Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1260 ggr
AnneN
0

Varför??

Har en liten undran.

Varför får en hund som har grava höftledsfel ställasut och kunna få fina titlar men inte en hund som är krypt?

Båda är ju defekta och får ej avlas på men ska det då inte vara lika för alla defekter som ej får avlas på? Antingen att alla får meriteras eller att ingen av de får meriteras.

Någon som har ett svar på det?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nicki
0

Näääää, det får man väl ändå inte.

Eller får får man, men den blir ju aldrig något *tror*
Nickie hade grava höftledsfel. Henne ställde vi bara på inoff

*tänker*

TinaH
0

du kan inte tänka, så SKRYT inte!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Cerrolyn
0

Varför snodde du min undran?

Enligt reglerna kan hund med E höfter eller hund med kbp armbågar ställas och de kan till och med bli BIS medan en krypt går från ringen med ett KEP.

**MVH Cerrolyn

AnneN
0

#3 jag snodde den för att jag också vart nyfiken…

Mamma hade en labbetik förr med grava höftledsfel som blev internationell utställningschampion, så nog kan de med grava höftledsfel bli välmeriterade alltid

_**/Mvh Anne

TinaH
0

# 3

skäll inte på Anne om din undran…skäll på mig…

anne och jag satt och disskuterade på MSN om detta och jag talade om vad du tyckte och tänkte…

//Puss TinaHOskyldig

Mvh TinaH

Juliette-
0

Nog är de fel.. men de är ju heller inget måste ATT kolla upp HD status de vill säga de finns säker massor med hundar med fel som heller aldrig är testade. Om de skulle förbjuda de så måste de ju ta in en bestämmelse att alla måste testa.
På SHK är de dock så du får ställa men måste ha fria höfter för att få din titel (vet dock inte om de gäller alla raser så som vavva och småvovvar kollas väl sällan upp alls)

Krypt känns och syns ju de gör inte HD statusen (om de inte har så grava att de lider av de) så de är ju lättare att förbjuda nått som syns än nått man måste ha på papper..

TinaH
0

det tycker jag låter välldigt fel i mina öron och oärligt.
Varför ska man då kunna "sno" titlar på oärlighets grunder för.

Nä, lika för alla, och alla ska ha samm förutsätnigar.

Är man krypt så ska man få tälla, på samma vilkeor för en med c-höfter.

För du får ju inte avla på någon av dem i alla fall…

Mvh TinaH

Juliette-
0

#7 De finns raser du visst får avla på C på.. tycka vad man vill kan man men de finns raser..
Många raser har krav på KÄND STATUS men inte att de måste vara nått bestämt heller..
Å att SHK skulle vara orättvisa nja.. Tycker de är bra hundar som inte skall avlas på inte kan få titel men att börja kräva HD status på raser som inte har ett dugg krav på de skulle ju bara att vara att skrämma bort dom..
SKK har ju inga krav alls men kanske tycket du de är bättre innerst inne..
Jag tycker ju även kastrerade hundar skulle få ställas ut.. Även om de tex varit krypt för då kan de ju i alla fall inte gå i avel och då tycker jag de skall få prisas så är de på katt.. dock på katt tävlar ju fertila och kastrater försig..
Ja alla tycker vi olika

TinaH
0

Jag skulle aldrig avla själv ppå annat än A-höfter.

Ja har man en ras med kändstatus på att dem kan vara höft-fel på, så skaman defenitivt vara ännu nogrannare när man avlar.

Varför avlar och ställer man ut?
Jo för att få en bra stam med fina linje och en hållbar hund.
Då går inte det och ha en hund med b, c och d-höfter.

Oftast så är det rasklubbarna som har sina regler, men SKK har regler dem med.
Varför får då tex inte vi med blandisar befatta oss med SKKs utställningar??

Där håller jag med dig, att kryypta hundar och hundar med höftfel, som ICKE ska avlas på, borde få gå för egen klass.
Men då tycker jag att nått av "avelsförbudspapper" skall vara klart från veten först, så inte oserigöst folk avlar i alla fall.

Mvh TinaH

TinaH
0

Sedan så kan en hund som har fått papper av vetrinären få titlarna på en utställning, om deras hund har blivigt kastrerade/stireliserade pga av sjukdom.

Mvh TinaH

AnneN
0

Riktigt oseriösa avlar nog även om det skulle vara avelsförbudLedsen

Men att dela upp så att de hundar som ej kan/får avlas på går i en klass för sig på utställning tycker jag låter som en god idé =)

_**/Mvh Anne

TinaH
0

SHK

Vad står det för?

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

B-höfter räknas också som fria höfter.

**MVH Cerrolyn

AnneN
0

#13 b-höfter räknas som fria men efter som det är b så kan de ju inte vara helt perfekta för då hade de blivit a

_**/Mvh Anne

TinaH
0

hahaha…nu har smarta Anne vaknat!!! =)

Mvh TinaH

Juliette-
0

A och B är bra höfter.. Båda dom graderna gick förut under a:u som de hette.. Mallen för avläsningen av hd statusen är gjord efter storväxta hundar och där av kan små smala många ggr hamna på B fast de egentligen har lika bra som andra. De handlar om milimeter så att ta bort alla b-höfter ur aveln skulle vara helt sjukt.. Hur avla man förut då när de bara hette u:a de fast ju inte perfekt u:a och sämra u:a..

Sen sitter ni och pratar om vad man bör avla på sen har ni blandisar efter oröntkade.. haha är de inte att prata lite emot sig själv..

Utställning handlar i botten om avel men de finns ju massor av människor som absolut inte avlar som också ställer ut så man skall nog inte blanda in avel för mycket i de heller..

Att blandraser inte får vara med på SKKs utställningar är ju självklart.. blandisar har ingan standard ingenting att gå efter så varför de finns blandrasutställningar egentligen förstår inte jag.. de är ju bara bra vinklar och sötast som vinner och vad är de då? Ingen standard så kan de ju inte dömma efter så mycket mera.. Å de måste väl sporra blandrasaveln? vilket jag tycker är fel.. så jag förstår SKK på lydnaden och agilityn osv får du ju vara med på SKKs utställningar så helt utfrusna är dom ju inte

SHK står för svenskahundklubben och är en egen fristående organisation med egna regler kurser registrering.. Dom har funnits i snart 95år så de är inget nytt påhitt

AnneN
0

"Sen sitter ni och pratar om vad man bör avla på sen har ni blandisar efter oröntkade.. haha är de inte att prata lite emot sig själv.."

Min blandras kom till genom en tjuvparning och då anser jag inte att jag kan kräva att föräldrarna ska vara röntgade.

Blandrasutställningar finns antagligen för att folk tycker att det är kul, de flest (dock inte alla) som går på blandis utställningar gör detta för att de tycker att det är en kul grej att ställa hunden och kanske delvis även för att träffa likasinnade människor. Inte för att de vill ha meriterna som en del i försäljningssyfte om/när hunden får Valpar.

Skulle du kunna länka till SHK?

_**/Mvh Anne

Juliette-
0

Tjuvparningar ja visst men många ggr tror jag de heter de för att rädda sitt skinn.. Jag säger inte de var så i ditt fall men man kan ju köntka hundarna i efterhand då med så vet man ju vad man gjort för olycka..

http://www.svenskahundklubben.se

TinaH
0

#16 &18

Ja, jag sitter här och talar om vad man bör avla på.
För jag är MOT blandras avel, i den bemärkning att det inte är under kontrolerade former.

Jag visste INTE något om avel /hund/eller Brukslivet INNAN vi bestämde oss för hund.
Vi ville ha en hund, och då blev det en Tyson.

Nu efter 4år så vet man mer, och där av så är jag mot fel avlingar, blandningar till höger och vänster och oseriösa avlingar.

Nästa hund ska bli en  Australian Shepherd, som är reggad i SKK.
Varför?
jo så jag kan hålla på med hund på "riktigt" set.
Träna, tävla, ev. Avla, om hundens stam, höfter och meriter tillåter detta.

Men nu har jag en blandras, som jag givetvis älskar.
Som jag har tränat på SBK med.

Men SHK låter som en klubb för inbördesbeundrare i mellan sverige.

Är din hund röntgad?

Mvh TinaH

AnneN
0

#18 visst kan man röntga i efterhand, men ska man då begära att hanhunds ägaren ska röntga sin hund bara för att tikägaren inte hade koll på sin hund då den smet iväg in på hanens gård?

I mitt fall vet jag att det var tjuvparning då jag har talat med alla som var inblandade för att få reda på vilken hund som var pappa till min hund. Och i mitt fall så är min hunds mammas ägare inte heller en bra djurägare då han i allra högsta grad missköter alla sina djur (hundar och katter) och har vid X antal tillfällen blivit anmäld för detta.

_**/Mvh Anne

Juliette-
0

#19 Haha ja SHK är inte så stora och jag har hundar reggade i SKK och min aussie är även reggad i SHK.. Inbördes beundran ser de nog ut på håll men när folk ringer till SHK och gråter för de inte är välkommen på SBK med sina kamphundar och de är välkomna hos oss tror jag inte de klagar precis..
SHK finns förvisso i tex skåne men men skit samma SHK har inte med saken att göra..

Jag har en Australian Shepherd sen snart 7år tillbaka. En underbar kille och där får man ju bara avla på A & B.. Han har Ahöfter om de nu hör hit.. Självklart lär man sig med tiden och jag är med emot blandrasaveln men jag tycker ni pratar över era huvuden här inne ibland.. Bara avla på A höfter tex.. av vilken anledning?

Mina hundar är röntkade alla med olika resultat från A-C men de är ju inget någon av dom lider.. Jag föder heller inte upp hundar.. För de handlar om så mycket mer än ett par höfter utan de viktigaste sitter i huvudet enligt mig.. Jag har tex fått förfrågningar om att låna min aussie hane men mentalt tycker jag inte han är ok att avla på.. min fodertik fick C höft och så vidare.. Jag har inget behov att föda upp hundar men har haft kull och vet hur de går till Föder ju upp katter med så man är ju lite inne i avelstänket..

Jag tycket de är roligt du börjat brinna för hundsporten och vill skaffa dig en brukshund att tävla med lycka till när de är dags.. Mina hundar som är 8,7,6 och blandisen som är 3 kommer i alla fall aldrig gå i avel :)

AnneN
0

Tycker att vi har kommit lite väl mkt utanför trådens huvudsakliga ämne nu… Ska diskussionen om vad man kan/bör avla på eller ej fortsätta så kan man starta en egen tråd för det. Tycker att vi ska återgå till denna tråds ämne nu =)

/Anne, Sajtvärd på blandrashundar

_**/Mvh Anne

Juliette-
0

#22 Visst gled de iväg och vad mina hundars HD status hade med saken vet jag inte men frågan kom ju..

Jag står dock fast vid att jag tror SKK tycker de är lättare att "förbjuda" sånt som syns än sånt som inte gör de.. Vissa raser får du ju också avla på tex C och vad man tycker om de hör inte hit. Retriever behöver så vitt jag vet bara känd status tex står inte vilket resultat de måste ha så där av kan de ju inte förbjuda dom att ställa..

Sen vad man tycker om de är en annan sak..

Utställningar är ju för aveln i grunden och krypt är ju inget man bör avla på inte hd fel heller men de är enskilda bestämmelser i alla raser även fast jag står fast vid mina åsikter genom alla att man inte bör avla på nått annat än A & B

Utställning är ju en bedömning av de yttre (jo lite inre i handtering men inget annat) där av åker ju krypt ut för de är yttre..
Jag tror de är svaret bara.. å om de är fel eller ej nja.. jag tycket ju inte man skall avla på nått av de men skulle de vara bättre om krypta fick vara med och prisas högt då? så kanske flera krypta skulle gå i avel.. de är ju inte heller bra

Cerrolyn
0

Jag röntgade Ceasar 2005-07-06 och fick veta exakta grader han har. Men det kanske var förr det var så som du skrev.

"krypt är ju inget man bör avla på" man ska inte avla på det tycker jag.

Vad jag tänker i frågan är:
Om man inte ska/bör avla på "felet" hunden har så ska den ej heller kunna ställas ut. Som sagts i tråden så får vissa raser ha C höfter vid avel och då ska även de kunna ställas ut. Utställning är framför allt kennlarnas tävling. Sedan finns det många privat ägare som tycker att det är kul.

Det som dock gjorde mig mest arg för ett årsedan när de gjorde om alla regler var att utställnings meriten för champ. är borttagen och ersatt med testikelstatus. Så om någon är titelk*t så är det bästa att skaffa en tik för då är det "bara" att tuta och köra.

**MVH Cerrolyn

Juliette-
0

#24 dom har ju en speciell mätteknik och mallen måste ju vara gjord efter någon eller hur..

Så du tycker alltså privatpersoner inte skall få ställa ut?

Cerrolyn
0

Självklart att privatpersoner ska få ställa. Vad jag menade var att det i grund och botten är en avelstävling (som jag ser det).

**MVH Cerrolyn

Juliette-
0

#26 Jo utställningar kom ju till för avel men idag tycker jag de är så mycket mer då massor ställer ut som inte alls tänkt avla

Cerrolyn
0

Absolut. Men å andra sidan så är det likadant med bruksproven.

**MVH Cerrolyn

Juliette-
0

#28 Jo visst men på bruksproven kommer man ju inte alltid med som på utställning..

Cerrolyn
0

(utanför ämnet igen)
I de lägre klasserna är det lättare och man ha prioritering på sin egna klubb

**MVH Cerrolyn