Behöver hjälp och råd!
Jag har en blandrashane på 5 år som jag haft i cirka 5 månader nu, när jag tog hand om honom så började han kissa inne och trodde det för för att vi hade en tik också, men det slutar inte. det spelar ingen roll om man går ut med han varannan timme han gör det ändå. han gör det även i sängen när man lämnar honom.
Önskar hjälp, då jag inte vill ha hund kiss överallt :(

Att lära en valp rumsrenhet är inte samma sak som en hund som varit rumsren men börjat kissa inne i vuxen ålder. Om vi nu helt bortser från sjukdom kan det t ex handla om en hund som markerar revir. Väldigt självbelönande.
Och handlar det om någon form av markering spelar det ingen roll hur ofta och mycket hunden kissar ute.
Kan ju vara som hunden inte trivs oxå, mitt tips är att du begränsar ett område till honom där han får vara när ni inte är hemma så du slipper ha kiss överallt och att du berömmer honom med godis och kanske lite lek när han kissar ute så han förstår att det är där han ska göra sina behov..
Lycka till…
låter bra, ägaren innan jobbade så mycket att hennes hundar inte kunde hålla sig så de kankse har satt sig fast?
Ni/du kanske också kan besvara på varför hans urin är så gult de är jätte mörkt fast han dricker en del.

Om han kissar inne och urinen är mörk så bör ni kanske kolla så han inte har uvi, urinsten eller förstorad prostata
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
kan det vara därför han kissar inne?

Har haft 2 hanar som hade sådana problem, den ena hade förstorad prostata och den andra hade förstorad prostata och urinsten.
Då de har sådana problem så är det inte alltid de lyckas tömma blåsan helt då de rastas och det är inte alltid de känner att de behöver kissa så då kissar de på sig/hinner inte säga till.
_**/Mvh Anne
hur kollar vet. upp detta? blir det en dyr undersökning?

uvi & urinsten är lab.prover (urinprov) och prostatan är olika hur de kollar en del veterinärer röntgar medan andra bara känner efter. Priserna varierar rätt mkt mellan veterinärerna men det är klart värt det för att vara helt säker på att ha en frisk hund.
_**/Mvh Anne

det spelar väll ingen roll vad det kostar.
När en hund blir sjuk, så får man leva på vatten och knäcke bröd, om det skulle behövas….
Har ni honom försäkrad?
bola tid omg. innan det har gått för långt.
lycka till, och berätta hur det gick. =)
han har vart försäkrad i bara några dagar. Skall ta och ringa till vetten och höra, tack för all hjälp :D

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går för er… Och har dfu fler frågor så var inte rädd att ställa dem.
_**/Mvh Anne