Hund och barn!!!
Hallå alla hundägare, tänkte höja aktiviteten här inne ;-)
Jag funderar på att köpa hund och är nyfiken av mig så klart. Tänkte på barns ansvar när de får en hund.
Hur har det gått? Vad är åldern på barnet isåfall?
Har nämligen en 14 åring och han älskar hundar. Jag tycker det är ett stort ansvar, dyrt och de måste gå ut ofta. Sedan är det synd om hunden om jag skall ha den i en lgh.
Lite tankar av er skulle jag vilja ha. 
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Det första jag tycker du ska tänka på är att om du som förälder vill ha hund och klarar av det ansvaret då föräldrarna har det yttersta ansvaret.
Men om du känner att ditt svar är ett glasklart JA på den frågan så tycker jag att en 14 åring bör klara av det. Men tänk på att intresset i den åldern kan snabbt övergå till något annat (tjejer, moppar mm).
Jag tycker inte det är synd om en hund som bor i lägenhet. Det gäller bara att se till att den får allt den behöver i motion och aktivering.
**MVH Cerrolyn

Jag tror inte att åldern har den största betydelsen utan snarare intresset och mognaden. Givetvis kan en som är 14år ha hund och ta väldigt bra hand om den, men som förälder får man även vara beredd på att ta hela ansvaret för ibland händer det att barnet tappar intresset (tyvärr inte helt ovanligt).
Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll om man bor i lägenhet eller hus på landet. Det är ju trots allt ute som hunden ska rastas och få sin dagliga motion och aktivering. Visst viss aktivering kan även ske innom hus tex att lära in en del trix mm. Sedan får man välja ras/blandras efter vad hunden är avlad till i jämförelse med vilken aktivering man själv är intresserad av =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mna barn är 4½ resp. 8 år o vi har haft Findus i 1½ år nu o de har inte tröttnat… snarare lite tjafs om vem som ska göra vad… men i det stora hela så har jag som mamma givetvis största ansvaret även om vi i mångt o mkt hjälps åt.
8-åringen fixar de flesta kisserundorna självmant om hon är hemma
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Ok, vad bra. Kan hålla med om att det är mitt ansvar och att han kan tröttna om det kommer in brudar haha.
Jag får fundera lite till och se vad ni skriver här. Tänkte på en bichon havannis. SÅ goa o lugna.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

Kan även rekomendera att du kikar lite på dessa artiklar =)
_**/Mvh Anne

Och här kan du läsa mer om bichon havannis =) http://www.bbhc.nu/meny.htm
_**/Mvh Anne
Jag tror som Anne, att mognad och intresse betyder mer än åldern.
Jag själv är 15 år och fick min Mollie när jag var 12 år, och nu har jag också haft Aniu i ca 4 månader. Och vi bor i lägenhet på 5:e våningen mitt i centrum. Och jag tror inte att hundarna lider av det sålänge dom får det dom behöver när man är ute. Men jag varnar också för att det finns risk att man tröttnar, men jag har inte alls de intressen som de flesta av mina kompisar har, i mitt huvud finns det hundar överallt.
Men alla är olika.
Så, här har det gått bra i alla fall, det enda som stör är att jag har svårt att sova om nätterna och är väldigt trött när hundarna är pigga, men det tar inte ifrån mig intresset.
Hoppas det går bra och lycka till med eran ev. hund! =)

Jag tycker att det är självklart ni ska ha hund.
Men man får tänka på att skaffar man hund till ett barn/ungdom, så är det så att man skaffar etdjur till sig själv.
För ett barn/ungdom kan inte ta hela ansvaret själv.
Vad det gäller ekonomi till vetrinär, leksaker, godis, vaccinationer, sjukdomsfall, foder och andra saker samt försäkring.
Men att sedan barnet har det som "sitt" är en helt annan sak.
Bara man är medveten som förälder att man inte kan ge barn ett djur och säga "ta nu ansvaret fullt ut".
Men du verkar klok och har tänkt på allt, kalrt ni ska ha en bichon dem är så säta och trevlig, och lagom stolek på till längehet. =)
lycka till! =)