Shi Poo?
Jag har alltid velat ha hund, och vi har haft en innan. Men han fick vi tyvärr avliva. Hade han bara i knappt ett år. :( Jag blir 17 i år och för mamma så får jag köpa egen hund om jag sparar pengar till den själv och tar helt eget ansvar för den. Mammas krav på hunden är att:
-Den ska va en liten ras
-Får ej fälla
-Gott lynne
Mina krav (+dom ovan):
-Lättlärd
-Aktiv
Finns ju en ras som kallas Shi Poo, blandras mellan Shih Tzu och Pudel och som jag är väldigt inne på. Någon som har erfarenhet av denna "ras" eller kanske har en och som vill dela med sej av sin kunskap? :)
Tacksam för svar! :) /Tregly
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Norfolkterrier säger jag. Dom är inte alls skälliga som många tror. Och dom har så fruktansvärt bra psyke! dessutom så är dom otroligt aktiva och lekglada. :D Skulle passa väldigt bra inom Agility. Finns en jätte bra uppfödare i gävle.
Var inte för snabb bara med att välja. :)
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
glömde att skriva att dom inte alls fäller så mycket. korthåriga hundar fäller till och med mer. :D
#1 och 2
Jättefin hundras :) Ska fundera lite på det. Men helst vill jag ha en som inte fäller nästan alls. Varken pudel eller Shih Tzu fäller ju, och blandningen tror jag är jättebra. Man får ut det bästa av 2 raser liksom :) Självklart så ska jag inte vara så snabb med att välja. Ska först spara ihop pengar och så, så till nästa vår kanske det blir av. Kan bli nu till våren men eftersom jag ska ha den på skolan där jag bor så måste papper fixas, tillstånd och speciella rum och sånt. Sen så får man inte ha valp där, den måste va minst ett år. :)
Seriously, you don't!
#3 Shih tzu fäller lite inte mycket alls men lite :)
Shi poo är ingen ras, utan blandras ;)
Men välj pudel annars då? :) Finns ju 4 olika "storlekar" på dem ^^
Bichon frisé finns med :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Ja jag vet att det är en blandras. ;) Aa men är inte så förtjust i renrasig pudel. Jag vet inte, men det är inte riktigt min typ. Bichon frisé är jättesöta och helt underbara :) Men ganska dyra tyvärr :/
Seriously, you don't!
#3: Eller så får man de sämsta av de två raserna. Något att tänka på innan man väljer en blandras med ras/raser man inte vill ha som renras.
Håller med #6, tyvärr kan man ju aldrig på förhand räkna ut hur en blandis blir trots att man känner båda föräldrarna. Har man tur (som jag hade) så får man det bra. Har man otur kan man istället få det sämsta från båda raserna, och det kan bli en ganska otrevlig kombination.
#6 och 7
Ja det är klart. Eftersom det är den första hunden jag köper själv och jag ska förhoppningsvis ha den i många år så ska jag se till att jag vet vad jag får. Har man sparat ihop till den själv också så känns det inte kul att "slänga pengarna i sjön", för det blir ju lite så om man inte får det man förväntat sig.
Men isf, vad är det för dåliga egenskaper som det finns risk för att man får ist för de bra?
Seriously, you don't!

#8 Om du tex inte gillar pudeln pga någon av dess egenskaper eller någon av egenskaperna hos renrasig Shih Tzu så finns ju risken att just de egenskaperna du inte gillar hos rasen dyker upp i din hund om du väljer en blandning med just den rasen i sig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
8 Du har ingen aning om hur en blandras kommer bli du kan få ett litet monster ändå mycket hänger på hur man fostrar hunden. Jag anser att köpa blandras ska man kräva samma hälsotester som renrasiga, annars kan man köpa grisen i säcken. Jag är inte imot blandras, men tycker det avlas helt fel ofta på dom inga hälsotester görs utan man avlar för det är sötta fäderdjur :-C
Sant. Men det är mkt hos båda jag gillar också, pudeln för sin intelligens och energi samt glädjen och dom är bra familjehundar. Shih Tzun gillar jag också för att de ofta är snälla mot barn (har småsyskon) och passar i lägenhet (bor ju på skolan men hemma på helger/lov är det ju lägenhet jag bor i hos mamma). Båda raserna är bra familjehundar och gillar att få uppmärksamhet/va bland folk vilket är viktigt då det är mycket folk på skolan :)
Egentligen har jag inga problem med egenskaperna, för dom är jättebra. Men utséendet hos renrasig pudel är det jag har lite svårt för.. Renrasig Shih Tzu är det inget fel på, skulle gärna kunna tänka mej en renrasig sådan. Men dom är oftast väldigt dyra om man vill veta vad man får. Så en blandras med pudel tror jag skulle bli bra eftersom de då fäller mindre och som sagt så får man kanske med många av dess egenskaper. Men det beror ju på föräldrarna också. Spelar ingen roll vilken hund det blir så vill jag ju gärna träffa föräldrarna innan det blir något köp.
Seriously, you don't!
#11: Visst är renrasiga hundar dyrare än blandraser men det finns ju en anledning till det. Men tänker man att hunden ska vara en vän för livet är det inte så mycket pengar utslaget på varje månad. Väljer man dessutom en bra seriös uppfödare man kan vända sig till om det skulle bli problem är det värt massor.
#4 Pudel som första hund är verkligen inget att rekommendera då hundrasen är väldigt bjäbbig och faktiskt har en tendens till att kunna bli otroligt aggressiva. Haft en kungspudel själv samt en dvärg pudel. Och de är verkligen inte en hundras jag skaffar igen! Bara en "heads up"
13 Va?! Det där instämmer verklingen inte jag dig, bjäbbigheten har med hur man fostrar och även i hur trygg hunden klänner sig, dessutom akterverar man dom rätt så har man än rätt nöjd hund. Har två dv pudlar o stolt över mina små, icke bjäbbiga.
#13 Det där stämmer inte alls. Kanske bara du som inte passar med rasen? Eller köpt ifrån oseriös avel?
Pudel passar utmärkt till nybörjare och har inte tendenser till att bli aggresiv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej! Har just införskaffat en ShihPoo (andra generationen) faktiskt! Har goda erfarenheter av raserna och tänkte att en Shih Tzu med mer drag i / Pudel med mer lugn skulle inte skada :) Hittills är den här lilla damen störtlugn. Nu 9v, hämtade henne vid 8v. Vi har haft en olycka inomhus, men that’s it. Hon har hunnit lära sig sitt namn och ”sitt” utan några problem. Jädrar vad snabbt hon lärt sig saker! Här är min Kajsa, 9v gammal, tog bilden för några minuter sedan.
Hej!
Har ingenting emot blandraser (har två själv) så det inte blir något missförstånd kring det.
Dock vill jag inflika: Skaffa inte blandras endast för att du inte gillar utseendet på den renrasiga pudeln/för att renrasiga Schih tzu är dyra. Blandraser kan som många redan påpekat få egenskaper från båda sina föräldrar (och det gäller både de bra och mindre bra egenskaperna). Med blandras får man se till att gilla (eller i alla fall stå ut med) ALLA möjliga egenskaper som valpen kan tänkas ärva från de raser som ingår i blandningen. Sen angående utseende på renrasig pudel: Man kan ju klippa de lite hur man själv vill, de behöver ju absolut inte se ut som de gör i utställningsringen med diverse "bollar" och annat (om det är det som du inte gillar).
Sedan att välja bort en ras du gillar för att den är dyr…tänk på att inköpspriset inte är det som kan komma att kosta mest. Jag har full förståelse för att det känns mycket att betala massor med tusenlappar för en hund…men tänk på att även vid köp av en "billig" blandras så kan den hunden komma att bli dyr i längden. Du kan ju ha otur och få en sjuk hund. Med blandraser finns ju dessutom risken att hunden drabbas av alla sjukdomar som finns hos båda raserna förutom ex. de olika sämre egenskaper som finns hos raserna.
Jag hade tidigare en renrasig Chinese Crested Dog, Hairless ("kinesisk nakenhund", "Kines") hane, Cain. Han kostade 12 000 kr i inköp…genom sitt liv så kostade han sedan massor med fler tusenlappar (vill inte ens tänka på exakt hur mycket…) i veterinärkostnader (han hade många olika sjukdomar och besvär). Ex. så kostade ett veterinärbesök (dvs. en dag i hans liv) 8000 kr, vid något annat tillfälle var det 5-6000 kr/dag under flera dagar i sträck osv. Hans första besvär visade sig då han var sju månader…sen var det veterinärbesök för både det ena och det andra genom hela hans liv (han hade bland annat hjärtfel, epilepsi, allergi = svindyrt allergifoder m.m.). Han avlivades 2016 när han fick ytterligare besvär med dålig prognos, då var han 10, 5 år gammal.
Ena hunden jag har nu (blandras Chihuahua/"Kines"), Ianto på 2 år har nyligen genomgått en gastroskopi och koloskopi. Den undersökningen gick på 12 900 kr och visade på kroniska besvär i mage/tarm och han kommer antagligen äta någon slags medicin hela sitt liv (just nu får han kortisonbehandling och äter svindyrt specialfoder). Jag betalade: 8 000 kr för honom som valp.
Andra hunden jag har nu (blandras Chihuahua/"Kines"/Schipperke), Sookie på 6 år, har i stort sett aldrig behövt gå till veterinären (utom vid kastreringen som gick på ca 5-6000 kr). Hon kostade 5 500 kr som valp och har hållit sig frisk = min "billigaste" hund.
Det kan ju "slå" så väldigt olika hur friska/sjuka hundar man får och det är någonting att ha i bakhuvudet. Oavsett tester innan, massor med information kring föräldrar m.m. så kan man ha otur och just den individen man köpt, visar sig vara en sjukling.
Är det du eller din mamma som kommer stå för veterinärkostnader? Tänker eftersom det ju är någonting som kan komma att kosta väldigt mycket och kan uppkomma akut = det måste finnas en plan för det och du skriver att du tycker renrasiga hundar är dyra. Iantos gastroskopi/koloskopi undersökning kostade som en renrasig hund ungefär och det handlade om en dag i hans liv t.e.x. Naturligtvis får man sedan tillbaka lite (eller mycket) om man har en bra försäkring, men det kan ju oavsett det, röra sig om stora summor som ska betalas och som kan uppkomma från ena stunden till nästa. Skaffa en bra veterinärvårdsförsäkring på hunden som täcker mycket, det kan visa sig vara guld värt. Cain hade en mindre bra försäkring (täckte inte så mycket) för jag hann inte höja den (som planen var) innan hans problem satte igång = hans veterinärvård, diverse rehab osv. kostade mer än det hade behövt göra om jag haft en bättre försäkring på honom.
Stirra dig inte blind på priset av hunden…eller endast utseendet. Läs på om olika raser som kan passa dig (och din familj). Finns massor med raser som är små, inte fäller osv. så du borde absolut kunna hitta en som passar. Angående "lynne" så är det ju både olika mellan raser, men också mellan individer så det gäller att hitta en individ som man passar ihop med, inte bara en ras/raser man gillar.
Lycka till med hundköpet…och förlåt mitt extremt långa inlägg, blev aningen längre än jag tänkte först…haha.
Mvh/Chinesecrestedlover