommer jag inte ihåg riktigt vad det var som gick fel. Men jag har för mig att 3e generationen höll inte "måttet" och för att det ska bli en godkänd ras så måste det ju hålla i flera generationer.

**MVH Cerrolyn

[alena]
0

Jag undrar om man ska kalla Azlans ras för Saghan eller Afluki (korsning 50%Saluki/50%Afghan) ?

AnneN
0

#33 det borde väl bli Salhan eller Afguki =)

_**/Mvh Anne

mumsan
0

Cockerspaniel och pudel korsas och kallas för cockerpoo. Det finns en cockerpooklubb och ett register för att avla fram dessa hundar som man har gjort i USA. Min tik är en underbar trevlig cockerpoo. Jag har inte så mycket erfarenhet av hur bra aveln är på lång sikt. Vet bara att man ska vara lika noga med hälsan och rasrelaterade sjukdomar, kolla dem innan man avlar för att få friska hundar.

Våran tik är en pigg glad tjej som älskar att träna olika saker liknande Agility, inomhuslekar för hjärnan, mycket spring, hon flyger fram som en fjäder, badar gärna, gosar och ligger i min famn och på bröstet och sover, vill vara tillsammans med hela familjen. Vad kan man önska sig mera av en snart 11månaders unghund. Glad

KindredCold
0

#20 Haha, blir nog en "flabbe" då. De andra var ju rena tungvrickare om man inte är helt vaken.

Någon annan som har en flabbe eller en schabrador kanske?