Kloklippning
Wiiiiieeee =) För första gången så har jag kunnat klippa Velvetsklor utan protester, skakande, svans mellan benen, rycka tillbaka tassen mm!
Som Valp så tyckte hon att kloklippning var jätte skoj, men dagarna efter hon fyllt 1 år så vart helt plötsligt bla kloklippningen livsfarlig.
Nu idag så satte jag mig på köksgolvet som jag brukar, gjorde lite små enkla trix med godis som belöning, bad henne ligga på sidan och kände lite på tassarna med belöning för varje tass. Sedan tog jag fram klotängen och klippte alla klor och detta gick utan att hon gjorde nått alls, hon bara låg där helt avslappnad =)
Har du eller har du haft problem med kloklippningen? Hur tränar/tränade du bort det isf?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vad skojj :)
Vi brukar inte ha problem. Han har skakat ngn gång men det var nog för att testa oss ;) Ibland försöker han dra tillbaka tassen, men då tar jag bara ett nytt fast grepp. Är över snabbt.
Klippte faktiskt precis Hades klor, i köket jag med :)
Rico är skakis :P
De första åren var det inga problem med att klippa.. Men 2 gången vi var till en frisör var det en praktikant där, vi tror att praktikanten klippde så det tog i pulpan och blev rädd, så hon kände det och trodde det var farligt.. Det var där efter det inte gick att klippa klorna på henne alls, så vi tog henne till veterinären en gång.. Sen har vi med mycket tjorv just fått klippa de.. Men förra sommaren var vi till en ny frisör, Hon var verkligen JÄTTEDUKTIG ;) Efter det har vi fått klippa klorna nästan hur vi vill utan buller och bång :)
Va kul! :D
Dobby var jättejobbig förut, han bet och rev och morrade och tyckte väl att vi va jätte hemska. Så jag började klippa en klo om dagen, och han fick säga va han ville. Efter ett tag hade han vant sig, så nu kan man klippa utan problem :)

Nagli ligger stilla på sidan medan jag klipper klorna, inga problem där :)
Alla hundar innan Rinoa har funkat utan problem.
Rinoa i början så drog hon undan tassarna och gömde dem under sig, hehe.
Nu visar jag inte att "Nu ska vi klippa klor". Utan hämtar klipparen, sätter mig utan ett ljud och börjar klippa..
Godis serveras ju självklart efter klippningen ;)

Jag hade världens problem med att klippa min Kitos klor i början, i en period gav jag upp det eftersom han bröt en klo i en trapp och det var omöjligt att få röra hans tassar.
Men sen började vi en långsam resa mot att kunna klippa hans klor utan problem, jag hade hans "framdel" i knäet och klippte väldigt lite på varje klo, bara nån mm, när jag var klar med alla klor så fick han ligga kvar enda tills han var HELT lugn & avslappnad.
Och nu snart 1 år efter den hemska klo-operationen & en månads bandagebytande är han hur lätt som helst för mig att klippa klorna på, han lägger sin frivilligt ner och låter mig klippa alla klorna, efteråt är han jätte lycklig och studsar runt som en liten galning. :)
(dock tvivlar jag på att han skulle låta nån annan än just mig klippa hans klor)