Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 5102 ggr
Christelle
2

Blanda med vad?

Om ni skulle para en schäfer med en annan ras/blandras vad skulle ni då para med? Motiverar varför. Vad skulle valparna då passa till? bruks, familjehund mm?

Har mina tankar men vad tycker ni? Flört

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

AnneN
0

Det beror helt på vad målet med aveln är, så får jag veta målet med aveln så kan jag även fundera över vilken/vilka raser jag skulle kunna tänka mig att blanda med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
1

En långhårig collie eftersom det är en alloround hund som man kan ha till alltFlört

Christelle
0

#1 Ja enligt mina föräldrar vill de få fram en bra familjehund som går bra med barn. Den ska vara lyhörd och lättlärd. Ska även kunna användas i bruks aktiviteter om intresset finns.
Psyket skall vara stabilt och friskt.

[Hilo]
0

Collie, eller kanske vit herde?

Vet ju även många lyckade schabradorer.
(Aldrig mött en misslyckad)

AnneN
1

Någon retriever tex labrador eller golden, annan schäfer, eller som #4 säger vit herdehund.

Jag är själv lite reservarad för att blanda med vallhundsraser om man inte kan tänka sig att valla med avkomman ifall den skulle få bra vallinstinkter. Detta pga att jag sett och hört många som fått stora problem med sin hund då den börjat valla saker på eget bevåg, tex cyklar, folk, bilar, andras djur, mm.

_**/Mvh Anne

[Hilo]
0

Synd att min hane är lite för mycket blandning.
Han finns till avel efter ögonlysning, och röntgen..

Han har gjort allt det där, men papprena försvann i flytten Rynkar på näsan
Så vi tänkte passa på att fixa om allt, om möjlighet finns.

Han har parat två ggr innan med lyckad avkomma.
Innan vi fick honom, men vi har fått så många förfrågningar på honom, dels från jägare..

Vet dock inte om vi vill riktigt, men ja.

Jag skulle nog i alla fall satsa på kanske labrador, eller kanske flatte?

spikes
0

5,Hänger inte riktigt med dig där Anne,varför skulle det vara problem med en vallhundsras,vet man att det är det i så får man ju ta med det i beräkning,sen förstår jag inte hur du menar med valla för eget bevåg?,man lär ju hunden vad den får valla och inte,alltså tar man ju bort sånt som man inte vill att den ska valla.

Risken är ju i så fall med en ägare som inte kan handha en vallhund och dess egenskaper?.

AnneN
0

#7 Det jag menar är att folk ofta tror att bara för att det är en blandras så försvinner/försvagas vallinstinkten och då behöver hunden inte valla och köper därmed en sådan blandning att ha som familjehund där det som mest kanske tränas lite vardagslydnad och något "gulligt" trix.

Men visst om man är beredd på att träna vallning med hunden så ser jag inget fel med det, bara det att folk ofta inte tänker så långt som att en blandning som innehåller vallhundsras kanske kommer att behöva valla för att fungera i vardagen och må bra.

_**/Mvh Anne

spikes
0

8 Ok då är jag med igen,och det håller jag med dig omFlört,tack för förklaringenGlad

AnneN
0

#9 så lite så, bra att du frågar så det inte blir en massa onödiga missförstånd Glad

Jag har ju själv en hund som har vallhundsras i sig, visst kan jag se en del tendenser till att valla ibland, tex så ser hon gärna till att man inte går för långt ifrån varandra om vi är flera som är ute och går med henne. Men jag har tur att hon inte är mer intresserad av att valla än så, men hade det visat sig att hon skulle haft mer vallinstinkt än hon har så hade jag självklart ordnat så att hon kunde få valla för att må bra och få utlopp för instinkten.

_**/Mvh Anne

spikes
0

10,Jepp,men jag förstod att det var nått jag inte förstodFlört,har ju pratat med dig förr om man säger såSkrattande.

Jag håller med dig,man måste ha ett intresse för vallning om man ska ha en sådan hund,men samtidigt behöver inte det bli så påfrestande eftersom vallning är så stort och brett område,så dom kan ju lära sig att valla vad som helst,det behöver ju inte vara ett djur,även om det är det vanligaste.Flört

Christelle
1

#4 Tyvärr vet jag misslyckade schabradorer. Vi har också ägt en själv. Inget vi personligen vill ha igen! 
En polis hade börjat avla fram dessa för att användas av tex polis (tjänstehund) men resultatet blev inte bra och projektet avslutades.
finns säkert jättebra av denna blandning men vi har för många dåliga erfarenheter av denna blandras.

Collie har jag önskat att vi kunde para tiken med men vet för lite om rasen. Har fått många varningar om skört psyke men jag har själv ingen aning om detta. Vet som sagt heller inte hur det skulle bli med två vallhundar som paras om de nu inte ska användas som det. Men iofs så skulle man ju inte kunna para schäfer med schäfer då heller?
Nån som vet nån Collie och Schäfer blandning?
Nån som kan berätta mer om Collie? Dom är väldigt vackra men har ingen aning om deras psyke och mentalitet?

Hur ska jag göra för att få kontakt med nån som har vit herdehund som kan tänkas låna ut? de räknas ju nu mera som renras.

#6 Vad har du för raser i din hund?

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Pappan är renrasig labbe, mamman golden/flat.

Min pojke ser ut såhär.
Han ser ut som en övervuxen jaktlabbe i kroppen.

Mischa
1

Beror helt på syfte, båda raser borde ju lämpa sig för användningsområdet.

En närbesläktad ras kan vara enklare att förutspå ev. vilka egenskaper som kan nedärvas iom. att föräldrarna är ganska lika men dom delar också oftast liknande sjukdomar vilket man måste testa för.

En ras av helt annan typ kan ha mindre gemensamma sjukdomar/defekter samtidigt som det gör kullen mer oförutsägbar om vad som kan nedärvas.

Det finns däremot inga lyckade eller mindre lyckade "recept".

Skellefteå hundskola gjorde ett försök för många år sedan med kunnig personal att grunda det som vi i dagligt tal kallar "schabrador", dom lyckades inte prestera att få vad dom ville ha och projektet lades ner.

≧◔◡◔≦

Christelle
0

#13 fin kille!

Christelle
0

#14 Tack för din synpunkt och detta har tänkts på. Men detta gör jag för att höra vad folk kan tycka är "bra" blandning.

Är fullt medveten om skellefteås projekt

Trollhassel
0

Har haft en schäfer25% labbe25% grandis50% urfin hund. Schäferns arbetsvilja, gandisens storlek och labbens styrka. Mys!

Det roliga med blandisar är ju att man aldrig vet vilken ras som slår igenom. Om jag var ute efter en brukshund skulle jag välja en sådan ras att korsa med.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Christelle
0

#17 Roligt att höra :)
Har du ingen bild :)?

spikes
0

12,Jag har haft collie sedan 80-talet och inte en enda med skört psyke,men tyvärr så är det något som sägs i folkmun,dom vet helt enkelt inte hur dom ska hantera en ren vallhund,Jag har även haft omplaceringar i collie som farit mycket illa men som blivit stabila individer så vet man bara hur man ska göra så är det en väldigt rolig och lätt hund att ha.

Själv har jag stött på många chäfer collie blandisar och dom är jättetrevliga överlag,lätta att jobba med osv osv.

Trollhassel
0

#18 Tyvärr har jag ingen bild på datorn. Det var väldigt länge sedan vi hade honom så han finns bara på papperskort och videofilm.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Hilo]
0

#15 Tack.

Hans avkommor är ofta lika pappa.
Fast det beror nog mest på att mamma 1 var renrasig labbe, och mamma 2 var labbe/BC/schäfer.
Alla ser ju ut som labbar, eller tydliga labbemixar.
Synd att jag inte hann få tag på en valpis Glad

Christelle
0

#19 Jo det är ju därför man ska fråga någon som haft så man får riktig info! Men har du något tips på en hane som nån kan tänkas låna ut- en Collie eller Collie mix? Har sett en men han bor ända nere i Kalmar.

#20 jaha okej synd :/.

#21 Va intressant. Var säkert jättesöta Valpar Skrattande

spikes
0

22,Javisst är det så,brukar bara förtydliga detta eftersom collien många ggr dras med detta otyg fortfarandeFlört,nej jag har inget tips,mer än min egen men vi bor ju också i SkåneFlört,men jag har andra planer för den busenGlad.

Vill du veta mera om rasen så är du välkommen att frågaGlad

Christelle
0

#23 Ja jag förstår det.
Ja det är synd att alla bor så långt bort Tungan ute

[Hilo]
0

#22 Hehe ja, bara sett ena kulle på bild, sen fått resten förklarat för mig.
Älskar min hanes psyke, så skulle han nu få en till kull med en tik så skulle jag behålla en.

Hoppas som sagt var att du hittar en trevlig hane till er snygga tjej.

Christelle
0

#25 Tack :)!

[alena]
0

Min älskade Shy var Schabrador/Greyhound och han var den bästa hund man kan tänka sig i alla avséenden, fast det är väl inte säkert att en annan parning av samma raser skulle vara lyckad…. så eftersom jag anser att Greyhounds är toppen, så är det också ett förslag.

När jag gick valp och lydnads kurs med Shy sa folk att sån där korsning borde det avlas fram fler av, för han gjorde så bra intryck på alla han träffade och även hundrädda personer lyckades komma över sin hundrädsla pga av att de träffade Shy.

Han var lättlärd och väldigt förståndig, så jag tror att han kunde lyckats inom de flesta områden och lära sig det mesta.

När jag var utan hund och letade valp var jag inne på en vinthunds korsning med gärna schäfer i…. tex. Greyhound, men då dök ju annonsen om vinthundskorsning Saluki/Afghan upp, så då blev det så och hade det inte varit Saluki i så hade jag kanske inte svarat på annonsen och kanske inte blivit bekant med Afghaner, så det blev lyckat ändå.

Bilden på Shy är gammal, men den enda jag har på datorn. Han har ju varit "på andra sidan" några år nu.

Christelle
0

#27 Åh så vacker han är! Han låter härlig!

Zabbio
1

Så roligt att se en tråd om blandras avel som inte direkt börjar handla om hur fel det är att avla blandraser! :)

Ceddie är schäfer, labbe och rottweiler, väldigt fin mix med bra kropp och underbart psyke. Men ni ville inte ha labbe förstod jag :) Och bara för att hon blev fin vet man ju inte säkert om nästa blir det.. men vi har fått mycket beröm för hennes uppförande i princip överallt och aldrig haft minsta problem med henne, varken tar mat, biter på saker, sticker eller annat. :) Sukdomar sträcker sig till rävskabb och en gång Kennelhosta, hon är 6 år nu.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Christelle
0

#29 Haha ja det kan vara uppfriskande Flört

Fin hund du har!Skrattande

Likeabug
0

Jag har en fin pojke:) Hans mormor var labbe, morfar schäfer. (Alltså hans mamma-schabrador)

Hans pappa- renrasig långhårig schäfer :)

Såhär blev han;)

[jakke94]
0

träffat många trevliga schäfer - rottis blandraser :P

Men är lite nyfiken, varför väljer ni att ta blandrasvalpar istället för renrasiga ? Glad

Likeabug
0

#32 jag anser att det inte är rasen man fastnar för, utan idividen;)

[jakke94]
0

jo fast en renrasig schäfer kan vara en trevlig individ lika mycket som en schäfer blandras kan vara :P

Likeabug
0

#34, klart det kan :) men det är ju som människor, alla är unika :D

[Empisen]
0

Pappa har en schäfer/rottweiler blandning, hon är helt underbar! En riktig energiknippe!
Dock kan hon vara lite tjurig mot vissa hundar.

Men fin är hon Glad Hon har haft en kull Valpar, hon parades då med en renrasig schäfer. (Tjuvparning), men det blev fina Valpar Glad

monsi
0

Kungs Pudel/ schäfer.

pudeln för den har så bra syke o bra päls, följsam lättlärd o friska hundar.

De är kanske inte alltid de vackraste hundarna pudlarna pga klippningen.

Tror en pudel schäfer mix skulle bli jätte bra.

En lagom stor hund som fäller mindre än en ren schäfer.

Själv har jag två schäfer blandisar.

Mor o Dotter.

Mormor är schäfer, labbe o flatte, morfar o far är rena schäfrar.

Modern ser ut som en kraftig lite korthårigare schäfer o dottern ser ut som en gremlingsfast söt sådan.Skrattande

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
0

Dottern

Karizma
0

37, är dessa pudel/schäfer ser inte pudel men tror det är en bra blaning. :)

monsi
0

#39 Nej de är inte pudel i dem se #37 så ser du vad som är i mina flickor.

Har sett pudel i många andra, raser o de har varit jätte fina o bra hundar.

Karizma
0

40 ;) snacka om blind… ja, nu ser jag ju vad det var i dom :D

monsi
0

Bättre bild på lillan.

Den med mest schäfer i.

Se de stora söta öronenKyss

Bumsibum
0

Labbe kan jag tycka! :)

Karizma
0

42, ser korkad snäll ut jag *då menar jag Sött sätt * Flört ta det inte fel men gud så söt skulle gänra få ge mig en puss!

Tangotime
3

Jag är verkligen inte för blandras avel överhuvudtaget. Men tycker att det är ganska intressant ändå. Jag har haft en rottis schäfer korsning som var helt underbar mentalt. Men sjukare hund får man leta efter.

Det jag personligen tycker man ska tänka på innan man parar är:

*Hälsan- gör dom hälso tester som krävs av skk för dom raser som din hund har. Kolla syskon och föräldrar till båda hundarna om det går. Bara för att en hund aldrig varit hos vet, betyder det inte att det är en helt frisk hund utan defekter som kan nedärvas till valparna. Är det något som inte är ok, avstå från att para!

*Mentalt- är hundarna BRA mentalt? Passar dom varandra? Det är ju lite här rasvalet kommer in. Att blanda in vallhund i en ras som vaktar och kanske hugger först och tittar sen kan ju bli ödesdigert. När man blandar olika raser tycker jag personligen att dom ska ha liknande mentalitet för bästa resultat.

*Anledningen till parning- Nu kan ju inte valparna tillföra rasen något efter som dom blir blandraser. Så varför vill man para? Om man vill para för att tiken är "så söt" eller "en av grannarna vill kanske ha en valp" tycker inte jag det är anledning nog. Det är ett så stort ansvar att sälja Valpar med alla lagar och regler ex dålda fel mm. Så det bör vara väl igenom tänkt.

*När man väljer ras att blanda med, tänk på hur lätt/svårt det kan bli att hitta bra hem till alla. Blandar man in en ras som kräver extra aktivering eller som ex vallning kan det bli svårare att hitta hem som förstår hur mycket hunden kommer att kräva. Risken är att Valpar säljs vidare kan bli stor om man blandar in någon ras som inte är så enkel.

*Om man aldrig haft en kull Valpar tidigare, vågar man? Det är så mycket som kan gå fel med valpning osv. Tiken kan få eklampsi och dö ex. Är det värt risken för att ta en kull om man inte har några speciella planer för kullen?

Själv håller jag mig till hanhundar än så länge. Jag har många uppfödar vänner och har varit med på endel valpningar. Och jag är alldeles för rädd om mina hundar för att våga hålla på med avel innan jag kan mer.

Efter att jag fått avliva min blandis Jack pga en massa fel ex grava hd fel. Så tycker jag att det är väldigt oseriöst av en uppfödare att ta Valpar på hundar utan att verkligen kolla upp föräldrardjuren så att dom är friska. Det är hunden och valpköparen som får lida och vi hade ett mindre helvete med min hund vilket jag inte vill uppleva igen. Detta gäller givetvis även renrasiga hundar, alla borde avla på friska hundar! Men jag tror att det är vanligare att blandis uppfödare struntar i att kolla vissa saker för att dom inte har några krav på sig tyvärr.

spikes
3

Den här tråden handlade inte om blandis avelns vara eller inte vara!

Återgå till trådens huvudämne…

Lena medis på Bif

Tangotime
1

#46 det var inte det jag i huvudsak skrev om heller! Skrev ganska mycket och 99% handlar om avel oavsett ras…..

spikes
0

47,Starta gärna en ny tråd om aveln om du vill diskutera det.

Hänvisar åter till inlägg 46.

Karizma
0

Jag är ganska nyfiken på om TS hittat en passande hane? :)

Helen4
1

Vet att det är en gammal länk. Här är min underbara hund 50% schäfer, 37 % långhårig collie och 13% labrador. Lugn och trygg med alla. Social och lättlärd. Väldigt rolig också.

Helen4
0
S.L
0

51 verkligen fin.