Salukiblandning
Hej på er! Jag undrar om någon här inne äger eller känner/har träffat en Salukiblandning. Och vilka andra raser tror ni skulle kunna vara bra att avla på med en saluki? Tror ni att en bör hålla sig till vinthundsgruppen, eller kan det bli lyckat med Valpar som är blandning mellan saluki och en hund annan rasgrupp? Tacksam för svar! :)
Nyfiken, varför blanda och inte köra på renrasig saluki? :)
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Hehe, jag funderar just nu på att köpa en renrasig Saluki, men vill gärna använda denna till avel i framtiden, och vill då avla på friska, sunda hundar som är kompatibla, men inte nödvändigtvis en renrasig saluki. :)
Det finns gott om friska, sunda salukis. Faktum är att rasen är en av de mest friska och sunda som finns. Att blanda rasen med hundar av annan ras lär inte resultera i någon förbättring alls, det enda resultatet att vänta är svårsålda Valpar med enorm jaktlust.
Hur kommer det sig att du vill använda saluki i avel? Hur insatt är du i rasens historia, hälsoläge, mentalitet m.m?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag är väldigt insatt i Salukins hälsoläge, mentalitet mm, har för vana att läsa på väldigt ordentligt innan jag tar ett så viktigt beslut som vilken hund jag ska skaffa. Men detta är väl ett forum för blandrashundar, så tänker väl att var fråga om folks erfarenheter om inte här. Jag är endast intresserad av en frisk, mentalt stabil hund, och är det så att någon här har erfarenhet av att ha blandat en saluki med en annar ras och fått goda resultat så tycker jag det är intressant att höra om. Det är allt.
#4 Allt går dock inte att läsa sig till, framförallt inte det som nu diskuteras och de nya undersökningar som börjat göras. Det finns heller inte att läsa om de sjuka hundar som trots allt dykt upp tidigare, det är sådant man får höra och veta efter att ha skapat sig ett stort kontaktnät inom rasen och det brukar ta några år. Men ja, de salukikorsningar jag hört talas om (vinthundskorsningar öht för den delen) har alla varit jaktidioter, svåra att ha lösa, som katt i hundförpackning på typiskt vinthundsvis och därmed även svårsålda för det mesta. De som vill ha saluki köper renrasig saluki. De som inte vill ha renrasig saluki undviker vanligtvis även salukiblandningar pga mentaliteten. Kvar blir då de oseriösa köparna som vill ha hundarna bara för att de tilltalar köparna utseendemässigt och de köparna vill nog ingen seriös uppfödare sälja till.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag är blandrashunds ägare och har tagit en kull på en blandrashund för typ 10 år sedan, första och enda gången.
Så jag är inte anti blandrasvalpar.
MEN
Om du ska skaffa en renrasig saluki, varför korsa rasen med en annan ras för att skapa en blandras, eller varför para en renras med en blandras?
Finns ingen logik i det.
Hej TS!
Jag har en Saluki mix från Irland. Han har NOLL jaktlust i sig. Så de med att ALLA saluki mixar blir jakt idioter är inte riktigt sant. På Irland heter ras lurchers. Men de kan även vara Wippet eller greyhound. Men enligt dom som han kommer ifrån är de Saluki men vi kan inte veta utan DNA.
Jag ser inga som helst anledningar varför du inte skulle kunna ta en vinthund och korsa med. Tänkte bara på att tex en vinthund hetsjagar och är ut tåliga som attans. Och behöver blandas ner med en följare som tex Collie. Jag vet en som har saluki labrador. Och den hunden är otroligt följsam man hans syskon är jakt drivande. Då Labradoren är en jakt hund. Så man ska alltid tänka på vad vill man ha ut av de och sen ta reda på vilken man ska korsa de med.
Om du har en + hund som är uppe hela tiden och hyper aktiv. Så behöver du hitta en - som är kanske slö hela tiden för att = ska bli bra :)
När du börjar med blandras avel så där så kanske de är dax för mig att köpa ny hund ;) Haha
Hej. Tack för era svar, särskilt ditt, Anata, som faktiskt svarade på min fråga. Jag är en av de få (?) personer som anser att blandrasavel inte är så fruktansvärt. Jag tycker att så länge sedan det avlas på fullt friska föräldradjur med bra lynne, samt att raserna som blandas inte är allt för olika varandra är det fullt berättigat. Jag har full förståelse för att hundälskare som vill hundars väl och ve oroar sig när tjuvparningar och okunniget resulterar i allt annat än sunda och friska individer. Men lika trött är jag på folk blint litar på att det enda rätta är att aldrig någonsin blanda en renrasig hund. Så länge det sker med ansvar och kunnighet är blandrasavel ett sätt att skapa friska nya raser som kan tillföra välgigt mycket för både sin familj som för hundvärlden i stort.
Om du tar en renrasig saluki och blandar med en annan rensrasig vinthund är de den 100% vinthund. Och du håller dig inom samma. Alltså i mina ögon ingen blandras då. Men tar du en Saluki och en Collie så är de blandras.
Samma med korthårig BC och långhårig BC eller Korthårig Schäfer med Långhårig Schäfer. De är en renrasig Bc eller Schäfer.
Men enligt vissa är de en blandras men rasen är samma. Samma sak gäller schäfer och vit schäfer/vit herdehund.
De jag tycker är tråkigt med folk som ser sig blinda på blandras är att dom håller hårt i papper beviset. För mig har inte raspapper alltså stamtavla med vad som är 100 eller 90 ren ras.
Min hund är blandras. Hon är schäfer till minst 50% och folk säger amstaff. Jag ser inte amstaff i henne. Isf är de huvudet men kinderna. Om hon har 10% amstaff och 90% schäfer. Då är de schäfer för mig då hon är övervägande schäfer.
Alla rashundar idag har någon stans i sin linje en blandras i sig! Annars hade vi inte haft så många raser.
En Saluki börjar med greyhound och afghan hund. Men de är över 100 år sen. Men de är så ändå! Den började någon stans ifrån.
Alltså ALLA våra älskade hundar är blandras från början. Om du inte kan bevisa att du har en 100% ras från den första hunden ever som har levet. Men hur mycket inavel är inte de då?
Jag tycker att de är synd att folk är så inne i vad som är rätt och fel bara för ett papper. En labbe med en stamtavel mamma och en pappa utan stamtavla. Är renrasig.
De är som att säger 50 Svenska och 50 polsk är blandras människa! Tycker inte de är så snällt även om de är så. Men benämningen. Tråkig att vi ska ha rätt att stämpla våra djur
#7: Fast nu är inte hundavel som att blanda saft.
#10 Var står det någonting om saft…?
#10: Det pratas om att blanda ner anlag. Det är inte så enkelt som att para en aktiv hund med en lugn hund och så får man en medelaktiv hund utan det du får är en hund som kan vara precis allt där i mellan. Ergo fungerar inte anlag som att blanda saft, att de blir mindre smak ju mer man späder med vatten. Kan man det minsta om genetik skulle man aldrig uttala sig som #7.
#12 ursäkta?
Jag har själv blandras jag känner min 2 som egnar sig åt att blanda för att minsta vissa saker. Och jag är har själv en hund som har avlats för just de att minska en sak och höja en sak. Så gillar du inte vad du läser. De är en sak. Men att göra så som du gör nu! Att säga att de är som att blanda saft. Hur tänker du? Hur kan du få för dig att gå in i annans inlägg och skriva så? Jo för du tycker så!
Jag tycker att du kritiserar mer än vad du gör nytt. Och de är verkligen inte roligt att du gör så! Så snälla sluta!
#13: Jag tänker inte sluta att påpeka felaktigheter och det jag sa var att hundavel inte är som att blanda saft. Jag har heller inte gått in i någon annans inlägg och skrivit något, jag har skrivit mitt eget.
Om du inte inser det förödande med att ge råd som är helt uppåt väggarna när det handlar om levande djur så kan jag antagligen inte hjälpa dig med det.
Korrekt är i alla fall att även om viss avel på lång sikt kan öka/minska sannolikheten för förekomsten av olika egenskaper så gäller det inte enstaka kullar. Om man blandar en jakthund med en sällskapshund kan du få en hund helt utan jakt eller en med lika mycket jaktlust som valfri renrasiga jakthundsras eller allt där i mellan. Om du blandar en vallhund med en sällskapshund kan du få en aktivare sällskapshund eller en hund som vallar bilar eftersom den inte får utlopp för sin naturliga fallenhet att valla. Om man absolut ska blanda bör man förvänta sig att egenskaperna kan slå igenom precis hus som helst från raserna. Och vill man inte ha en hund med hög jaktlust ska man inte avla på en jakthund, vill man inte ha en vallhund avla inte på en vallhund. Vill man ha hög jaktlust eller vallegenskaper är det säkrare att välja en renrasig hund. Precis samma gäller Saluki, det finns inga garantier, inga garantier alls att hunden blir mindre uthållig eller mindre benägen att hetsjaga bara för att det är en blandras.
Att du har träffat enstaka individer där det har lyckats är inget mer än anekdotisk bevisföring och har inget vetenskapligt värde.