Är blandrashundar friskare?
Jag har hört att blandrashundar är friskare än andra. Stämmer det? Vissa raser löper till exempel större risk för att utveckla vissa sjukdomar. Till exempel får labradorer ofta problem med höfterna.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Första generation dvs om man parar två rashundar av olika ras så tenderar valparna att inte få rasbundna sjukdomar på samma sätt (andra sjukdomar är de lika mottagliga ifrån) men avlar man vidare sen löper dem större risk för rasbundna sjukdomar eftersom de har från båda hållen.
Om detta stämmer eller ej, vill jag ha osagt, finns inget vetenskapligt kring detta vad jag vet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej, det stämmer inte. Labradorer har inte heller större risk att få höftproblem än andra raser i samma storleksklass, men eftersom mer labradorer föds och mer labradorer röntgas kan det nog upplevas som att det är vanligare på labradorer.

Det är en sanning med modifikation, det är mindre risk i första generationens blandning att få sjukdomar som bara finns inom ena rasen, men sjukdomar som finns inom båda raserna kan ju drabba valparna, som höftledsfel inom större raser (och hundar som ska gå i blandrasavel röntgas inte alltid) eller problem med patella luxation inom mindre raser (samma där, hundar som ska gå i blandrasavel kollas inte alltid för patella luxation).
Sedan blir det ju skillnad i nästa generation, om man parar samma korsning med varandra så får man tillbaka den högre risken för ursprungsrasernas sjukdomar, så om man ska behålla den mindre risken för rasbundna sjukdomar så behöver man fortsätta korsa in raser som inte har samma sjukdomar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Är de kanske friskare för att man inte hälsotestar dem? ☝️
#4 Även blandisar kan vara hälsotestade och även deras föräldrar. det ena utesluter inte det andra
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.