Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettot-off-topic
Läst 810 ggr
Tazzar
0

OT. Telefonskräck!

Hej!

Är det någon annan här på blandrashundar som inte kan prata i telefon?

Själv tycker jag att det är jätteläskigt, kan knappt lyfta luren om jag ska ringa någon. Att svara går rätt så bra eftersom att folk inte ringer mig så ofta utan mest till mamma eller mormor så vet jag att det bara är att säga "Hej det är Johanna! Japp vänta lite..". Kommer ihåg när Anius uppfödare ringde, och jag svarade, så frågade hon efter våran adress. Och jag visste knappt vad jag hette i efternamn! När jag skulle ge henne adressen så fick jag leta fram något kuvert och det var jättejobbigt. Generad Har ju liksom bott på den där adressen i 15 år nu. Att ringa någon kan jag inte alls, några få på mobilen kan jag ringa, och så hem förståss, men där är det stopp! *oroa sig för hur det ska gå när man blir vuxen*

Någon här med samma problem? Eller som haft samma problem?
Skulle vara kul att veta. =)

Nicka
0

Näää..inga såna problem eller fobi..!!

Själv pratar Jag gärna i telefon. Vad är det som gör att Du mår som Du gör ?? Kanske svårt för Dig att svara på ? Men tycker att Du på något sätt, ska försöka få hjälp !  KRAM på Dig.

[Vargnatt-]
0

Ja jag känner  verkligen igen mig, speciellt i att ringa till folk. Jag ringer helst inte, spelar ingen roll om det är vän eller om det är någon tid man ska boka, jag tycker inte om det alls. De två jag ringer är mamma och pappa.

Tidigare var jag hemsk på att svara när det ringde också, var nästan omöjligt att få tag på mig via telefon. Men nu har svarandet blivit lite bättre iaf :).

AnneN
0

jag har inga problem med varken att ringa eller svara, men jag gillar inte att prata länge i telefon speciellt inte med främmande människor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anett Lindbom
0

Min dotter har också telefonfobi, är det ngn som ringer till henne och hon inte känner igen numret då svarar hon inte, helst ska man sms:a eller maila henne om man vill ngt. Jag tror att det är rätt så vanligt ändå med rädslor för att ringa och/eller för att prata i telefonen. Jag själv tycker också att det är rätt så jobbigt om jag ska ringa som till exempel till ngn myndighet eller ngt sånt, men ibland måste man ju så då får man försöka ta sig i kragen och slå dom där siffrorna och försöka prata sedan om ngn svarar..

Tazzar
0

Skönt att höra att man inte är ensam! Glad

Tjah, jag har faktiskt ingen aning om varför jag är så rädd för att prata i telefon, men så har det i stort sett alltid varit. Tror inte att jag mår dåligt, men att skaffa hjälp har jag lite dåliga erfarenheter av så det vet jag inte om jag vill.

#2 tur att det har blivit bättre! Får hoppas på att det blir bättre här med, det blir väl det, sakta men säkert, senare när man väl måste prata i telefon… Fundersam

Kram på er med!

[bimbim]
0

Jag har också telefonskräck! Känns lika obehagligt som inför en läskig bergochdalbana att svara tycker jag! Jag botade den genom att bli telemarketingförsäljare!

Tazzar
0

#6 Exakt, visst är det hemskt! *rysa*

Telemarketingförsäljare… Vad är det man gör som sådan? Glad

KajsaM
0

Att svara är inga problem, men att ringa till vissa :)

AnneN
0

#7 Som Telemarketingförsäljare så säljer man varor via telefon, alltså en helt vanlig telefonförsäljare. Har själv jobbat som telefonförsäljare där jag sålde telefonabonemang

_**/Mvh Anne

Ninnii
0

Jag har oxå telefonfobi. Jag kan ringa min sambo, mammaoch pappa, syster men tycker det är jätte jobbigt att ringa andra. Jag smsar helst. Svarar inte på nummer jag inte vet vem det är till. Varför jag inte tycker om det vet jag inte. Har vart sådan så länge jag kan minnas.

Tazzar
0

#9 *rysa vid tanken* Skulle jag nog inte klara av Fot i munnnen

#10 Ja precis så! Själv kan jag bara ringa hem, till mammas mobil och till en kompis utan att känna mig orolig. :/

[bimbim]
0

Ni har säkert hört det förut, men ett bra sätt at bli av med en fobi är att föreställa sig det hemskaste som kan hända när man ska ringa ett samtal. Vad är det eg som kan gå fel? Skriv ner alla saker ni oroar er över, hur dumt det än är och svara sen på varför den situationen inte kommer inträffa/varför den eg inte är farlig. Ha liustan framför er när ni ringer samtal och påminn er om att ingen av punkterna på listan faktiskt kommer att inträffa! =)

Tazzar
0

#12 Jag glömmer bort vad jag ska säga, och låter allt annat än seriös.

Men det är inte nog det som är det läskigaste/jobbigaste. Det är nog att behöva sitte den där veckan efteråt och skämmas över att man inte ens kommer ihåg vad man sa och hur man sa det. Generad

AnneN
0

#13 ett bra tips som fungerar är att innan skriva upp allt man ska säga så har man en fusklapp framför sig då man ringer =)

_**/Mvh Anne

[bimbim]
0

#13 Jo, men det är det jag menar! Hur farligt är det egentligen att du stakar dig och glömmer bort dig? Antagligen antar personen i andra änden att du är superupptagen med viktiga saker och att det är därför du stakar dig och personen har definitivt glömt bort det dagen därpå! =)

Tazzar
0

#14 Jo men hur ska jag veta vilka frågor/svar jag kommer att få och hur jag ska svara på dom? =/

Tazzar
0

#15 "Hur farligt är det egentligen att du stakar dig och glömmer bort dig?"

Farligt är det inte men jobbigt! Och ännu jobbigare att just sitta och ojja sig och få upp samma meningar i skallen hela tiden:

"Hej! … eh. … jag heter Jooohanna …. eeeh… juste….!…. Jag … ööh….. ää… Jo… näää…. Vad… ville jag nu igen?"

Slöseri med tid? :S

[bimbim]
0

#17 hehe, sant, jag förstår precis hur du menar.

Elna
0

Är inte så rädd för att prata i telefon, men oftast tycker jag att det är väldigt tråkigt, men jag hatar att svara när det är ngt nummer man inte känner igen! ^^

LillMalin
0

Jag har samma problem som dig, kan heller inte ringa, bara till dom närmaste vännerna.