Unghundar som inte slappnar av
Hej!
Några här som också har "såna där" hundar som vill att det alltid ska hända något? 
Själv har jag en 7 månaders Border Collie här som går fram och tillbaka, fram och tillbaka… Ger henne ingen uppmärksamhet då, nu har hon gått några rundor i mitt rum ett tag, men nu har hon tröttnat på det, roligare att sitta ner på golvet framför spegeln och halvglo på sig själv..?
Ser ut som om hon inte är nöjd med något.. *S*

Velvet blir sådan då hon har fått för lite aktivering, vandrar runt i lägenheten, terrar oss och katterna, skäller/morrar åt grannar som rör sig i trapphuset, mm. Men så fort hon fått den aktivering hon behöver så blir hon hur lugn som hellst.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gå ut på en stor gräs äng och gör ett godis sök, så får hon lite aktivering.
Lägg upp ett spår.
Det är det bästa med "vandrande hundar"… =)
#1 & #2 Joda!
Ängar har vi gott om om man promenerar lite, annars brukar vi träna på att nudda nosen på olika saker, och att stänga lådor och skåp… Även om vi inte kommer så långt på det så blir hon trött i alla fall,
men annars så tränar vi Freestyle och kör frisbeeövningar ute på ängarna nuförtiden när hon har växt på sig, det brukar resultera att hon sover som en stock efteråt! 
Annars är det roligt och intressant att studera henne lite när hon jag-har-inget-att-göra-vandrar, hihi, hon kan hitta på lite allt möjligt! Men joda vi tränar, även är det ju bra att inte träna ibland också. 

ja, man kan ju inte träna alltid, även om vissa hundar verkar tycka det ibland.
blir lika chockad varje sommar av vår hund som skulle kunna fånga bollar timmavis med en kvarts paus då och då om inte vi hindrar henne när det börjar närma sej gränsen för vad som är vettigt. :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

glömde säja att hon är väldigt bra på att slappna av annars, men när hon latat sig för länge brukar vi gömma godis på olika ställen i huset som hon får leta efter, men nu kan vi snart inte komma på några nya ställen :(
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#5 Åka tåg/buss någonstans? 

Hejsan!
jag har en blandrashane som är 3år, väldigt aktiv.
har nyligen hämtat en halvbror till honom som är 8 veckor problemet är att den stora låter inte den lilla vara i fred utan försöker para sej hela tiden är helt omöjlig kan tillägga att den stora hunen även annars är väldigt pervers hoppas någon kan komma med ett bra tips på vad man ska göra

#7 att en hane försöker para sig med annan hane kan ofta bero på att han försöker visa sin dominans. Har inte så mkt andra tips än att du som flockens ledare tydligt ska visa att du inte tillåter sådana fasoner.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#7 Aktivering av den äldre hanen kan också hjälpa. Allt från trix till olika spår-övningar. Då får han lättare att koppla av.
Medarbetare på jack russel terrier

han är även omöjlig att ha bland småbarn han går o snusar dom i skrevet hela tiden jag säger till honom o måste ha uppsikt över honom hela tiden
#7 Det brukar bero på stress/osäkerhet, så gör min Mollie ibland på andra hundar. Som #9 så tipsar jag också om mycket aktivering. Speciellt just spår eftersom att det är lugnande och sänker stressen (man kan inte koncentrera sig på spåret om man är stressad).
Gå mycker promenader med en hund var för sig, jag har själv två hundar och jag brukar sällan gå ut med dom båda på samma gång, om det inte är kortare kissrundor. :) Bland annat för att båda ska ha egen tid tillsammans med dig och bara få din uppmärksamhet, och då kan du köra spårövningarna. Och bland annat för att lillen inte ska ta efter. :)
#11 Samtidigt (som du får på köpet) tycker jag att det är viktigt att varje hund lär sig vara helt själv. Annars är risken stor att man får problem med ensamheten om den ena hunden går bort.
Medarbetare på jack russel terrier
#12 Precis!
Just nu sitter jag och lyssnar på opera här
Artist: Aniu BC a`la ~Har-Ingenting-Att-Göra~
Vi tränade och promenerade för en timme sedan.
Ska ge henne en kongboll nu…
Kongboll = Rekomenderas! 

Men ingen som har tänkt på genom att "träna" bort energin så hjälper det bara för stunden? Hunden kommer fortfarande stressa runt i tusen varv efter ett par timmar…Är det inte bättre att lära hunde slappna av inomhus? Inte menat som kritik utan mer en fundering då jag har en nervig,lättstressad hund på gång…så tips att hantera det JÄTTE uppskattat..