O.T. Äntligen!!!
Äntligen ska jag få hjälp!
Har länge haft problem med att mina ämnesomsättningsvärden ligger på gränsen till att jag ska ha för låg ämnesomsättning, jag har även problem med Övervikt som jag kämpar med men vad jag än gör så tycks det som att jag går ner några kilon för att sedan utan att ändra varken kost eller motion gå upp det dubbla igen.
Nu har jag fått mina provsvar för ämnesomsättningen bedömda av experter som säger att de ligger just på gränsen så jag ska få prova att äta levaxin för att se om värdena normaliseras + att min läkare ska skicka en remiss så jag får komma till en dietist!
Är så glad att jag efter ca 8 års kämpande äntligen ska få den hjälp som jag har efterlyst hela tiden 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hej Anne_N! Själv så har jag varit med i kolhydrater i fokus över ett år och mår väldigt bra med denna kosten. Många går även ner i vikt eller upp om det behövs. Jag tror att det går bra med dina ämnesomsättningsbesvär och Levaxin. Ett tips om du är intresserad.

I somras så åt jag strikt lchf i 3 månader men det verkade inte vara nån kost för mej eftersom jag trots strikt kost och motion gick upp minst 1-3 kilo/vecka. Är även sockerberoende och kämpar så gott jag kan mot sockersuget.
_**/Mvh Anne

vad bra att äntligen få den hjälp du vill ha! :D
usch, jag är nog oxå sockerberoende tror jag. på god väg iaf. det värsta med socker är att det är så lätt att få tag på… förutom sent på kvällen, affärerna är stängda och då det är tomt i skafferiet. paniiiik!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
8 års kämpande!! Förstod inte läkarna detta förrän nu?
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

De tidigare läkare jag har haft har bara konstaterat att provsvaren inte passat exakt i ramen för att ha fel på ämnesomsättningen och bara rekomenderat att jag ska banta och motionera. Nu har jag ju flyttat så jag har ny läkare och han tyckte att provsvaren var svåra att tolka så han hade skickat dem vidare till expertersom då säger att jag ligger just på gränsen och att jag ska äta levaxin för att förebygga att det går över den där gränsen. Verkar dessutom som att denna läkare faktiskt vill hjälpa och förstår att det inte är så bara att gå ner 40kg i vikt så då frågade han om jag ville komma till en dietist för att få kostråd.
Tur är det väl att jag är envisare än synden, för jag tror att många hade gett upp vid det här laget.
_**/Mvh Anne
Så skönt för dig och att du står på dig. Envishet är en positiv egenskap. Nu kommer det äntligen att bli bra för dig. Så som jag har läst i dina inlägg verkar det som du skapar ett bra liv för dig själv. Allt går framåt ;-)
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

Jo envishet är en bra egenskap, i de flesta fall sen kan jag ju vara envis vid fel tillfällen ibland också…
Jag gör så gott jag kan för att mitt liv ska gå frammåt, är trött på att leva i det förflutna.
_**/Mvh Anne

GRATTIS! Vad GLAD jag blir för din skull! =)
jag har kämpat i 4 år i kö till OP.
jag har inte vara 5, 10 eller 25kg övervikt…jag har 90Kg Övervikt.
Jag fick komma till läkarem som gör sånn här op innan, och jag har bestämt mig för att detta är min sista utväg, jag har funderat och filosoferat och gjort ALLT som man kan innan göra.
MEn detta var mitt sista hopp.
Jag åkte dit med full av förväntan, till Kristianstads sjukhus.
Gubben tog ledigt från jobbet, för detta berör inte bara den som ligger inför ingreppet, utan alla i sin omgivning, och inte minst den man bor ihop med…
Innan hade jag varit på vårdcentralen och tagit prover.
Jg kom in till läkaren och han underöskte mig.
Berättade att alla prover var bra. Förutom att jag hade fått fettlever, en det var en "folksjukdom".
Sedan så frågade han mig om jag hade i släkten Hjärt och kärlsjukdommar, Diabetes, eller om jag hade sömnapné…
Men svaret var Nej.
Då sa han det "då kan vi tyvärr inte gör någon OP.
Att du har BMI för det är sin sak, men har du inte någon av dessa sjukdommar så kan vi tyvärr inte göra något.
Men vi kan träffas om 1år igen, så får vi se hur det är då. Vi ställer dig i den vanliga kön och där är vänte tiden 7år."
Jag sa rakt ut. Jag 33år gammal, vi vill ha barn…om jag väntar i 7 år och sedan konvensation efter op och innan jag blir normal, så hinner jag bli 43år gammal. (vansinnig var jag) då skaffar man sig inte barn….
Träffas om ett år, sa jag.
Om jag lever då!!
han svar tillbaka var _"har du sånna tankar så kanske du ska täffa en psykolog".
_Jag kokade till: ska jag träffa en psykolog, för att du är dumdristig…nä tack du!
Antingen så dör jag pga av fettman, eller att jag inte orkar med mig själv, jag vill göra denna OP. INNAN jag får alla dessa sjukdiommar du rabblade upp, sa jag.
Men det hjälpte inte…
Så det blev ett blankt nej. och jag fick fylla i en folder om hur mitt liv såg ut.
Ingen OP där inte….Inte ens hjälp till dietist eller hjälp med något tablett…
Så nu sitter jag här, utan hjälp, helt hjälplös och tröstlös…..

Fy vilken dålig stil av dem att inte ge dej någon som helst hjälp!
En bekant fick op utan att ha någon av alla dessa sjukdommar, han hade aldrig ens försökt med någon diet (om man inte räknar pizza/hamburgare/godis/chips mm). Han har efter op misskött sin kost så illa att det de snörde ihop magsäcken med har gått upp så nu har han fått göra om samma op 2 gånger!
Kanske olika lätt/svårt att få beviljat op beroende på vart i landet man befinner sig…
_**/Mvh Anne

nä, det är hela jag som är fel….
suck!… :-/

Har nu fått tid hos dietisten den 20/2 kl 9:30 =) Hoppas bara att det är en dietist som förstår sig på sockerberoende
_**/Mvh Anne

Nu har jag vart hos dietisten =)
Hon var lätt att ha å göra med (verkade dock inte förstå sig på sockerberoende men var ändå bra) Har nu fått direktiv om vad som är bra och mindre bra att äta och hur mkt jag ska äta/dag precis som jag ville ha det.
Ska nu börja lägga om mina mat vanor lite men det verkar inte bli så jätte stor omställning trots allt. Och sedan blir det återbesök om 2 månader =)
_**/Mvh Anne

På 1½ vecka har jag nu gått ner ca 1½kg! Snacka om bra resultat med tanke på att jag det senaste året gått upp konstant oavsett vilka olika dieter jag testat =) *glad*
_**/Mvh Anne
#13 Grattis! Vad kul att det går bra! =)

Tack =) Jo faktiskt riktigt skoj att det äntligen verkar vända =)
_**/Mvh Anne
Grattis och lycka till i fortsättningen! 

Tack =)
_**/Mvh Anne

Grattis Anne jag är verkligen glad för din skull =)

Tack Lotta =)
_**/Mvh Anne
Anne: På naturapoteket finns det tabletter som är till för att lätta på sockerbegär. Kan det vara crom/krom tabletter som de kallas? Jag håller också på att gå ner i vikt (eller försöker iaf). Hojta till om du vill ha lite tips på bra böcker/sidor på nätet som du kan bläddra i :)
Medarbetare på jack russel terrier

#20 Tack =) Funderar på att testa dessa kromtabletter men vill rådgöra med min läkare först så de inte blir fel med medecinen. Lovar att hojta om jag behöver tips på sidor/böcker mm =)
_**/Mvh Anne
#21 Min syster äter levaxin, och det man ska passa sig för är att äta vitamin/mineral tillskott vid samma tid på dygnet som man tar levaxinet, för det stör ut varandra. Hon äter levaxin på morgonen och tillskotten på kvällen. Säkert fler saker som kan störa ut det, men just vitamin/mineraltillskott är inget man tänker på :)

Oj
..har inte sett denna tråd förrän Nu…!
Roligt att det går åt rätt håll, dietist vet verkligen vad De pratar om, och jätte-bra att Du fått hjälp !
Önskar såå mycket Lycka Till & Sköt Om Dig !
KrameliKram
..från Nicka & självklart Nicko också

#22 ok bra att veta, ska ändå rådgöra med läkaren först =)
#23 man kan inte se allt på en gång =) Tackar
_**/Mvh Anne
Självklart så är erbjudandet om tips på böcker/sidor öppet för er andra med! Vill ni inte skriva här, så går det bra att skicka pm också.