Blandraser utsatta?
Hmm.. varför är det bara blandraser som fåt allt skit om att dom ska ha bitit ihjäl vovvar? SKulle en Golden Retriver bita en schäfer skulle inte en enda reagera, men kommer en blandras och bara morrar så poff är media där…
Jag fattar inte varför, blandraser behöver inte vara galna för dom har pitbull i sig :O det rä ägarnas fel, inte hundarnas, blir så sur -.-'
Är blandraser utsatta för att vara "galna" eller vad?!

Jag förstår inte heller varför blandraser är så utsatta, jag tror det är mkt för att folk vill ha syndabockar och läsa om skandaler som det skrivs om i media.
Har för mej att förr har ju schäfer, rottweiler och dobberman varit utsatta sk jävulshundar som skulle vara så farliga och attackera allt som rörde sig, men nu har det gått över till att alla hundar som har pitbull i sig eller bara liknande raser ska vara livsfarliga mördarhundar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jaa, så idiotiskt så det är inte sant.
Ojdå, det har jag inte sett ngt om. Tycker mer det är renras som jag sett om.
Jag håller med Hera. Jag tycker att det mest är renrasiga hundar som hängs ut..

Jag tycker jag alltid ser i tidningarna att det står pitbull eller pitbullliknande hund då det är någon som blivit biten. Aldrig står det att någon blivit biten av tex en golden retriever eller mops.
_**/Mvh Anne
Ah, du menar så.
För mig är Pitbull renrasig (fast den nu inte erkänns som det officiellt). Sen så brukar det juh stå om dobbrar huskys och schäfrar lite då och då..

Jo men oftast då jag har sett nått så har det stått pitbull eller pitbull liknande, brukar även kunna stå kamphund och det kan ju vara precis vad som helst
_**/Mvh Anne
Jo, men då kan man juh se det som så att de kan juh vara renrasig också? 

Jo det kan det absolut vara, men de borde ta och skriva ut rasen ist isf tycker jag. Fast det kanske inte säljer lika bra?
_**/Mvh Anne
Jag har läst om pitbulls, schäfrar, dobermanns, mallar och om golden faktiskt.
Sen bryr jag mig inte nämnvärt vad det än må vara för hund. Så de e möjligt jag missar :)

#5 - Aa, precis.
Men det står aldrig positiva saker om pitbull hundar… Eller ? jag har då inte sett det iallafall! :0)
Konstigt att det står minst om Golden då det är den som registrerat flest anfall mot människor .. ??
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se
#12 Jag håller med
Lista över hur benägna olika hundraser är att attackera barn.
Risken att bli biten av en dobermann är exempelvis fem gånger högre än att bli biten av en labrador.
- Schäfer: 2,83
- Doberman: 2,71
- Spets: 1,81
- Pekineser: 1,56
-
Tax: 1,35.
. - Schnauzer: 1,33
- Collie: 1,30
- Jakthund: 1,29
- Pudel: 0,98
- Rottweiler: 0,92
- Beagle: 0,80
- Terrier: 0,61
- Bernersennenhund: 0,58
-
Labrador/retriever: 0,49
**15.
Blandras: 0,46
**16.
Spaniel: 0,31 - Shi Tzu: 0,26
-
Malteser: 0,00
Fotnot: Risknivån är beräknad genom att dividera andelen hundar av en viss ras med hur ofta hundar av samma ras bitit barn illa.
Källa: Pediatrics
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Väldigt intressant lista Alexej, vet du från vilket år den är?
_**/Mvh Anne
Artikeln var från 2006, men det står inget om när statistiken gjordes.
Här finns också en del om hundattaker på engelska:
http://www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jätte intressant länk =)
_**/Mvh Anne
Ja. på första platsen av dödsbitningar står inte oväntad pit bull terrier, andra plats rottweiler och tredje vargblandingar. Fattar inte varför folk inte kan lämnar vargar i fred. De kan aldrig bli husdjur. Det här gäller Amerika.

Då ska man ju även tänka på att det är bara kända fall, mörkertalaet är antagligen väldigt stort. Speciellt bland de "mindre farliga raserna"
_**/Mvh Anne

Tror ni ens en Golden Retriver skada skulle nå tidningarna? dom skulle slänga idén, men var det en schäfer, poff så blir det mcket skrivet. Hmm…
Intressant lista alexandra :)