Albin har en knöl.
Kommer inte ihåg just när den kom men det va för ca 2-3 veckor sen. Jag frågade visa som jag träffade ute och snackade med men dom sa att det är förmodligen bara en vårta typ. Och nu så har den vuxit och blivit bredare och spruckit lite är livrädd då jag ska till veterinären så fort pengarna kommer in på kontot. Min första tanke är cancer.! Usch usch. Har tagit några bilder blir ca 6 som allt. Ni får se därefter. Skriv gärna efter alla bilder är ute. Tack på förhand. Vad tror ni om dessa och vet ni sthlm om nån riktigt bra veterinär norr om sthlm.?

Svårt att avgöra vad knölen är för något men vad du än gör så se till att Albin inte kommer åt att slicka/gnaga på den då det kan förvärra läget och ge stora sår.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jag tycker du ska kontakta veten igen.
Så att du kn få någt för det, och ev. en tratt så haninte kan komma åt och slicka och irriterade, det borde läggas om.
För jag menar nu när det är så blanskigt ute, så är det lätt att det an komma sikit i det.
Lycka Till!
#7 japp det håller jag koll och min mamma också på hela tiden. Ska ringa till veterinären nu kl 08 och försöka få tid till i nästa vecka eller på fredag nu.
#8 Som sagt veterinären ska kontaktas. Får hoppas att dom har nån tid att ta emot oss kanske nu på fredag eller i början på nästa vecka. Tack.
Imorgon är det dags för vetrinären. En kompis till min syrra som har jobbat på djursjukhus har också kollat på knölen hon sa att den skulle opereras bort om hon fick bestämma. Är så lättat ändå att dessa dagar gått fort. Håller tummarna imorrn.

Ska hålla alla tummar och tassar imorrn =)
_**/Mvh Anne
Håller tummar och tassar här också
**MVH Cerrolyn

**LYCKA TILL!!
**här håller vi alla tummar och tassar som går =)
vi tänker på dig! =)

Oj, Oj, Oj…stackars Vovve..
Önskar LYCKA TILL
Tack så hemskt mycket uppdaterar sen när vi varit hos veterinären.
Va ju hos veterinären och kommit precis därifrån och jag kommer att lämna honom där vid 07:30 nästa vecka på tisdag för operera bort knölen. Som förmodligen är histiocytom, som veterinären sa att jag var väldigt påläst och hon tror även att det är just histiocytom. Det ska tas prover på den så man är helt säker på att det är just histiocytom. Och om det är det så ska man se om den är god eller ond.
Skönt att de går frammåt.
**MVH Cerrolyn

Härligt när det är fina besked man får! =)
men vad är "histiocytom"?
Vad kommer det sig utav?
#18 Jo det är ju det. :)
#19 Kopierar en text om Histiocytom
Hudtumör hos unga hundar
Många oroliga hundägare går till veterinären med sina Valpar när de drabbats av en röd knuta i huden. Plötsligt är den bara där och det har gått fort. Den har nästan alltid hamnat på ett missprydsamt ställe.
Text: Olle Görman, Veterinärhuset i Värnamo AB
Unghundar och Valpar drabbas inte alls lika ofta som äldre hundar av tumörer. Men det finns undantag. Denna artikel handlar om en tumörtyp som nästan uteslutande drabbar unga individer.
Röd knuta
Många oroliga hundägare går till veterinären med sina Valpar när de drabbats av en röd knuta i huden. Plötsligt är den bara där och det har gått fort. Den har nästan alltid hamnat på ett missprydsamt ställe.
Histiocytom
Tumörerna heter histiocytom, och som ändelsen "-om" antyder så är det en godartad typ av tumör. Den sprider sig inte till andra delar av kroppen. Tumören sitter i huden och bildar oftast en röd, utskjutande, hård, hårlös knöl ibland med sårig yta. Den har en förkärlek för vissa områden på huden och vi ser den vanligen på öronlapparna, läpparna eller någon annan stans på huvudets hud. Ibland förekommer den på fram- eller bakbenen och då inte så sällan nere på tårna. Tumören växer som regel till mycket snabbt men stannar oftast upp och blir inte större när den blivit 1-2 cm i diameter.
Unga individer
Det är nästan alltid Valpar eller unghundar som drabbas. Valpen kan vara bara några månader, kanske ett halvår, och upp till två och ett halvt år gammal. Det är mycket sällan som hundarna är äldre men helt uteslutet är det inte.
Immunförsvarsceller
Histiocyter är en typ av immunförsvarsceller som förekommer i huden. När ett histiocytom bildas så har dessa celler av någon anledning börjat dela sig i en rasande snabb takt.
Operation
Varför dessa hudtumörer drabbar framför allt unga hundar vet vi inte. En del av tumörerna försvinner så småningom av sig själva eller till följd av lokal kortisonbehandling. Har tumören inte minskat påtagligt på två månader så bör den opereras bort. Är hunden besvärad av tumören så tar man bort den tidigare om den inte visar tecken på att minska i storlek. Om vi opererar bort tumören så skickar vi gärna in den till ett patologlaboratorium för att de skall titta på vilken typ av celler som knölen innehåller så att vi vet om det var ett histiocytom eller ej.
Biopsier
Med hjälp nålsticksbiobsier kan man ofta ta reda på redan innan ev. operation att det rör sig om ett histiocytom. Även skrapprov på tumörens yta kan ibland ge besked om ifall det är ett histiocytom eller ej. Många kliniker och djursjukhus kan sedan, ofta medan djurägaren är kvar på kliniken, färga cellerna i provet och titta på det i mikroskop. Finns det mycket histiocyter i provet så stärker det misstanken att det rör sig om den godartade hudtumören histiocytom.
Kan försvinna spontant
Är man säker på att det rör sig om ett histiocytom och hunden inte är påtagligt besvärad av det så kan man gärna vänta med att operera bort det eftersom det finns en chans att tumören försvinner lika fort som det kommit. Det bör dock vara en erfaren smådjursveterinär som gör den bedömningen eftersom det även förekommer elaka hudtumörer. De skall naturligtvis tas bort så fort som möjligt. Om man väntar med en elak hudtumör kan det vara för sent att göra något för att rädda hunden.
Irritation och klåda
Ibland kan hunden / valpen vara besvärad av tumören. Den vanligaste typen av besvär är att tumören kliar. Hunden kliar då ofta på den så att den blöder. Operation leder till snabb lindring om hunden är besvärad av tumören. Man kan då också snabbt få en säker diagnos.
Sammanfattning
Histiocytom är en godartad hudtumör som drabbar unga hundar, ofta Valpar. Man bör låta en veterinär konstatera att det verkligen rör sig om ett histiocytom innan man beslutar sig för om man skall vänta och se om det försvinner av sig själv eller om man skall operera bort tumören.

Tack för informationen !
Önskar Lycka Till och Håller tummarna på tisdag.

tack så jätte mycket och lycka till! :-D
#22 #23 Tack så mycket och det va så lite så. 

Hur har det gått??
mår han bättre??
berätta gärna! =)
#25 Vi ska ju till veterinären imorgon för operation om det bli då knölen minskar nu i storlek så vi får se om det blir operation eller om det bara blir prov. Men han har ont i den och vill inte ha bandage eller nått.! 
Coooolt, Olle Görman känner jag! :)
Min hund har haft samma sak, men hennes satt på armbågen.
Det började som ett fult sår, slutade med en stor, rosa, äcklig böld. Vi tog bort den för att vara på den säkra sidan :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Ska tänka på er i morgon!
#27 Okej. Men denna började som en knöl som nu är sårig som bara den och som sagt gör ont. Men vi får se vad som händer och sker.
#28 Tack så mycket.

lycka till hos vetrinären i moron!
tänker på dig! =)
kram
TinaH
#30 Tack..
Nu är Albin inne hos veterinären det blev en operation och jag får hämta honom vid 12 så det är inte så länge som jag är ifrån honom. Men känner mig tom och har en klump i hjärtat. Varför blir man så rädd för?
Väntar med spänning på hur det gick.
**MVH Cerrolyn
Nu är min lilla Albin hemma. Han har fått med sig smärtstillande och ska bara ta det lungt nu ett par dagar. Han hade somnat och vaknat fint så det känns skönt eftersom det va hans första sövning och operation. Han har även fått 3 stygn som jag fått tid att ta bort den 11/2 då ska jag även få reda på provsvaren. Han ligger nu precis i denna stun och tittar på mig i sängen. Han mår dåligt men har fått i sig något i magen han va döhungrig eftersom han inte ätit sen 20 igår kväll.. Sänder med några bilder.

Skönt att operationen verkar ha gått bra iaf.
_**/Mvh Anne
Säger som Anne - skönt att allt har gått bra så här långt.
**MVH Cerrolyn

Lycka till och krya på dig gubben…
Här ligt att det har gått bra hittill! =)
#38 #39 #40 Jo det är ju jätte skönt. Han var ute vid 15 tiden och då skulle han redan leka med en pinne så jag var tvungen att säga att han inte fick. Stackarn får inte springa eller leka under tiden han har stygnen. Han får endast gå i koppelpromenader.
Måste bara skriva av mig lite gran. Ska till veterinären idag kl 14:45 för koll då jag tycker Albin har ondare och svullnare + att det börjar bli rödare runt stygnen. :(:(:( Han får nu kanske antibiotika som är lika bra om han får infektion. Lider så med Albin. Han började även blöda igår då husse kom och skulle kolla hur det är med gubben. Sen har det blött lite gran under natten så jag har varit så orolig. Men en riktigt snäll veterinär jag har detta besök kommer inte att kosta någonting förutom receptet om det blir något.
// En oroligt Matte och en stackars Albin.

Oj, stackars Albin & även Dig såklart..Inte roligt att han har ont. Vilket elände. Håller tummarna att det löser sig, på något sätt.
STOR KRAM från Mig..
#43 Det såg helt okej ut med såret och Albin har en matte som reagerar för mycket på så lite..
Men fick hem ett recept om han skulle bli sämre i benet i helgen så skulle vi höras på måndag. Så det känns skönt. Stackars Albin som har en sån matte.

Bättre att du reagerar för minsta lilla än att inte reagera alls =)
_**/Mvh Anne
#45 va bra då. Det tyckte veterinären också och hon sa att vi skulle få komma hur måga gånger så hon får kolla än en gång för lite. ;)

Låter som att ni har en vettig veterinär =)
_**/Mvh Anne
#47 Hon är riktigt bra. Albin tycker om henne och jag också så hon förblir våran veterinär.. :):):):)
Imorgon bitti får jag reda på vad det var för någon knöl. Samt om dom tar stygnen då vi haft en stora problem med läkningen här hemma. Det går upp hela tiden. Men vi får se imorrn uppdaterar när jag kommer hem från veterinären..

Håller tummarna för att provsvaret ska vara bra och för att läkningen ska gå bra i fortsättningen
_**/Mvh Anne
Nu har vi kommit hem och det va just en histiocytom men som sagt godartad hudtumör. Kändes skönt att komma dit men fick hem ett recept då det ska bättra på med läkningen.. Så nu är det bara att hålla tummarna på att det läker okej..

Vad skönt att den var godartad
_**/Mvh Anne