Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 847 ggr
[bimbim]
0

Bieffekter av dålig blandras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min hund är en blandning av vem vet vad och det finns en risk att hon är inavlad (mamma och bror). Hon har stora problem med luktsinnet, En räv/katt kan stå 10 m ifrån henne men om hon just då fokuserar på ngt annat missar hon den totalt! Hon har även vissa problem att hitta gömda godisar om de är helt gömda och inte kan ses med ögat. Kan det bero på att hon är blandras eller är det inaveln? Eller är hon helt enkelt lite otränad?

AnneN
0

Dåligt luktsinne kan bero på många olika orsaker, kanske kan det bero på blandningen, otränad eller inavel, men det kan även bero på noskvalster eller andra problem i nosen. Har nyligen läst att om man är rökare så kan cigarettröken försämra hundens luktsinne.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[bimbim]
0

Aha. Ne, cigarettlukt tror jag inte hon vet hur det luktar, ingen i närheten röker, men noskvalster kanske man ska prata om nästa gång man är hos veterinären då! Tack för tipset

AnneN
0

Så lite så =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ove-D
0

Kan det inte bero på ointresse?

Jag vet en som kan hitta en liiiiiiten torrfoderskula på 100m men brydde sig varken om harar eller rådjur…

Nicka
0

Hon var väldigt söt iaf. oavsett luktsinne ! Mycket troligt att det kan vara ointresse..

(Min blandras har bra luktsinne, exakt som #4 beskriver..bryr sig inte om andra hundar, katter, hästar eller andra djur. Men när det gäller mat, godis, då är han i farten ! )

[bimbim]
0

#5 tack så mycket!

Jo, det kanske beror på ointresse, hon är inte så lekfull när det gäller bollar och pinnar och sånt heller så det kanske hör ihop..=)

V-lang
0

Prova något annat godis, något som hon verkligen inte kan stå imot =) Och släng inte iväg det så lång från henne i början, hon kanske inte har fatta riktigt vad du förväntar dig att hon ska göra.

Jennieabramsson
0

Min hund har också nåt fel på luktsinnet. Jag trodde att det var noskvalster först för jag har hört att det kan påverka luktsinnet, men det var det inte. Jag vet inte om det kan bero på blandningen eller om vissa hundar bara har sämre luktsinne.

Jag kan gömma min hunds favoritgodis (som han blir helt galen av) och lägga ett tydligt spår (gnugga den mot golvet längsmed hela väger fram till där jag lägger den) men ändå får han svårt att hitta den och missar hela spåret om han inte såg var jag la den.