Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 4348 ggr
Tazzar
0

Vad tycker du är en seriös uppfödare?

Hej!

Skulle vara kul att veta vad ni här på blandrashundar tycker är viktigaste hos uppfödare, första mötet hos uppfödarna/hundarna/valparna o.s.v. Skulle vara kul att veta om vad ni har för några bra/dåliga erfarenheter av era eller uppfödare ni träffat som man kanske kan jämföra. =)

Själv så tycker jag att man ska kunna få känna sig "hemma", eller vad man nu kan kalla det, att de låter en få titta på både föräldrar och Valpar i lugn och ro, men att de också ställer frågor, och svarar på frågor. Och att de är ärliga om vad de kan och inte kan. Dessutom tycker jag att de inte ska avråda andra att köpa, titta på eller vara intresserade av andra raser, men däremot avråda att skaffa rasen de föder upp.

Det var inte så länge sedan vi kollade på retrievervalpar, där ställde uppfödaren frågor stup i ett, så det var jättesvårt att kolla på hundarna vilket jag också tycker är viktigt, lika viktigt som att uppfödaren ställer frågor. Jag tycker också att det är bra att uppfödaren är misstänksam, men inte så misstänksam att det syns, jag fick många misstänksamma blickar vilket gjorde mig jätteosäker när jag skulle prata och när det kom fram att jag också gillar Schäferhundar så fick jag massa frågor om varför, och en massa avråd. Till slut fick jag frågan om jag gillar Schäferhundar bara för att det är tufft, och det gjorde mig lite ledsen.
Aniu, min ena hund, när jag hälsade på hos hennes uppfödare för att kolla på Aniu så fick jag både frågor, och tid att kolla på valparna/mamman för att bl.a. kunna bestämma mig. Och hon var ärlig med vad hon kan om hundar, och vad hon inte kan. Och så kunde man prata naturligt utan misstänksamma blickar m.m.

Vad tycker nu ni är viktigt och vad har ni för erfarenheter? =)

AnneN
0

Jag tycker att en seriös uppfödare ska ha kollat upp alla ärftliga rasbundna sjukdomar som finns hos den rasen och är det blandras så ska man ha kollat upp de rasernas sjukdommar (tex AD/HD, patella, ögon, mm). Uppfödaren ska inte ha fler kullar/år än vad som är tillåtet och absolut inte mer än max i kull/år på samma tik. Valparn ska leverares, vaccinerade, avmaskade, ID-märkta och reggade (jbv för blandras) om valpen är renrasig så ska den levereras med stamtavla och vara reggad i SKK.
Uppfödaren ska ställa krav på valpköparen (kraven ställs efter vad det är för ras). Första mötet ska ske någon vecka innan valpen är leveransklar, då ska både valpköparen och uppfödaren kunna ställa frågor och ge raka svar, valpköparen ska då få träffa hela kullen och mamman (pappan om han finns på plats). Vid leveransen så ska valpen ha ett veterinärintyg som inte är äldre än 7 dagar och även vaccinationsintyget ska medfölja, man ska även skriva ett köpeavtal oavsett om det är renras eller blandras och även lite av det foder valpen är van att äta och foderråd med valpens mattider och fodermångd och hur det ska ändras under valpens uppväxt.

Jag har säkert glömt massor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Milla
0

Seriös uppfödare tycker jag följande är:

* har kollat upp avelsdjuren med för raserna behäftade fel

* leverera Valpar vet besiktade, avm, vacc och ID märkta

* sälja med köpekontrakt

* finnas tillgänglig för köparen om problem skulle uppstå eller bara finnas där för stöd och råd

* ej leverera Valpar innan 8 veckor

* skicka med info blad om raserna i valpen, samt råd och tips inför valptiden och naturligtvis foderråd

* se till så att dom tilltänka köparna VET vad det innebär att köpa valp

* se till så att dom tilltänka köparna tar reda på hur raserna i valpen fungerar så att dom har lite hum om vad det är för valp dom köper.

Det är dessa punkter som jag tycker är det viktigaste, sen finns det säkert massor till.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Tazzar
0

Generad Nog glömmer man mycket för jag glömde att skriva upp precis allt det ni skrev, som ju är bland det viktigaste,, Generad

*känna mig skamsen*

Milla
0

Se nu glömde jag ju en av dom viktigaste punkterna.

* Avelsdjuren ska vara friska och ha blivit friröngade och ev ögonlysta

* man ska som uppfödare kunna visa papper på att avelsdjuren är friska.

AnneN
0

Kan tillägga att en seriös uppfödare även ska ha påbörjat att vänja valpen vid koppel & halsband/sele och påbörjat rumsrenhetsträningen

_**/Mvh Anne

Tazzar
0

"* Avelsdjuren ska vara friska och ha blivit friröngade och ev ögonlysta"

Jotack det gick man ju på med första hunden. *sitta här med en hund med C och D höfter bredvid mig*

Milla
0

#6  det är så tragiskt när det blir så.

FÖrhoppningsvis så kan man få fler att ställa högre krav på sin blandis valp och det gör man ju med mer information.

Hennum
0

håller bara med er, bra att få allt uppskrivet i en tråd såhär. så man vet vad man ska tänka på när vi ska bli med Valpar här hemma.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Tazzar
0

Tackar för era svar. Men nu vill jag höra lite vad ni tycker att en seriös uppfödare ska vara "till sättet" också! Glad

Inte bara "Han/Hon ska vara trevlig." utan lite mer långdraget, hur första mötet "ska" se ut o.s.v. Glad

(självklart finns det väl inga regler, men lite vad ni föredrar, och så berätta gärna lite om era erfarenheter också! ;))

AnneN
0

#9 Lite svårt att svara på, men det är nog viktigt att personkemin stämmer

_**/Mvh Anne

Ove-D
0

Jag tycker att en seriös uppfödare/säljare ser varje individ. Oavsett om det är rasrena eller blandraser, om det är hundar eller andra djur så trivs olika individer med olika uppgifter här i livet. DET tycker jag är viktigt att både säljare och köpare är medvetna om.

Jag tycker att valpen ska säljas vaccinerad, avmaskad, märkt, veterinärbesiktigad och med kontrakt.

Jag tycker det är ett plus om uppfödaren rekommenderar foder och fortsatt vaccinations- och avmaskningsschema. Även plus om hunden är försäkrad och registrerad. Tycker att föräldrarna ska vara registrerade i vilket fall i och att det stå i avtal vilka föräldrarna är med chipnummer, raser, regnr.

Gille
0

Jag tycker att en seriös uppfödare ska ha kollat upp alla ärftliga rasbundna sjukdomar som finns hos den rasen och är det blandras så ska man ha kollat upp de rasernas sjukdommar (tex AD/HD, patella, ögon, mm).

Ja, det där tycker jag är viktigt och seriöst för en blandrsuppfödare! Tror många går den enkla vägen, för ofta är det "bara" en kull söta Valpar.

Jag hade också sett till funktion. Om jag väl får tag i en passande tik till min hane så önskar jag en AKTIV tik och inte bara en söt sällskapshund.

Mischa
0

Ha ett konkret mål/syfte med sin kull och INTE att "valpar är ju söta", "min hund skulle bli en bra mamma", "föräldrarna är ju såååå trevliga", "massor med folk har frågat efter Valpar på henne" etc…etc…

Och känna sina avelsdjur/linjer samt såklart ha dokumenterat hälsosamma och bra avelsdjur.

≧◔◡◔≦

KindredCold
0

De ska ha ett intresse för hunden och inte för pengarna.
Jag skulle inte känns mig trygg hos en uppfödare som inte har någon hemmamiljö alls.
En bra uppfödare ska kunna sin ras/sina raser bra.
Tänka på hundens bästa och inte låta tiken få ungar så ofta som det går, utan att hon får vila.
Att uppfödaren håller en uppdaterad om vad som händer med ens valp tills den dagen då valpen kommer hem till dig.
Ser gärna fortsatt kontakt med min uppfödare efter valpköpet.
Uppfödaren ska avla på friska, sunda hundar och inte som sagt tänka på pengarna och avla på "dåliga" hundar bara för att..

Man ska tänka igenom mycket när man letar uppfödare.
Gärna ha referenser från folk man känner, eller bekanta.
Jag skulle inte köpa hos en uppfödare jag aldrig hört talas om (när det kommer till renrasiga), eller en uppfödare man inte får komma hem till och hälsa på tiken, och helst fadern till valparna, även om han inte bor med tiken..