Adoptivhund
Hej hörni, jag ska adoptera en hund från Rumänien som är 6 månader gammal. Det är en tik, schäferblandning-inte så "biffig" ännu men lär nog bli med tanke på att hon är 60% schäfer. I övrigt tänkte jag bara höra om det är något speciellt jag ska tänka på med schäfer? Har erfarenhet av hundar sen innan.
Med vänlig hälsning
#0: Om inte köpet redan är genomfört skulle jag starkt avråda från att köpa en gatuhund.
Det finns goda skäl till att Jordbruksverket avråder från såna här adoptioner, framförallt smittoriskerna men även hundens välmående. Bara en flygresa i sig har knäckt även psykiskt stabila hundar.
// Harley
Via vilken organisation ska du adoptera? Hur pass mycket adopterar de till Sverige? Har de som regel att ge lugnande till hundarna inför flygresan? Är hundarna vaccinerade? Vad är det för hund, dvs hur har den mått i Rumänien, psykiskt och fysiskt skick?
Det brukar även finnas krav på hur länge en adoptivhund får lämnas ensam hemma, nu minns jag inte hur länge det var men jag tror det gäller hela hundens livstid. Nu är ju den aktuella hunden rätt ung och har förhoppningsvis klarat sig bra, men i andra fall kan hundarna vara psykiskt instabili, svåra att få rumsrena etc. Ett vanligt scenario då man får hem en adoptivhund är att den är rädd och försiktig de första dagarna. Sedan då den blir tryggare så börjar den plötsligt gå crazy och tugga på allt, klättra över möbler, märka revir inomhus osv. Viktigt att man då kommer ihåg att många av dessa hundar har aldrig varit inomhus eller blivit lärda var behoven ska skötas.