Smuggelhundar ???
Jag läste trådensom Anne_N skrev för ett tag sedan om hundskojare.
Ville bara berätta om en mycket mystisk annons som jag svarade på som låg på Blocket.
Annonsen var för en hund blandrashund som kallades "…….. och som såg väldigt söt ut.Jag ringde på nummret som stod i annonsen men ingen svarade på flera dygn.Då mailade jag.Jag ställde frågor om hunden.Efter några dagar så fick jag följande svar:
Hej
Tack for din mail och intresse for …….!
……… ar liten, med vacker lite langre pals. Mycket snall och lugn men samtidigt lite blygg for de han inte kanner, det brukar forsvinna ratt sa fort, sa fort han kanner sig trygg. Jag har traffat ………. flera ganger och tror personligen att nar han kommer till ett eget hem, egen familj,blir han det finaste hunden man kan onska sig.
Han bor tillsamans med nagra andra hundar idag och det fungerar mycket bra
Vad vill du veta mer om …….., finns det nagot sarskilt du vill veta, ar intresserat av?
Just nu finns jag pa plats pa jourhemmet i Warszawa for att hamta hem hundar som ar klara
for adoption och resan till Sverige, bland dem finns ………
Vi kommer till Karlskrona pa kvallen lordagen och vi hoppas pa att varje hund som kommer har ett hem, en familj som vantar dar pa dem.
Vill du ge ……….. ett bra hem eller har fler fragor kontakta mig garna, antligen per mail eller telefon
Varma halsningar
……….
Tyckte inte att detta sa så mycket om hunden och så ville jag veta om det var en seriös förening som tog in hundar till Sverige.Och om jag skulle ta in en hund till Sverige från ett annat land så ville jag veta om vaccinationer och sjukdomar och vad som gällde för det.
Jag skrev tillbaka och ställde fler frågor om hunden.Fick till svar att jag kunde ringa några telefonnummer.Det ena var ett svenskt nummer och det andra ett polskt nummer.
Jag ringde och fick inget svar på det svenska numret.Men kom till en telefonsvarare på det andra nummret.Läste då in ett medelande.Kvinnan ringde då upp mig.
Jag frågade om detta var en seriös organisation eller om hon var privatperson som tog in hundar till Sverige.
Jag fick ett ytterst konstigt svävande svar om att en väninna till henne tidigare vart med i föreningen Daisy hope men gått ur den.Och att de skulle bli en förening så småningom.Jag frågade om hundens vacinationer och vad som gällde om man tog in hundar till Sverige och om de hadde några andra sjukdomar eller parasiter som förekom där som inte var kända i Sverige.Men jag fick bara till svar att hunden skulle vaccineras inför resan om det blev så att jag tog den.Många var frågorna jag ställde om hunden, men märkte att hon inte visste så mycket.Men hon berättade att det var fler hundar som skulle till Sverige.Jag frågade om dem och märkte då att hon inte var bekväm med att jag ställde frågor.Hon sa att jag kunde gå in på Blocket och söka på hennes telefonummer och se på hundarna.Detta hadde jag redan gjort.Där fanns ytterligare kanske fyra - fem andra hundar av olika utseende.Många såg renrasiga ut.Men efter mitt samtal med denna kvinna så var plötsligt alla annonserna bortplockade…(??)
Jag tyckte också att det var konstigt att denna kvinna heller inte ställde frågor till mig om vad för sorts hem jag hadde att erbjuda hunden…
Efter ytterligare en dag så ringer kvinnan upp mig och säger att om jag ville köpa hunden ………… så måste jag vara i Karlskrona nästa kväll på kajen i en hamn och ta emot hunden.
Jag hadde då inte sagt att jag skulle köpa hunden då jag tyckte att detta verkade konstigt.Jag talade dessutom om att jag är handikappad och befinner mig på Gotland och att om jag skulle göra en sådan resa så krävdes det viss planering.
Resan från Gotland till Karlskrona är ju ganska så lång.Men hon hadde aldrig hört talas om Gotland och kunde inte förstå varför jag inte snabbt kunde ta mig till Karlskrona.
Efter detta så mailade jag henne att jag avstod från att köpa hunden.Men jag tycker detta var mycket skumt.Man tar ju inte bara in en hund bara så där utan att lära sig om det andra landets sjukdomar, vaccinationer och vilka papper och tillstånd som gäller.
Tyckte detta var mycket konstigt.
Efter detta har jag fått ta över en liten trevlig blandras här på Gotland från en familj.Det funkar bra och jag är så glad över min lilla goa hund.
Men jag vill varna andra för sådana här annonser.Det är inte helt lätt att veta vad som är seriöst, särskillt om man inte har erfarenhet av hur ett hundköp skall gå till.Och det är nog bra om man läser på lite vad som gäller om man skall ta in en hund ifrån ett annat land.
Om det är en förening som tar in hunden, så kolla att den är seriös.

Tack för att du delar med dig =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jag är inte mycket för hundar från utländet.
Vi har så många herrelösa hundar i sverige, som vi borde ta hand om först.
Skillnad är det om kennlar tar in hundar för att föra rasen nytt blod i sin stam, inte annars.
Men tack för informationen.