Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2911 ggr
Mezzzanina
0

Ser ut som en ostbåge...

Hej på er!

Måste berätta om en lite jobbig situation.

Jag har övertagit en liten underbar hund som är lite över ett år.Han är frisk,go,busig och mycket glad.Äter bra och är bra i magen.

Men…

Han är från sin förra familj van att strosa ute på en gård och göra sina behov.Tror inte att han är van vid promenader.

När vi åker ut med min handikapp scouter på långa promenader så gör han allt ute och det går jätte bra.

Men problemet är att man kan ju inte alltid gå på timmes långa promenader.Jag gör det gärna på mogonen och under dagtid, men på kvällen så skulle det vara skönt om man kunde ta ut honom på kortare promenad.

Men då kommer problemet.Han vägrar att bajsa på en kort promenad.Man riktigt ser att han är nödig och  när han börjar gå som en ostbåge och sedan i cirklar.Men så bestämmer han sig ändå för att inte göra något.

Han är bra i magen, så det är inte problemet.

När jag väljer att försöka med en kortare promenad, så har han en specifik plats som han alltid vill bajsa på(ingen annan plats).Men han håller sig hellre tills vi kommer in.

Vi är ute mycket på dagtid och då är det som sagt inga problem.

Har någon vart med om liknande situation eller har något tips åt mig?

Jag ger mig inte.Brukar försöka att vänta ut honom och inte gå hem när jag ser att han börjar cirkulera ute.Men det kan ta lång tid.

Skall jag fortsätta som jag gör och hoppas att det så småningom ändrar på sig eller skall jag minska på de långa turerna och ta många små promenader istället?

Men både hunden och jag njuter av de långa turerna ute på dagtid.

AnneN
0

Jag tror absolut att ni kan fortsätta med era långa turer på dagarna.

Hur länge har du haft hunden? Det kan ta tid innan de vänjer sig vid nya rutiner.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mezzzanina
0

Han har nu bott hos mig i lite drygt en månad.Och han skall stanna.Det är en underbar liten kille annars.Han har på en månad lärt sig sitt,ligg,stanna.Jag tränar honom även att söka godbitar som jag gömmer i hemmet och jag ser att han tycker det är skoj.Han är en riktig liten akrobat.Kan gå långa bitar på två ben och gör otroliga hopp.Min son skall få ta honom på valpkurs i vår.Hellst hadde jag velat göra det själv, men jag sitter som sagt i rullstol och det kan nog bli svårt för mig.Men jag kommer att vara med och ta del av det så mycket jag kan.Har haft Engelsk springer spaniel och en Shetlands sheepdog förut när jag var gående, så jag är van vid hundar.Men de är ju individer.Detta problem har jag aldrig stött på förut.Men som sagt så ger jag mig inte.är bara lite osäker på det bästa sättet att lägga upp hans promenader!

Mezzzanina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde lägga med en bild på min lilla sötnos, men här kommer den i alla fall!

AnneN
0

Så söt han är =)

_**/Mvh Anne

Mezzzanina
0

Jo han är en riktig liten gosing!Glad

Men det är lite ovant med en sådan liten hund!Ha ha!

AnneN
0

Vad är han för ras/raser?

_**/Mvh Anne

Hennum
0

vilken gulleplutt. ostbåge var en rolig liknelse, trots att problemet inte är det minsta roligt. han borde väl lära sig efter ett tag.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Tazzar
0

Jag vet precis hur det är, min ena hund Mollie bajsar bara om jag går till en annan del av staden, om hon är riktigt, riktigt nödig nödig då kan hon göra det på en kort promenad. Jag brukar ofta låta bli att gå långt med henne om det är bara för att hon ska bajsa, för hon har ju all världens chans på de korta promenaderna och vill hon inte så får hon skylla sig själv. Men när vi tränar eller motionerar så går vi förståss långt. =)

Om han inte blir stressad av det så kan du ju vänta med att träna honom och vara tråkig tills att han gjort sitt och träna/leka efter det, då kanske han vill bajsa/kissa fortare. =)

Cerrolyn
0

För det första så måste jag säga att jag tycker att det är coolt att du fortsätter ditt hunderi fast du nu har ett handikapp. Jag vet många som lägger den den biten då.

Hunden har inte varit hos dig så länge att den har lärt sig era rutiner, men jag är säker på att det kommer att gå bra om ett tag. Jag tycker att du ska fortsätta så som du har gjort nu.

Du skulle kunna gå själv med honom på valpkurs, jag ser inget som skulle hindra det (för utom andra ovana hundar).

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

Självklart ska du ta med dig hunden på dina promenader.
Det är klart att du ska fortsätta med det du ha börjat med och att allt tingen i början blir nytt.

Det är klart att din son kan gå på klubben, men vem säger att du inte kan växla om med honom så du också kan få kunskap i det.

Ursäkta en knäpp fråga….
Hur gör du på dina promenader, med upplockning av bajset?

Lycka Till!
Låt hunden finna sig själv, det tar ett tag innan ni blir finner varann.

MVH
TinaH

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Mezzzanina
0

Hej på er!

Anne_N _Hans ena förälder är Löwchen och den andra är Yorkshireterrier,Papillon,Pudel.

Han är verkligen en riktig liten sötnos!Men han hadde sådana enorma tovor ända in på skinnet när jag fick hem honom att jag först trodde att jag skulle behöva raka honom.Men det räkte med att klippa ner honomHan var heller inte alls van vid att bli borstad och kammad, så det var ett pyssel i början må ni tro.Men jag satt var kväll och borstade honom i knät mycket försiktigt när jag såg tv.Och nu går det toppen!

Det måste ju ha gjort ont på honom tidigare om de försökt reda ut dessa enorma tovor, så jag förstår att han inte alls gillade pälsvård.

Men nu ser jag att han slappnar av och verkar lita på mig.

Tyvärr så har jag inte hittat någon plats där de verkar ha handikappvänlg terräng när man går valpkurs här på Gotland.Skulle gärna gå själv.men jag kommer att vara med och ta del och träna allt jag kan.

TinaH _Det är inte alls svårt för mig att plocka upp bajs efter min hund.När jag har scoutern så kan jag fälla tillbaka armstödet och böjer mig ned som de flesta andra gör.Och samma sak med rullstolen.Tror det är värre med det om man är förlamad.

Jag har ingen ballans och utslitna leder i mina ben, så de inte bär mig.Men mina armar funkar och jag har inga problem med detta.Men det borde finnas någon lång tång för detta ändamål för de som inte kan böja sig och plocka upp efter sina hundar.

Tror även att många äldre människor med hund som kanske har svårt att böja sig skulle ha nytta av en sådan längre tång.

Hittade föresten så roliga billiga hundbajspåsar på Rusta med döskallar på!Måste tipsa er om det bara!

Tack för råd och tips och erfarenheter!

Lägger in ännu en bild på min lilla gosing till hund "Chilli", när han tittar på mina ena tamråtta!

AnneN
0

Vilket bra jobb du verkar göra med din hund =)

_**/Mvh Anne

Elcyion
0

Jag kom att tänka på en sak. Har du provat att förstärka lite extra när han gör ifrån sig utomhus? Tex ge honom godis eller en rolig leksak? Är det en rolig leksak, skulle jag gissa på att du skulle tjäna på att ha en speciell just när han har bajsat.

För att förklara lite tydligare:

Han bajsar (ute), och får sin speciella leksak innan du plockar upp hans hög. Du kan ge den till honom, kasta den, kampa… Vad du vill. Det ska vara roligt! Sen får han bara ha den en liten stund för att han inte ska tröttna. Han ska hela tiden vilja få leksaken. Då blir den speciell varje gång du ger den till honom.

En godis kanske är enklare? Han bajsar, du ger en godis på en gång.

Antar att du redan berömmer honom med rösten när han gör ifrån sig ute?

Lycka till!

Medarbetare på jack russel terrier

Mezzzanina
0

Tack Elcyion för bra tips.Har hitills bara höjt rösten och verkligen sagt BRRRRAAAA Chilli åt honom.Men skall testa med godis eller någon kampleksak.Men måste bara hitta den perfekta leksaken som han gillar.Hitills så är tuggben det han gillar bäst.Inte så bra att kampa med!

Har också gjort i ordning bitar av kycklinglever och blodpudding som han får som hundgodis.Skall testa att ta med lite i en påse och ha i beredskap.

TinaH
0

#14 ett tips! =)

Skaffa en "boll i snöre", för den kan du föränga med längre snöre på om du vill. =)
Finns på alla välsorterade djuraffärer.
Det finns även pip saker med.

Klicker hade varit ypperligt och ha här.=)

tja variationerna finns det många av.
Hoppas att du kan hitta det som känns rätt för dig och din hund.=)

Lycka Till! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Mezzzanina
0

Tack TinaH.Jag håller faktiskt på och "Klickar in" min lilla hund med klicker.Han är annars oerhört lätt att lära på alla sätt.Och jag tror att detta problem kommer att lösa sig.Man riktigt ser hur han längtar efter att få jobba med huvudet också.

Så jag håller hgelt med dig om att klickern blir en himla bra grej för honom.Men vi har bara hållt på med klickerträningen en vecka.Men oj vad bra det verkar funka redan!!!!!Glad

Elcyion
0

Glöm inte att fylla på med information om hur det!!! *supernyfiken nu*

Mezzzanina
0

Japp, skall skriva här igen.Det lovar jag!

Men måste ge det lite mer tid bara!

Elcyion
0

Jag menade att du kunde skriva vad du kommer på under resans gång, om du hittat någon bra leksak och hur han svarar på den träning du väljer. Inte bara att han slutar bajsa inne, utan hur reaktionen blir när han får sin belöning ute. Förstår du hur jag menar?

Mezzzanina
0

Japp!Jag är med dig!Kan säga att detta med att använda klicker vid belöning verkar toppen.Fungerar så bra för Chilli.På denna lilla korta tid som vi har använt klicker har han lärt sig sitta, ligga,stanna,snurra.Nu skall jag bara jobba med att få fram klickern snabbt och belöning när han bajsar ute.Men jag ville först få honom att förstå att klickern innebar någon form av trevlig belöning innan jag började med det på turerna ute.Men det kommer nu när han har fattat detta med klickern.

Jag ser ändå possitivt på det hela.Känner att det ger så mycket att få arbeta med kontakten till hunden.Det stärker verkligen bandet mellan oss!

Elcyion
0

När jag är ute med klickern, brukar jag ha den hängandes runt hundleden hela tiden. Lättare att komma åt den snabbt då :)

Mezzzanina
0

Jo jag har tänkt på det och testat det.Men då kommer den mellan mina händer och min scouterns styre  som jag  har händerna på.Men jag skall nog hänga den i ett band runt halsen istället!Det bör ju kunna funka nästan lika bra som vid handleden.Glad

AnneN
0

Jag har en klicker som man kan fästa vid bälte, fickan eller vart man vill då den har en clips med utdragbart snöre på ca 40cm, funkar jätte bra för då är den inte ivägen och man slipper rota i fickorna efter klickern =)

_**/Mvh Anne

Mezzzanina
0

Vart har du hittat den Anne_N?Skulle kunna vara något för mig som redan behöver fler händer.Det är väldigt svårt att köra manuell rullstol, då man måste rulla med vardera hand på vardera sida av hjulet.Och vid vart rulltag jag tar med den så drasr ju hunden lite bakåt istället.Det känns bättre med scoutern då.Funderar på om man kan montera fast en så kallad "springer pinne" på sidan av rullstolen.Vad tror ni om den iden?Man kör ju inte fort med den manuella rullstolen, så det borde inte vara av fara för hunden.

Jag hadde en sådan pinne på min cyckel en gång i tiden då jag kunde cyckla och hadde en annan större hund.Men iden slog mig att det borde ju funka på en rullstol med…

AnneN
0

Jag köpte min klicker på Djurmagazinet men om du kollar under länkar så finns det säkert att köpa på någon av alla de nätbutiker som finns =)

Idén med en springer på rullstolen låter riktigt smart tycker jag =) Du kanske kan testa och tala om hur det funkar? Har själv springer på cykeln och det funkar utmärkt, förutom att jag och Velvet inte alltid är helt ense om åt vilket håll vi ska svänga =P

_**/Mvh Anne

Mezzzanina
0

Anne_N är Velvet din hund som man ser på din Avatar?Den är väldigt vacker i alla fall den hunden.Vilken ståtlig blick den har!

Jag måste nog titta in på din sida här för att se om du har lite bilder i ditt album!

Jag cycklade alltid förut för flera år sedan innan jag blev sjuk med min Engelska springer spaniel.Vi var ute i timmar han och jag.Han lever ännu men hos mitt ex.Jag trodde nämligen inte att jag som rullstolsbunden någonsin skulle klara av att ha hund igen.Men ödet ville annat.Och det känns så underbart.Fast jag saknar min förra hund så det gör ont i hjärtat.Han bor på fastlandet och jag på Gotland.Men nu skall jag lägga full energi på min lilla Chilli.Jag som vanligtvis håller mig hemma och inne har numera tack vare Chilli kommit ut i sammhället och i friska luften igen.Det känns att det gör mig gott att ha hund igen!Glad

AnneN
0

Jepp det är Velvet på avataren, hon hälsar och tackar för komplimangen =) Vill du se fler bilder på henne finns de här länk 1 och länk 2

Hundar kan verkligen göra under för det socialalivet och både den fysiska och psykiska hälsan =)

_**/Mvh Anne

Mezzzanina
0

Aha..nu under länk 2 så såg jag vilka raser hon är!Hon är verkligen vacker!Trodde att hon hadde rottveiler i sig, men där ser man vad man kan missta sig!Maffig är hon!Ser så stor ut om man jämför med min lilla lilla Chilli…Glad

Men Vevet ser ändå ut att vara en stor knähund på bilderna!!

Väldigt kul att få se!

Skall försöka ta en bild så ni får se min lilla Chillis roliga svans…Den är det enda som man kan se att det är Löwchen i honom.Han har så lustig svans!Skall plåta den strax…

AnneN
0

Vore kul att se lite bilder på Chilli =)

Jag brukar få höra att jag har en fin rottweiler valp eller dobermann valp trots att hon snart fyller 2 år =) Fast hon är fortfarande mkt valpig i sättet =)

_**/Mvh Anne

Mezzzanina
0

Okej.Här kommer lite bilder på Chilli!

Denna bild är visserligen lite mörk, men den är tagen idag.

Nu kan man se att hans hår har börjat att växa ut igen.De tidigare ägarna hadde inte direkt ägnat tid åt pälsvård.Tovorna var ända in på skinnet.Vi trodde vi skulle behöva raka honom.Men jag ville ju inte gärna göra det, för då skulle han ju frysa.Men vi fick klippa ned honom ganska så kort för att få ur tovorna.Trodde nästan inte det skulle gå men jag satt var kväll när jag såg på tv och borstade och kammade honom försiktigt försiktigt.Han var så rädd för det i början.Men nu tycker han det är skönt och inga tovor finns kvar.Men det tog tid.

Mezzzanina
0

Så här såg han ut när vi hadde klippt ner honom…

Mezzzanina
0

Här är hans Löwchen svans!!Ser så lustig ut!

Mezzzanina
0

Här är han trött må ni tro…Glad

Mezzzanina
0

Och så här helvild kan man se ut när man får någon att hålla i favorit tuggbenet!

AnneN
0

Haha så söt han är =)

_**/Mvh Anne

Elcyion
0

Hur har det nu gått? *super nyfiken*

Mezzzanina
0

Hej på er!

Jo det har faktiskt gått himla bra här!!Inga olyckor inne mer!!

Men visst är det så att han ännu försöker att hålla sig ett tag på de kortare promenaderna.Kanske i hopp om att få vara ute längre..??

Men både han och jag föredrar ju de längre turerna ute, och det är ju skönt!Vi kan vara ute i timmar vid kusten.Men jag känner ännu inte att jag vågar släppa honom lös.Vill nog träna det på ett område där det inte finns vägar runt omkring.Men det kommer väl så småningom!

Tur att man har en väl fungerande handikapp scouter!Glad

Elcyion
0

Hur har ni tränat, hur lång tid tog det innan han förstod galoppen osv. Vill ju veta Skrattande

Mezzzanina
0

Vi tränar var dag.För mig och Chilli så har det vart viktigt att träna upp kontakten mellan oss.Vi började ju med Klickerträning med hjälp från en kvinna som jobbar mycket med hundar.Jag ger helt enkelt min hund mycket tid.Vi är ute många timmar var dag.Sedan så gör vi många men korta klickertränings pass så att han inte skall bli uttråkad.Jag har fått börja med att lära honom från grunden.Nu kan han sitt, ligg, sit upp,backa,ge tass,snurra,komma runt mig och sätta sig på rullstolens vänstra sida.

Jag tycker att han lär sig oerhört snabbt.

Jag blev extra glad när jag fick höra ifrån det gamla hemmet hur han hadde förändrats!Tydligen så hadde de inte haft tid för honom där, så han hadde bitit söner en himla massa där.Hos mig har han aldrig rört något mer än sina egna tuggben!

För min lilla vovve så är mental stimulering mycket viktigt.Förutom hans klicker träning så gör jag många små godisgömmor i gamla förpackningar som jag ändå skall slänga.Dessa får han kämpa med en del.Sedan är det ju bara att slänga skräpet som blir efter.Jag skall också börja lära honom att spåra.Tänkte börja med att dra godis (typ blodpuddingbitar) som luktar lite, på golvet och gömma det lätt.Så började jag träna min förra hund att spåra!

AnneN
0

Hur går det för er?

_**/Mvh Anne