Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 1423 ggr
Mallo
0

Draghund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min hund är en liten draghund av olika sorter, men det jag syftar på nu är inte av den trevliga sorten. Hon stretar nämligen i kopplet. Nån som har bra tips på hur man tränar detta till det bättre?

MVH /Malin & Celina

TinaH
0

För att då din hund att gå jämte dig, finns 1000 och en tips som är rät.
Men jag kommer här med ett förslag.

Att en hund drar är för att hunden vill koma ifrån sin ledare, du är inte något intresnat, inte tillräcklig kul att vara med.
Det första ni får göra är  att bygga upp ett samspel mellan dig och din hund.

Att huden ndrar i ett koppel är för att den vill komma bort ifrån sin ledare och flocken.
Jag säger inte att du är en dålig matte, tvärt om, du vill din hund såväl, att det har blivigt missförstånd på vägen.

Att lära sin hund gå fot, kan man inte göra förrän man har lärt sin hund "sitt".
Fot innebär att hunden ska vara på din sida och följa dig tätt intill och inte dläppa kontakten med dig.

När hundne kan sitt, så tar du en godis bit och säger "Fot" och går en bit.
Tittar hunden på dig och följer dig, så berömmer du den och ger den godiset.
Så här får du hålla på i korta incidenter i början och sedan bygga upp.

Det går inte och rycka slita dra i sitt koppel, det triggar obehag hos hunden och hunden vill defenetivt inte vara vid din sida.

Har du klicker?
om inte så kan denna "manick" vara jättebra vid sådan här inlärning. :-)

Ta tid till träning, planera din träning, avsett tid till träning.
Ha bara den ena hunden med dig när du tränar, då kan hunden kocentrara sig bättre till dig i början.

Jag har haft stora prolem med min hund själv, men jag kan ge dig det bästa receptet.

_1 del envishet
1 del tålamod
1 del "jävar anamman"

Blandas och graneras med kärlek och beröm_

Glöm inte att när hunden gör rätt, all berömm i hela världen!

Lycke till, detta var ett tips från mig, hoppas att du förstår något av mitt snurreri. :-)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

AnneN
0

Tinas tips är jätte bra =)

Ett annat sätt är att så fort hunden drar minsta lilla i kopplet så stannar man och väntar utan att säga nått tills hunden kommer tillbaka till ens sida, då berömmer man massor och fortsätter gå.

Annars kan man även gör så att så fort hunden inte är uppmärksam på vart husse/matte är så tvärr byter man gångriktning. Hunden blir då tillslut osäker på åt vilket håll det är ni är på väg och håller koll på vart du går istället för att själv försöka bestämma riktning.

Lycka till med träningen =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SparklingTindra
0

#1&2 Jättebra tips! Glad

Men TinaH, jag vill bara säga att jag visst tror att man kan lära sin hund "fot" utan att den kan "sitt". Vi har lärt in kommandot genom att träna linförighet och kontakt. Jag har gått med henne i koppel fram och tillbaka och bytt riktning ofta och även iblan börjat att springa. Då måste hunden ha koll på vad du gör så att man t.ex. inte krockar (OBS! det har aldrig hänt att vi har krockat med varandra under övningarna och det har inte blivit ryck i kopplet heller, jag är väldigt emot ryck i koppel och väldigt försiktig för att undvika just det). Sen när hunden så bara tittar på dig så får den beröm/godis/vad man nu har åt den och sen utökar man det med att hunden måste gå ordentligt bredvid en för att få godisen.

Annars så kan man juh också föra en godis framför nosen på hunden och gå framåt så följer hunden godiset.Glad

TinaH
0

Att gå som du menar gäller att man har först en bra kontakt med sin hund.
Genom att lära hunden "SITT" först, så kan man bygga upp en ögon kontakt, genom ögon kontakten sedan ta nästa steg, att GÅ med kontakt mellan hunden och ägarens ögon, annars så vet inte hunden vart den ska ta vägen om den inte har koll/kontakt med sin förare.

1. Att lära hunden sitt, är samma sak som och lära hunden och ha kontakt.

2. hunden tittar bort.

3. Hunden självmant UTAN att man säger dens namn söker upp kontakt med sina ögon.

4. BERÖM! och klick/godis

Skulle inte hunden ha kontakt med föraren, så vet inte hunden om vad föraren vill, och där med så blir det konflikt. Det vill man undvika.

Sedan så kan man bygga på detta med att byta riktingar, gå frammåt, bakåt och höger och vänster, men INTE förrän man har KONTAKT med hunden.

Att ha en godisbit framför nosen, triggar oftast att hunden blir en "godisautomat", och det vill man inte att sin hund ska bli. Samt att hunden inte söker kontakt, utan bara går jämte, och det är inte gå fot, utan gå fint, det är skillnad.
Sedan så är det så att godis har ma inte alltid med sig, eller hundens favorit leksak, hur gör man då?!?
Då är det rösten som gäller.

Godis i all ära, men det ska inte bli för mycket av det goda, utan enbart när man lär in nya moment i början.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

SparklingTindra
0

Men hunden blir juh intresserad och måste titta på en om manhåller på att byta riktningar ofta. Jag menar inte att hunden ska gå fot när man gör det.

HannaM
0

Suck, det här problemet har jag med.. att ha godis framför nosen funkar inte.. det är för gott, jag har en hel hand i hans mun då.. att stanna och vänta tills han kommer till mig/ser mig har inte funkat alls hitills eftersom han inte ens reagerar på när jag börjar dansa och tuuta indianskrik….. provat att kasta små små godisbitar på honom, han tittar efter godiset på marken om han ens märker att det händer något. Provar att locka på honom.. att vara jätterolig. Inget har funkat, världen är tillräckligt intressant att bara titta på så det är liksom inget problem att vi stannar.. han skiter i mig och har trevligt för sig själv där han sitter.. Sen är kruxet att han aldrig gör rätt.. svårt att berömma då=) Att gå åt olika håll funkar inte heller.. han hänger inte med och då blir det att jag får dra i kopplet och då känns det fel…

Vad gör man då? Släpar med sig cymbaler ut så han hör mig=)

Kan tilläga att han är bra på sitt och vänta och ta ögonkontakt samt lyssnar mycket bra när han är lös..

AnneN
0

HannaM finns det nån leksak som han är extra förtjust i? Isf kan man ha den med sig och hålla den synlig men inte så att han kan ta den och så fort han gör minsta lilla rätt så leker ni tillsammans med leksaken.

_**/Mvh Anne

HannaM
0

#7.. njae faktiskt inte.. svårt att ha med en iller som lockbete=p

han är mera av typen MAT än leksaker.. pinnar kanske.. men då blir han så hysteriskt uppspelt och hoppigt glad…

kanske ska tilläga att det handlar om en fyra månaders valp

AnneN
0

Aha, han är inte äldre än så…

Har hittat bra info om koppelträning här http://www.immi.nu/ht/drar.htm

_**/Mvh Anne

HannaM
0

Nepp han är en liten plutt men det vore ju trevligt mo han fattade nått av det här med dragandet innan han väger 30 kg=)

tack för länken ska kolla genast

Maliceangel
0

#9 Länken funkar inte för mej