Stackel
igår när vi var och beställde pizza så kom en man gående mot mig med sin hund när jag gick till bilen. hans hund hade munkorg på sig, var tyst, stirrade och ägaren som höll i kopplet sa hela tiden stanna och tyst flera gånger om, jag tittade en snabbis mot hunden och såg mun korgen, tittade ytterligare en gång för det såg konstigt ut. då såg jag det omtalade halsbandet Stackel som är förbjudet i sverige. jag visste inte vad jag skulle säga eller göra och blev så paff och arg så jag bara gick. men om jag ser han igen vad ska jag säga? att det är förbjudet.. men vad kan jag göra åt saken?

Hej
Visst är det för jäkligt att han använder stackel, och att det är förbjudet i sverige och använda detta.
Men vem vet, om han inte har fått dispens, för det kan man få.
Vad var det för hund?
Jag tycker att du kan ta hans regnummer på bilen, om du ser honom hoppa in i en sådan och så kan du spåra honom på det hållet, om du inte vill gå fram och prata md honom själv.
Lycka till.
Förutom halsbandet så tycker jag att han agerade rätt. Han vet hur hunden agera och därför agera efter det.
**MVH Cerrolyn

helt rätt med munkorg, för där visade han att hunden kunde bita.

det är inte förbjudet i sverige jag har läst fel. men det borde vara.
det var en rottweiler men om han var renrasig vet jag inte. men jag tyckte så synd om han. ja mun korgen hade jag inget emot..
Det ÄR olagligt att använda stackel och el-halsband.
**MVH Cerrolyn

läste nyss från en annan sida så här: Stackel används främst av yrkesfolk och är förbjudet inom SBK och i Jordbruksverkets normgivande regler för hundhållning. En privatperson har knappast behov av ett stackel.
man blir helt förvirrad, vad gäller?

Stackel ska inte användas inom SKK & SBKs logi, det är förbjudet.
Här skickar jag en länk
Jag kan hålla med om att man kan bli både förvirrad och snurrig av alla lagar och paragrafer.
Hittar jag något bättre så ska jag skicka in det här.
Hoppas du har blivigt lite klokare på detta :-)

tack jag har blivit klokare efter som jag diskuterade detta även i ett par andra forum där folk kunde en hel del om just dessa "dressyr" medel. och tydligen är det lagligt men bör bara användas när man tränar typ skydd inte vid dressyr träning som att lära hunden gå fint i koppel då det är ett halsband som ska trigga hunden.

Har för mej att jag läst någonstans att stackel inte har varit olagligt men att det skulle bli det iom en massa nya lagar och regler som trädde ikraft vid årsskiftet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Men hallå, kan man få dispens för stackelanvändning?!!!
Hur korkat är inte det på en skala?? Det är som att få dispens för att få misshandla någon! Usch säger jag då bara! 
Hur annas ska man få bukt på karln ;)
**MVH Cerrolyn
#11 Haha jaa isåfall. =D