Dilemma
Skriver för en bekants räkning.
Hennes familj, bestående av tre barn (och gubben) har en tik. Den är snart fyra år och blandning, shäfer/? och golden/?. Urgo mot hela familjen och älskar familjens barn. Däremot kan hon vara nonchalant mot dem, ex. kommer när hon vill, lyssnar på tillsägelser endast om hon känner för det eller de hinner bli skarpare i tonfallet. Hon var två när de fick henne och de var hennes tredje eller fjärde hem.
Förmodligen har Skilla, som hon heter fått lite slapp uppfostran, men verkar inte blivit illa skött tidigare. Hon tar för sig av allt, knuffar bort de andra om de står i vägen osv. Som jag skrev tidigare så är hon jättego mot familjens barn, MEN om de tar hem kompisar, blir numera Skilla fastbunden utanför, eller instängd i hundgården efterssom hon vräker omkull dem, ser ut som om hon bara vill hälsa men är lite för stor för att hälsa på det sättet hon vill. Två ggr nu har hon huggit efter näsan på barnen, men har inte sett arg ut alls. Vuxna bryr hon sig inte om, så VARFÖR?
Bruks har de inte tid för, och den som finns i har hemskt dåligt rykte, så nu funderar de på hur de skall göra. Att omplasera henne ytterligare en gång känner de inte är humant. Att alltid ha henne i hundgård eller fastbunden, där hon bara står å gnäller, skäller och kräver gropar lider de även själva av att ha henne i. De äger många hektar och är ofta runt på ägorna dit Skilla skulle ha följt med, men hon lyssnar inte på inkallning och jagar folk som går eller cycklar förbi, så hon kan inte längre följa med på dagen då det passerar mest folk. Hon gör dem inget, men det kan vara nog så obehagligt att se en skällande hund komma springande mot en utan att lyssna på sin ägare.
Största dilemmat är nog de utfallen hon har gjort mot barnens kompisar. De vågar inte komma hem till dem igen. En hund som hugger mot barn… Det skrämmer dem endel efterssom de bor på landet, men har mycket barnfamiljer omkring. De överväger starkt att ta bort henne, och frågade mig vad jag tycker vad humanast.
1. Söka nytt hem 2. Alltid ha henne instängd eller fasthållen 3. Ta bort henne.
Jag vet hur mycket hela familjen (ändå) tycker om henne, och framförallt barnen, så min hjärna känns lite blockerad. Frågar därför er här i stället.
Vad tycker ni? Och har ni någon teori om hennes underliga beteende mot andra barn?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Jag tycker det humanaste vore att anlita en instruktör/problemhundsutredare som kan hjälpa dem att få ordning på problemen.
Att bli omplacerad för många gånger kan ta knäcken på vem som hellst så det är kanske inte att rekomendera.
Att alltid ha hunden instängd mår den absolut inte bra av då en hund behöver motioneras både fysikst och mentalt för att må bra annars blir de understimulerade och då kan problemen förvärras.
Avlivning anser jag är onödigt om de inte redan testat med problemhundsutredare, ge ist hunden en ärlig chans att bättra sig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Du vet inte vart man kan få tag på en sån, som helst engagerar sig i EN hund åt gången, i Varbergstrakten? Finns de listade nånstans?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Leta efter instruktör på http://www.immi.nu/, där kan man leta efter instruktörer för varje län
_**/Mvh Anne

Leta även på www.eniro.se efter hundinstruktör
_**/Mvh Anne