Blandning BC/Pinscher
Hej är ny i tänket kring blandras och har fastnat på en kull BC/Pinscher är det ngn som har erfarenhet av denna mix?
Jakt och vallning. Dum blandning och kommer bli väldigt krävande.
Man vet aldrig hur en blandras blir. Jag har haft en schäfer / amstaff /rottweiler /bc. Ingen arbetsmaskin alls. Inget vall, ingen skarpa,. Var bara en vanlig familjehund. Så man vet aldrig.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#2 Nej man vet aldrig. Men man kan räkna med att raserna egenskaper kommer fram i valparna. Annat är idiotiskt.
Stor risk för total "krock" när det gäller den mentala biten. Dels jakt x vall som Hera redan har påpekat, dels att hunden kräver mental stimulans som en bc men får pinscherns egensinnighet och svårighet att motivera till vettig aktivering. Jag har haft den typen av hund vilket ärligt talat var skitjobbigt. Ytterligare en aspekt är att en uppfödare som tar en sån kull (pinscher x bc) knappast är vara sig kunnig eller särskilt seriös när det gäller hundar och avel. Undvik att stötta den typen av uppfödning, köp från någon som är seriös och ger valparna en riktigt god start i livet! Det är klart att det KAN bli en perfekt kombo av önskvärda egenskaper men chansen är rätt liten. Om man vill ha en blandis så är en stark rekommendation att det är raser som är lika varandra mentalt, som tex olika retrieverraser. För att undvika exteriöra "konstigheter" så bör de även vara lika avseende storlek etc. Öron som står både upp och ner gör väl inget men man vill ju ha en funktionell hund. Samma sak när det gäller pälsen, vissa kombinationer kan bli en riktig katastrof att sköta.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com