Vilken ålder?
(I hopp om att det kommer dyka upp en "bruks-kategori" 
Vilken ålder tycker ni är en bra ålder för att verkligen börja satsa på bruks träning? Visst är det olika från individ till individ beroende på hur fort hunden mognar och på vilket sätt. Och en del bruks går ju att köra även då hunden är valp som tex sök & spår. Men då ska ju allt ske på hundens villkor. Men vilken ålder ungefär anser ni är okej att börja satsa ordentligt på det och när kan man börja kräva mer utav sin hund?

1-2år då hunden vuxit färdigt och håller för hårt arbete
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

säger oxå 1-2 år beroende på hundens storlek och mognad:)
Jag tycker att du svarar på den kategorien själv ;) Redan från dag 1 (när du fått hem valpen) så kan du ju börja med vilken gren som helst.
I spår: lägg ett kort intressant valpspår.
I sök: valpen kan leta upp en familjemedlem.
I rapport: valpen kan springa mellan 2 familjemedlemmar (kort sträcka).
I skydd: träna greppet och släppandet.
Sedan tycker jag att man kan inte säga att vid den eller den åldern kan du "kräva" av hunden. Allt beror på vad du har lärt den innan. T ex Jag började inte träna Ceasar riktigt (förutom sitt, ligg mm) förren han var 6 månader. Nästa hund kommer jag att leka fram träningen på en gång så när den är 6 månader så kan jag i princip kräva vissa saker av den. Förstår ni?
**MVH Cerrolyn

#1 men olika raser växer färdigt vid olika åldrar. Tex dom större raserna är inte färdigväxta förrän vid 3 års ålder.

#3 Ja, det var bra skrivet! :) Det var ungefär min tanke också. Jag tänkte också försöka leka fram en del så att han blir mer & mer intresserad samt förstår lite vad det är jag vill. Och ju yngre han är när han fattar vad allt går ut på desto snabbare kan jag kanske sakta börja kräva mer. Dock bör man väl inte köra mer fysiskt & psykiskt krävande förrän hunden är mer stabil. man ska ju aldrig tex köra hårt fysiskt med en hund som inte växt klart. Sen kanske man inte bör köra för hårt psykiskt med en hund som inte mognat heller ;)
Men mja, antar att det är mycket beroende på vilken hund det gäller. Det där får man ju prova sej fram.
(förlåt om jag upprepar mej ibland, jag har en tendens till att göra så ibland. Samt att jag har svårt att korta ner det jag skriver
)
Exakt så menade jag också, man märker ju på hunden om man kan kräva något eller ej. Och givet vis så måste man tänka lite på åldern och inte kräva fullt så mycket som om hunden var vuxen.
**MVH Cerrolyn

Åh jag längtar! Visst är valptiden rolig, men det är ju inte förrän den är äldre som man verkligen kan göra allting med sin hund :)