Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 666 ggr
Fija
0

Jobbigt med löpen...

Igår var våran Nova helt knäpp. Gnällde, skällde hela tiden och var allmänt orolig och knäpp. Vi funderade på ta henne till veterinär för vi var orolig att hon hade ont eller nå…hon som annars är så lugn…men vi bestämde att vänta tills på morron. Och då hade såklart löpen kommit inatt. Hon har slutat gnälla idag men är fortfarande väldigt orolig, kan inte ligga still knappt en minut och skäll åt allt och ingenting. Och ute är hon ännu knäppare…

Hon har blivit lite konstig förut när hon löpt men aldrig såhär knäpp,

Hoppas hon lugnar sej. Annars blir det nå väldigt jobbiga veckor för henne och oss…

Bruka era tikar också bli konstiga när dom löper?

AnneN
0

Hade en labbetik som hade jätte jobbigt med sina löp, hon kunde inte vara stilla, fick knäck i öronen (lyssnade inte), flåsade mkt, mm. Då hon var 6-7år så valde jag att kastrera henne pga att hon hade så jobbigt med både löpen och skendräktighet efter varje löp. Jag fick då veta av veterinären att hon mest troligt kunde ha lite värk under löpen precis som det vi människor kan få mensvärk och att det var därför hon var så orolig under löpen.

Om ni är oroliga för henne så kontakta veterinär, om det inte har varit samma betende under alla löp så kan det vara något som är fel!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[bimbim]
0

Vår Kajsa hade jättejobbiga löp, hon var skendräktig i snitt 3-4mån efter löpen vilket gjorde att hon bara var sig själv några måander per år, så i höstas så kastrerade vi henne och hon är så lycklig nu! Hon äter bättre, är mer lyhörd och mer "mogen" i sitt beteende och lyssnar bättre. =)

Har tyvärr inget tips på hur man lugnar en tik som löper, som sagt, vi gav upp. Men jag vet att det finns tabletter man kan ge dem för att dämpa alla bieffekter, men det påskyndar också nästa löp så då kommer tiken löpa fler gånger per år..

Manda29
0

Har haft 4 tikar med den jag har nu och aldrig haft några problem. Varken med löp eller skendräktiga. Däremot syrrans tik (lever ej längre) , normal löpning, men däremot skendräktig och börja bädda och ha sig när det "var dags" för Valpar. Hört talas om flera som haft stora problem. En schäfertik löper nästan konstant, kanske inte så det syns men sånt beteende, är nån hormonrubbning.

Håller med #1. Prata med veterinär om du är orolig.

Fija
0

Ringde min trevliga veterinär imorse och hon tyckte vi kunde avvakta till efter helgen, Nova äter ju och gör sina behov normalt och inte verkar slö å så. Och hon trodde bara det var hormonerna. Men jag skulle ringa på tisdag igen om det fortfarande var såhär och vi var oroliga…

Och jag tror att bara prata med vet. hjälpte =) För jag sluta vara orolig och även Nova. Hon är fortfarande dubbelturbo. Direkt men bara kollar på henne så börja hon trampa omkring å vifta på svansen, hon som annars typ suckar när man ropar på henne å bara vill ligga å sova. Och hon var på bättre humör ute idag också, skällde inte åt allt å ingenting.

Så de bli nog bra de här =)