Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1992 ggr
TinaH
0

FLEXI KOPPEL

Nu tänker jag göra en sak som är mot mina principer.

Men jag anser, har man en god grundlydnd på hunden, som krävs för en stor hund för att kunna ha Flexi.
Jag tycker åt minstone att hunden ska kunna komandon som "Sitt", "Stanna", och "plats" samt "fot", och vara kvar. Är det viktigaste när man har ett Flexi.

Jag tänker INTE ha Flexi varje dag på våra promenader, utan ha det mest när vi är ute och åker i bilen, man behöver stanna och göra snabb pink och det inte räcker med vnligt koppel för diket är för djupt, och jag har haft spårlina, men tycer at det är jobbbigt och snurra in och ut varje gång.
Klockan är på dem tiderna som inte Tyson kan vara lös på ängen, för barn och vuxna kommer förbi till och från jobb och skola. Då kan hunden vara "lös" men endå inte.

Nu har jag upptäckt attt det finns 2 typer av Flexi.
Ett med"rep" och ett med "band".

Jag resonerar så här har man en stor hund, så måste man ha saker som håller + att jag kan tycka att det med "rep" kan nötas av snabbare än med det med band.

Vad har ni för erfarenheter av stora hundar och Flexi?
Resonerar jag fel?
Hur tänker du?
Vad har ni själva, ni som har Flexi?

MVH
TinaH

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

AnneN
0

Jag tycker du resonerar helt rätt i vad hunden bör kunna för att ha ett flexi-koppel men jag anser att det inte bara gäller stora hundar utan att även små hundar ska ha bra grundlydnad och helst en husse/matte som har vett att inte släppa fram hunden till annat folk/hundar utan att ha tillåtelse till det.

Har haft flexi en gång till stor hund och det var min systers rottis hane som dessutom var ilsk mot andra hundar och han så en annan hund ca 70m bort och vips så var snöret av och jag fick springa ikapp och kasta mej över rottisen som var helt vild och skulle anfalla den stackars schäfertiken. Det kopplet skulle enligt uppgift på förpackningen hålla för var det 70 eller 80kg och hunden vägde ca 50kg så jag ger inte så mkt för dessa koppel då hunden inte har lydnaden eller mentaliteten för det.

Men som du tänker använda det så tror jag det kan fungera.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hennum
0

vi använder flexikoppel en hel del när vi är ute i skogen och så, så att hon kan få röra lite mer på sig. men det är himla knepigt inne i stan, ingen mening med det då för går hon för långt iväg är vi ju i vägen för alla. men det är nog väldigt bra att ha lite kommandon om man ska använda det, iofs så kan jag tycka att alla hundar borde kunna sitt, plats och fot, med eller utan flexikoppel. 

band måste väl kunna vrida sig så att det blir konstigt? som bilbälten? jag har nog aldrig sett ett sånt med band, så jag har ingen aning, fick bara en sån bild framför mej.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Cerrolyn
0

Har flexi till katten men skulle aldrig få för mig att skaffa det till min hund oavsett storlek.

Man får ha hunden lös (när som helst) om man ha den under sådan tillsyn att den inte kommer att skada de vildadjuren. Jag jobbar hellre för att få hunden under sådan lydnad än att sätta på ett "tant-koppel" ;)

**MVH Cerrolyn

Anett Lindbom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har flexi till min whippet, det går inte att släppa honom hur som helst för han drar dit näsan pekar.  Jag bor inne i stan & med Flexi så kan han ju röra på sig lite mer än vad han skulle kunna göra med ett vanligt koppel.  Jag tycker att det fungerar rätt så bra med flexi på min Benji..

Olysios
0

Jag tycker exakt samma sak som #0 .. annars ser jag bara nackdelar med flexi.. liksom tänk om man kollar bort i några sekunder och hunden flyger iväg ut i gatan och det kommer bilar .. man har inte en chans att stoppa eller hiva in hunden.. :S så nej till flexi :P

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

SparklingTindra
0

Jag har flexi till min hund när hon löper eftersom att hon då inte kan gå lös. Men hon har fått lära sig att komma in till mig när jag säger till och så trots kopplet. Nu är juh hon inte särskilt stor (41 cm i mankhöjd) men ändå. =)

Cerrolyn
0

Helt förstårligt tycker jag.

**MVH Cerrolyn

Tazzar
0

Jag har flexikoppel rätt ofta, min enda regel är att man ska gå tillsammans med hunden då, alltså att man ska ha ett bra sammarbete. Oftast brukar Mollie och jag bära stoora pinnar tillsammans, eller leta godis.

Det vanligaste av de jag har sett är de som har hundar som inte har något "jobb", och som knappt får några promenader alls, de har flexi och samtidigt de som tycker att hundar ska få hälsa på alla hundar oavsett om det är okej enligt de andra eller inte.

Men jag tycker att känner man sin hund bra, har ett bra sammarbete, och vet hur flexikopplet fungerar så kan man ha flexi.

Hennum
0

gick med flexi i ystad för några dagar sen. det var jobbigt, men det enda kopplet pappa hade med sej.

när vi gick förbi en tant med korv så chockade nicki mej med att springa fram och hoppa efter korven, jag var totalt oförberedd. såg ju inte ens att damen åt korv :P fast hon skrattade bara, som tur är. och så fick jag skälla ut tokan till hund lite. skyller på pappa, det är mest hans hund o han uppfostrar inte ordentligt alltid

det är det som är dåligt med flexi…

Tazzar
0

#9 Egentligen så ska man ju inte skylla på kopplet, utan på din uppmärksamhet. =)

trocadero
0

Den hund jag passar på dagarna (stor spansk gatuhund) har fexi ocg även min parson. Tycker inte det är några större problem med att gå med två hundar i flexi ens då det nästan enbart handlar om hur bra koll man har på sin omgivning och kan förutse eventuella faror. Bor i centralt i stockholm och här får man inte ha hundarna lösa. Och även om jag fick skulle jag inte kunna då min hund bl.a. skulle jagar kaniner som finns här. Min hund har en flexi med ett bredare band (syns tydligare för andra) och den hund jag passar har ett "snöre".

Hennum
0

jo, de borde man. men eftersom jag inte är van vid flexi så kan jag skylla på det. Oskyldig