Gnagande valp?
Hejsan!
Behöver lite tips på hur man vänjer en valp av med o gnaga hål i väggar o äta upp tapeter??
Han har tuggben o tuggleksaker o han e ju nästan ute hela dagarna o tuggar på pinnar o dylikt. Fick tipset om o spraya utspädd ättika o det funkar ju en stund men sen när det torkat o lukten försvunnit så är det dags igen eller letar han upp ett nytt ställe o gnaga på. Nu undrar jag om det finns något annat medel som sitter kvar längre o som inte förstör det lilla som e kvar av tapet o vägg? Vet ju att det kliar i munnen på små valpisar periodvis men tycker att han kan hålla sig till sina egna grejer istället. Alla tips mottages med stor tacksamhet

Då Velvet satte igång att gnaga på dörrposter som valp så blandade jag ättika, citron och vitpeppar och kladdade på där hon brukade gnaga det tyckte hon var så äckligt så hon ville inte ens gå nära.
Annars har jag även hört at fysprej ska fungera,använder det nu för att sambons katt ska sluta gå i hörnen och kissa vilket verkar fungera då varken katterna eller hunden vill gå dit.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
hos oss fungerar inte fyspray :P
// Vanessa

Han gnager inte på dörrposterna direkt utan mest på väggarna…först börjar han o småslicka lite diskret på vissa ställen o då brukar jag fya o hela den där biten men sen nästa gång man kommer ja då e tapeten borta på en yta stor som en handboll….sprayar med ättikan som jag skrev tidigare men så fort doften har försvunnit ja då e det dags igen så något medel som sitter i lite längre skulle ju vara bra.

Kolla på Zoo om dom kan rekommendera något, jag använde fykristaller till min katt ock den lukten höll i sig iaf 1 vecka, det finns som dom säger ovan fyspray också men hur länge den lukten håller i sig vet jag inte…men helt klart värt ett försök.

Har du tittat i hans mun om han håller på byta tänder? Det gör ju också att dom kan gnaga på lite vad som helst. Sen kan det även vara lite tapetlim som hunden kanske tycker är gott. Prova torka av hela tapeterna med en lätt fuktad svamp eller trasa.
MVH/Jag
Hur gammal är valpen?

Han är ca 14 veckor. Kanske tandbyte men har ju andra tuggsaker som borde vara mer intressanta tex. litet gummidäck, tygknut, tuggben, litet märgben ,m.m Han äter torrfoder och sen tuggar han ju på pinnar i trädgården. Kanske tycker han bara om tapetlimmet som skrevs tidigare inte vet jag……??
Mammas hund brukade bita längst ner på tapeterna, sedan drog han så det blev stora revor ända upp till taket ^^ Det gick över med lite stimulans och åldern. Man får helt enkelt hålla koll på hunden dygnet runt, tyvärr.
Att gömma godis och övningar där han får tänka lite kanske kan hjälpa.

Ja man försöker ju att ha koll men ibland så e han en lurig liten krabat. Tack för tipsen
Hoppas ni inte behöver renovera om HELA hemmet när han är färdig ;)

Det jävligaste stället han tuggat på e i sovrummet som jag renoverade med NYA tapeter för ca 7 månader sen…..men jag får vänta med resten av huset tills han förhoppningsvis slutar någon gång.