OT: Sömnproblem
Hej!
Just nu är jag rätt trött på allt som har med sova att göra. Cirka var tredje dag måste jag vara vaken hela natten om jag ska kunna sova på rätt tider, som längst har det hållt i en vecka att jag har kunnat lägga mig vid 18 så att jag är vaken klockan 04 när hundarna vaknar och ska ut första gången.
Det är så att jag är vaken jättelänge, och sover jättelänge, och det krävs mycket för att väcka mig, jag vaknar inte av min tjutande väckarklocka som tjuter en halvmeter ifrån öronen på mig, medans mamma och mormor vaknar av det, och mormor sover på övervåningen, och mamma två stängda dörrar ifrån mig, så dom måste gå in och stänga av den, för jag vaknar inte.
Och om jag skulle vakna, så somnar jag om. Och mer än 12 timmars sömn är väl för mycket? Och så är jag vaken i kanske 16-20 timmar innan jag är trött och kan somna igen, och jag kan ju inte gå och lägga mig om jag vet att jag inte gjort någon nytta under dagen, med "nytta" menar jag då att jag måste gjort något med hundarna.
Min lilla dröm är att jag skulle vara sådär "superaktiv" med hundarna som jag bara inte orkar, alltså vara ute i flera timmar och åka hit och dit, träna en massor och tävla en massor.
Och när jag inte är sådär superaktiv så skäms jag.
Och jag vet inte vad jag ska göra för att vakna, vara pigg, orka, bli trött på rätt tid och somna på rätt tid.
Vill bara skriva av mig, det brukar bli bättre då =) Men finns det någon här som har tips på hur man i alla fall vaknar?

Har liknande problem som dej och skulle även jag vara tacksam för tips på hur man gör för att vakna av väckaren
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jag har enorma sömnsvårigheter o sen e jag som en döing på förmiddagen dryyygt

jag sitter här…nu igeen somnade vi 11 och denna natten i sängen..men vaknade nu, och var akut toa dax + när jag kommer ut från sovrummet….
Vad är normal dygnsryttm?
det anses väl "normalt" om man är 7-16 människa.
jag är typisk natt somnar vid 5 på morron o sover till 12-13. funkar ju när man är arbetslös eller har nattjobb. har ett helvete att kliva upp på morron. har inga tips bara samma problem
Jag brukar/brukade alltid välja mig vid min väckaklocka efter ca 6 månaders användning. Så nu använder jag mobilen för där kan jag ändra låt/ljud. Det har funkat jätte bra för mig. Så fort jag märker att "oj jag har snuzzat utan att komma ihåg det" så byter jag väckningssignal.
Detta med att somna. Du kanske inte är trött i huvudet och behöver aktivera dig lite mer. Varför inte läsa en bok eller lösa korsord en stund innan du vill somna.
**MVH Cerrolyn
#5 Tack ska prova med mobiltelefonen.
Att jag inte kan somna är ofta för att jag skäms över att jag gjort för lite med hundarna, att jag oroar mig över skoldagen nästa dag, om jag inte kommit överens med någon under dagen och sitter och grubblar över det o.s.v. 
Men jag ska prova att aktivera mig lite…
Ja! Kan inte någon av er skriva en artikel/tips om lätta aktiveringar som man gör tillsammans med hunden som tröttar ut både människohjärna och hundhjärna? 
Att fundera/grubbla är inget bra att göra innan man somnar för då somnar man aldrig…
Jag tycker att jag blir trött om jag tränar precision (stav?) som tillexempel perfekta ingångar för då måsta jag tänka hur jag vill att det ska se ut, hur jag ska göra att få hunden att göra som jag vill och hur jag ska få hunden att fatta att den alltid ska göra så. Men jag tänker väldigt mycket på hur/varför när jag tränar hund.
**MVH Cerrolyn

#1 Har du inte sett hur dem gör med Kalle på julafton?

Kommer ihåg när jag var liten och inte kunde sova, kunde vara vaken väldigt länge, brukade alltid gå in till mamma och hon sa alltid att jag verkligen skulle försöka att tänka på ingenting! ^^
Varje kväll när jag ska somna så "tänker jag på ingenting", tänker mest på ett svart hål, så ointressant det kan bli, brukar alltid somna då! x)
Mobilen fungerar inte heller, jag vaknar ändå upp flera timmar senare och kommer knappt ihåg om den ens varit på eller inte. Kanske någon aning då och då om att jag varit uppe och stängt av mobiltelefonen, inget mer. Hör hela tiden att jag ska gå upp när larmet tjuter, men hur ska jag göra det när jag inte ens kommer ihåg om den slagit på eller ej… Kan jag kanske stänga av den sovandes, vad vet jag.
#9 Somnar jag i tid på en vardag, så belönas det med en jobbig dag med jobbiga personer, det vet jag. Så det är svårt.

Kanske får lära hunden att tokskälla då klockan ringer ända tills du kliver upp =P
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Idag blev mormor skritförbannad på mig "Du vill bara sova hela tiden, tänker du inte?!" Jag jag vill inte alls sova hela tiden,,, Och så började hon med att vad ska vi med hundar till "Du vill ändå inte ta hand om dom" och så började hon prata om att stänga in dom på mitt rum när jag sover så att de får kissa på sig där, sen började hon med att vi ska sälja bort hundarna och till slut så sa hon att hon ska gå ut och lämna dom någonstans, så gick hon argt upp och ryckte fram koppel och grejer och så sa hon "Säg adjö till dina hundar nu". Blev så himla arg på henne så att jag tog dom ifrån henne och gick ut själv och var ute typ hela kvällen. Inte för att jag tror att hon verkligen skulle gå ut för att lämna dom, jag har lärt känna vuxna personer rätt bra nu, det ska ljugas och hotas för att de ska få som de vill för vi tonåringar kan ju såklart varken tänka eller bry sig om andra.
Hade på något sätt hoppats att mormor skulle bli lite orolig när jag var ute så länge, hon som tycker att det här området i mörkret inte är bra att vara ute på, men nej hon brydde sig inte ett smack.