Är föräldrarna HD testade?

Mamman vet jag inte är kollad men pappan vet jag inte
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Troligen så är dem nog inte det, tyvärr…
Det vet jag inte, eftersom han är en omplacering. Men han är friröntgad iallafall.

Tror att det är MYCKET sällan någon röntgar sin blandras.
Blandrasavel är ju inte så seriöst utan görs mest för pengarna skulle jag tro…
Hjälp! *springer och gömmer mig ifall jag blir påhoppad* 
japp, mina blandis föräldrar är kollade både höfter och armbågar.
Vi har själv tagit Valpar och föräldradjuren är kollade både höfter, armbågar och ögon
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Nicki, visst är det tyvärr ofta så med avel (både renras och blandras) att det görs huvudsakligen för att tjäna pengar, MEN det finns seriösa uppfödare innom båda områdena =)
Velvet är ännu inte röntgad men jag ska röntga henne då jag har sparat ihop till det (våren/sommaren) och då blir det både HD & AD röntgen. Inte för att jag ska avla på henne (för det ska jag absolut inte) utan för att vara säker på att hon har friska leder innan jag en börjar träna Agility =)
_**/Mvh Anne

Min vetrinär sa till mig att "Röntga en hund gör man en bart för att tillföra stammen/linjerna till avel. Att röntga en blandrashund skulle jag inte rekomendera, då det är i många fall inte behövande pga av det att det är bätre och göra det den dagen om skada skulle uppstå"
Torkel Falk, Din vetrinär /Helsingborg
Jag hade samma tanke när jag skulle börja på med Tyson och Agility, då sa han dettta till mig.

Jag kommer att röntga min hund oavsett om veterinären tycker att det är onödigt då jag själv tycker att det är nödvändigt för min del att veta att hunden har friska leder ist för att kanske utsätta en dålig led för onödiga påfrestningar och risker.
_**/Mvh Anne

Även en hund med c-höfter kan träna och tävla Agility och cykling etc.
Dem bygger upp muskler runt om.

C ja men har de grava är de en annan sak.. Att röntka tycker jag också är att veta hur pass bra de står till..

Vad kostar en AD-HD-röntgen?

Frågade på en klinik i grannkommun för ca 1 år sedan och då skulle HD+AD-röntgen gå på ca 800kr sammanlagt
_**/Mvh Anne

OK
Tycker detta känns som lite bortkastade pengar att göra det bara "för sakensskkull".
Trotts att jag cyklar med tyson 2-4 gånger i veckan, och tränat Agility och ska börja igen.
Det får ju inte registreras någon stans och jag kan inte avla på honom, efter som han är kastrat, tänkte inte avla på honom heller, där av en av orsakerna till att jag kastrerade honom, han är blandis.
Skulle jag börja märka att han börjar halta eller gå snett med benen eller antydnigngar så kommer jag röntga direkt.

Jag tycker inte att jag gör det "för sakens skull" utan jag gör det för min och för hundens skull
_**/Mvh Anne

Jag hade tänkt och göra det för min och hundens skull, men efter som jag litar på vad min vetrinär säger, så finner jag ingen anledning.

Inte mer än 800 kr.? Trodde att det skulle gå på bortmot i alla fall 3-4000! Jag tycker inte att det är bortkastade pengar. Jag ska röntga Udda för min och hennes skull. Jag vill inte att hon ska gå runt och ha ont, sen struntar jag i vad min veterinär säger. Skulle han säga samma sak som han sa till dig Tina skulle jag gå någon annanstans och ha den åsikten om honom att han inte tycker att blandisar är lika mycket värda som en renrasig… Men det är jag det=)

#17 jag är nog benägen att hålla med dig, jag hade nog gjort så också eller iaf begärt att få göra röntgen oavsett deras åsikt (kunden har alltid rätt)
_**/Mvh Anne

# 17
han har en blandis själv. =)
En vetrinär som säger en sådan här sak, litar jag mer på än en vetrinär som säger gör detta och gör detta och gör detta, för pengarnas inkomst till vertinär stn.

Torkel Falk är en av sverigest främsta vetrinärer

Självklart måste man lita på sin veterinär. Men jag känner som så att om en veterinär tycker att det är onödigt att röntga för att det är en blandis så kanske det är lika onödigt att vaccinera den eller något sånt.

det är inte jämförbart med en Vaccination.
där är det mer sjukdoms och smitttorisker, än en oröntgad hund.

Detvar bara ett exempel=)
Vi hade en veterinär för några år sedan till hästarna som tyckte att shettisar inte var några riktiga hästar (jämför med blandisar) och inte kom på många timmer om den var sjuk, men hade man en stor "riktig" häst kunde han oftast komma på en gång. Jag vill ha en veterinär som värderar alla djur lika högt, det är allt jag säger.
Hur går en sån här röntgen till? Rontgar man både AD och HD samtidigt? Får man svar direkt?

nä jag kan hålla med veten om att sherttisar inte är några "riktiga hästar"…..
För gränsen går vid 148cm….
//Retas
Hoppar in här med frågan: Varför ska man inte röntga?
Dåliga höfter och armbågar kan för ett otränat öga vara svårt att se.
TinaH skrev: "Skulle jag börja märka att han börjar halta eller gå snett med benen eller antydnigngar så kommer jag röntga direkt." Javisst kan du röntga då, men saken är den att veterinär kostnader är dyra redan innan en röntgen och jag vill inte slänga ut 6-900 kronor extra just då (om hunden blir dålig en vecka innan lön eller om man har behövt laga bilen ellernått) om hunden blir sjuk bara för att jag inte röntgade tidigare. Men vad vet jag, 900 kronor kanske är småslantar för dig.

Haha:P Och riktiga hundar är bara GD's då eller

Haha:P Och riktiga hundar är bara GD's då eller

#23 oftast så får hunden först en lugnande spruta så att de i princip somnar, för att de ska vara avslappnade och inte rycka till just som röntgen tas. Man gör både ad och hd samtidigt och hos de flesta veterinärer kan man få ett preliminärt svar direkt men plåtarna skickas till en anna som ska läsa av dem och sedan skickas svaret hem till ägaren. (om jag minns rätt)
_**/Mvh Anne

#28 Okey, tack för svaret!

#29 så lite så, har svarat dig inne på HiF också =)
_**/Mvh Anne

Om du tycker de bara är för saken skull ska du inte göra de.. Om hunden inte lider eller har ont så är de ju sällan ett fel den lider av men har den grava fel och man utsätter den för mycket påfrestningar kan man ju räkna med den får ännu ondrare när den blir gammal.. Dock så märker man ju ofta på hunden om de är riktigt grava fel.. Har 2 hundar med C själv tex och de mår lika bra som han med A så.. ja.. visst behöver man de inte men 800kr är ju inger i de stora hela fast de låter som ett billigt ställe att göra båda HD och AD på..

# 25
preciiis!! =))

# 25
har man hund, bil, cykel eller ett hem, så måste man ha en buffert till oförutsedda utgifter.
Speciellt när man har med djur och göra.

KickaLilja
jag svara dig här på en fråga du ställde på hundar.
Om du kan göra röntgen samtidigt som Vaccination.
Jag kastrerade katten och vaccinerade samtidigt, gick finfint. =)
TinaH: Självklart ska man ha en buffert, det är ingen nyhet. Men som jag skrev i mitt exempel: Om bilen har gått sönder veckan innan och helt plötsligt har hunden svårt att resa sig eller annat tecken på sjukdom, vore det inte bättre då att redan ha röntgat innan? För att ha det bortgjort och ha det på papper och för att underlätta för veterinären.
Jag dömmer inte och folk gör som dom vill, men själv skulle jag inte komma på tanken att inte röntga min hund om den var av sådan ras som man normalt röntgar.
Mvh.

nickis mamma vet jag inte, men hennes pappa var nån slags champion, vet inte va de innebär. men jag gissar att han borde ha bra höfter då? :P han var BC
nicki själv är helt utan några fysiska problem vad jag har förstått av papprena vi fick. vi har pysslat mycket med Agility och cykelturer varje dag utan några problem. desutom så hoppar hon efter bollar hela dagarna.
vi kommer nog inte röntga henne, inte förräns OM vi märker några problem :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

" 36
håller helt med du.
Inte utsätta hunden för sövning och röntgen, mer än nödvändigt.

# 35
det kan väll hända med eller utan en röntgen??
Att hunden trillar ihop.
Vad spelar det för någon roll om man har papper eller inte på en röntgen?

hunden sövs inte för röntgen, den får lugnande. Har man dessutom en hund som kan ligga stilla och avslappnat på rygg så kan man oftast säga ifrån om det till den som ska röntga så kan man slippa även lugnande om det inte behövs
_**/Mvh Anne

Så då skulle jag gå iväg till vetrinären värje vecka med min hund tack vare han har torrfoder allergi, men vetrinären har papper på att han har torrfoderallergi, så då gör det ju inte något….

# 35
vad har du för hund själv?

#40 vad yrar du om?
_**/Mvh Anne

ja, men det är ju sak samma.
jag har papper på att min hund har en alrrägisk sjukdom.
Men eftersom veten har papper på det så är det ju lättare om han signaner på köksgolvet…..
TinaH: Jag har två aussies och en Lh collie. Vad nu det skulle ha med saken att göra? =)

#43 klart det blir lättare om man vet att hunden är allergisk mot något och helt plötsligt insjuknar. Då kan man ju snabbare kolla upp om det är allergin som är orsaken
_**/Mvh Anne

forts… samma sak om hunden plötsligt blir halt utan nån direkt uppenbar/synlig anledning så kan det vara lättare för veterinären att ställa diagnos om man vet sedan tidigare om hunden har problem med sina leder
_**/Mvh Anne

det spelar ju ingen roll hur många papper veten har, för den dagen skadan är skedd så kanske inte "sin" veten har öppet….
man kan ju inte vänta.
Mollies föräldrar vet jag ingenting om, men Mollie är röntgad, dels för att jag håller på mycket med henne, dels för att hon EV. skulle få Valpar, och dels för att jag såg henne släpa på vänstra benet ibland förra våren. Så i Juli förra året blev hon röntgad i både armbågarna och höfterna.
Armbågarna var UA, och höftena var D vä. C hö.
Bifogar en bild på Mollies höfter om någon vill se, den vänstra höftledskulan ser man rätt tydligt att den bara sitter halft inne i bäckenbenet + att den är kantig.
Men jag tränar med henne ändå - för att bygga muskler.
Aniu är för ung för att röntgas nu, men båda hennes föräldrar är friröntgade (med A-höfter).
Jag skulle röntga en hund oavsett, när det syns att hunden har ont är det ju försent, om man kollar höfterna så kan man ju förebygga en framtida skada. Tror inte direkt att D höfter tex blir bättre av att man påfrestar dem pga av att man inte visste att hunden hade dåliga höfter från början. Hunden berättar ju inte när den har ont, och när man väl börjar se det så brukar det vara illa. Och då hade man kanske kunnat förebygga det.
1000 spänn är ju inget för att investera i att att hålla sin hund frisk så länge som möjligt.
Japp de är dem och flera led bakåt samt syskon ;)
**MVH Cerrolyn