Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketter: valpar-avelannonser-köpes-säljes-bytesannonser-tjänster-erbjudes-sökesskaffa-hund
Läst 606 ggr
Chris.holm
0

Berner Sennen/ Golden Retriever

Hej!
Jag och sambon söker efter (som rubrike säger) en blandrashund mellan berner och golden. Har bara lyckats hitta en uppfödare när vi sökt runt och hoppas hitta någon här som känner till fler.

Herveaux
6

Med tanke på hälsoläget hos berner sennen skulle jag välja individ med stor omsorg, granska leden bakåt väldigt noga i stamtavlan.

Jag rekommenderar en renrasig golden istället. Då ökar ni chanserna markant att få en frisk individ. Berner sennen är fantastiska hundar men de är också en sjuk ras numera, framförallt drabbas de av olika typer av cancer men finns också en del ledbesvär.

// Harley

Lona
2

Vad är det som ni söker efter i just den mixen? Även om generna naturligtvis blir 50/50 så kan egenskaperna slå rätt olika. Det kan lika gärna bli en hund som är som en golden eller som en berner - eller allt däremellan.
Jag håller med Harley här ovan, välj en av raserna i stället så har ni helt andra möjligheter att kolla upp föräldrarna och övriga släktingar vad gäller sjukdomar som ledfel, ögonproblem och annat.
Långt ifrån alla SKK-anslutna uppfödare är så seriösa som man skulle önska men det är väldigt få av blandisuppfödarna som är seriösa, följer upp sitt avelsresultat mm.
Att köpa valp är lite som att köpa grisen i säcken men välj en bra "bonde" så är chansen betydligt större att det blir en bra "gris". 🐾🌻

Om ni ändå köper en mix, kolla vad respektive ras har för krav för avel/registrering i SKK och se till att de tilltänkta föräldrarna fyller upp åtminstone grundkraven när det gäller hälsan. Hundarna skall inte bara vara "friska enligt veterinären" utan ordentligt undersökta när det gäller tex leder. Sådana resultat hittar ni på SKK Hunddata. Välj "Sök hund" -> skriv in hundens stamtavlenamn eller registreringsnummer (det ska ni kunna få av uppfödaren) -> gå in på "Veterinär". Står det inget så är hunden inte undersökt, det innebär alltså inte att allt är ok.
Även blandraser kan få sina röntgenresultat avlästa och registrerade hos SKK - se till att så många av släktingarna som möjligt är det!

Nu under covid så ploppar det upp uppfödare av både renrasigt och blandraser överallt, långt ifrån alla är måna om sina hundars väl och ve. Stöd inte skituppfödare, var noga när ni väljer!

(Jag stöter på alldeles för många som på något sätt gjort en miss i sitt hundköp, därför ligger det mig varmt om hjärtat. Då syftar jag inte på renras kontra blandras utan massa annat som också är oerhört viktigt.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Chris.holm
0

Anledning att vi söker just den mixen är att vi från början var väldigt sugen på Berner Sennen. Rasen passar oss utmärkt i mentalitet och aktivitetsnivå. Men pga hur sjuk rasen är idag så kände vi tyvärr att vi inte vågade. Sen hade vi släppt tanken ett tag tills vi hittade artiklar om blandrasen mellan Berner och Golden. Den skall tydligen vara väldigt populär i Tyskland och England bland annat och den skall vara mycket friskare, leva mellan 10-13år ungefär. Svårt att källgranska utländska artiklar som hänvisar till andra organisationer motsvarande SKK.

Ja nu i Covid tider så har oseriösa aktörer/kriminella aktörer sett en marknad då priserna för hundar har höjts drastiskt. Blir lite frustrerad när seriösa uppfödare passar på att pressa sina priser under rådande omständigheter för att sedan gnälla över att det ploppar upp oseriösa uppfödare som säöjer för mycket mindre. Hade man inte pressat upp priserna hade det inte funnits marknad för oseriösa uppfödare.

MonicaLagerquist
2

Jag skulle vara osäker på hur jobbig pälsen skulle bli med den korsningen.

Kattutan men stolt Plåtis ägare