Borstning.. hjälp!
När jag fösöker borsta min långhåriga hund på magen vill hon inte alls och det känns omöjligt att få henne på rygg. Jag har lärt henne snurra till på rygg när jag säger rulla runt.. Det går bra när vi leker, men när jag smyger fram borsten vänder hon sig snabbt som ögat.. ?
Jag brukar:
- Säga lungt rulla runt!
- Locka med godis, och peka med figret som en rund ring.. =)
- Försöka vända henne försiktigt..
Ingen teknink fungerar när jag väl tar fram borsten.. Och tovorna på magen behövs ju tas bort..
Undrar om någon vet någon teknik för att få henne på rygg, så hon blir lugn och ligger still.. =)
Tycker hon om att bli klappad på magen? Isåfall kan du ju börja med att bara gosa och klappa henne på magen, sedan byter du ut handen succesivt mot borsten. Dagens tips från mig
#1 Jo hon tkr om det, glömde skriva det.. Jag har prövat det men direkt hon märker att borsten är där. snurrar hon runt..
Tack så mkt ;)
#2 okej, då får ni börja om från noll helt enkelt, sitt bara med borsten, beröm massor, (fast nu när jag tänker efter så fick du väl borsta henne på andra ställen?) iallfall, fortsätt och borsta henne på ryggen, på sidorna. Beröm hela tiden när hon ligger still och är duktig, klia lite frestande på magen och se om hon vänder sig. Gör hon det, ja, då är hon världens bästa hund och förtjänar massor med beröm! Nu ska det inte alls gå lika snabbt som du läser detta, utan det kommer ta sin tid..

Det kanske kan vara så att hon är håröm på magen, och du ha använt fel borste och det har rykt med sig lite för mycket hår nån gång, så där av så kanse hon tycker det är lite läskigt.
Kanske skulle ha en gummi karda, eller vanlig hårborse med mjuka borst på under magen?
Själv så har jag en hund utan pals *S*
Nej naken hund är han inte, men han har fått Pointe / vorsteh pälsen, kort och slät.
Jag köpte faktiskt en ryktborste till honom, efter har prövar alla hundamarknadens olika bortstar med långa hår, gumm plupplar på kardan, etc. men denna fastnade han för. =)
Vad har du för hund?
Långhårig, korthårig?
Raser?
Lycka till!
Tina H.
#3 Okej det ska jag pröva… Jo jag får borsta på alla andra ställen förutom lilla magen.. Det får ta sin tid =) Tack
#4 Jaa det kan vara så att hon är håröm.. Jag får köpa någon ny borste och pröva.. Fast jag har inte tillgång till någon djuraffär nu.
haha utan päls :D Jaha så med den gick det bra :)
Jag har en blanding mellan Shih tzu och coton de tuléar :) Världens mysigaste vovve ;D hon är långhårig fast vi har klippt henne kort i sommras, men nu har det växt ut igen.. :D Det går så fort så fort!
#5 vad använder ni för borste? Kardor te.x är väldigt vassa och sliter på pälsen, prova att ta en vanlig "människohårborste", dem brukar fungera bra.
#6 Jag vet inte faktiskt vad våra borstar heter :S Använder lite olika..
Okej kan kanske pröva det senare :)

eller gör som jag. jag köpte en ryktborste, en sån med rem över handen, inne på en hästbutik =)
#8 Haha ja det ska jag ta och fundera på =) Tror ni det finns såna på djurmagazinet ? I luleå helst, eller haparanda :P

#9 jag vet att de finns på djurmagazinet i Luleå (var där senast i onsdags)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#10 Åh tack så mkt.. Får se när jag hinner dit då.. eller om någon ska dit som kan fixa hem den hit :D
Nu har jag köpt en sådan :D