SÖKES Shar pei blandis!
Till våren 2021 eller strax efter nyår söker jag en liten voffis. Jag har tidigare erfarenhet av schäfer, akita och rottweiler inom familjen.
jag har just nu en liten pomeranian blandis som skulle uppskatta en permanent kompis i hemmet.
varför söker jag just en shar pei blandras? Älskar shar pei men vill gärna ha en individ utsäpdd med vanlig sällskapshund för att (kanske): få bort lite av rynkorna, få ner storleken, få upp submissivtet, mindre vakt och envishet. Plus hund med unikt utseende, och billigare försäkring.
jag vill gärna träffa föräldrarna och att dom ska vara hälsotestade för typiska rasproblem.
Mvh.
- Redigerat 2020-10-07 07:18 av DR00Lz
Varför inte bara leta efter en annan ras? Finns över 400 raser erkända i Sverige, och de som avlar fram blandisar har inte de bästa hundarna av raserna i aveln.
Sedan vet du inte hur blandningen slår ut, visst den kan bli lite mindre rynkig, men den kanske får alla "dåliga" egenskaper från bägge raserna.
Titta på SKK:s hemsida så kan du kan hitta en trevlig ras där. Alternativt ta en vuxen omplacering.
Stöd inte köksavel, en blandras , även om den är underbar, har inget avelsvärde.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#1: Hmm… eftersom sidan heter ”blandrashundar.ifokus.se” så tror jag inte att det är många här som delar din syn på ”avelsvärde”.
En snabb titt på blocket så ser man att det finns gott om blandrashundar som säljs till samma pris som en renrasig hund. De dyraste hundarna på blocket är dessutom blandraser, inte för att jag tycker att man ska betala 40 000 kr för en hund dock…
#0: Eftersom Shar Pei har många hälsobesvär kopplade till den förtjockade huden (Shar-Pei Autoinflammatory Disease, SPAID), tycker jag en blandras låter som ett bra alternativ 🙂 Den rynkiga huden är ett resultat av många identiska kopior av en viss gen, så med en blandras blir det färre kopior och en mindre rynkig hud. Historiskt sätt var heller inte Shar Pei alls så rynkig som den är idag, utan de överdrivna rynkorna och besvären som följer med det, är resultatet av en avel fixerad på utseende till bekostnad av hundarnas hälsa.
Eftersom Shar Pei är en ganska ovanlig ras i Sverige kan det vara ännu svårare att hitta en Shar Pei-blanding. Mitt bästa tips är nog att hålla utkik på blocket. Om inte annat kanske du hittar en annan fin hund 😊 Lycka till!
- Redigerat 2020-10-14 00:35 av Emma4