Hanhund som juckar
Sökte runt här på forumet för att se om det fanns någon med liknande problem som hade fått bra svar. Men svaren jag hittade passade inte riktigt eller så hade vi redan provat det.
Min bror har en okastrerad amstaffhane (mix) på 2 år, han blir 3 i år. Och hade juck-problemet när min bror tog hand om hunden.
Mest handlade det i början om att han blev uppspelt och satte tassarna runt benet på en och började jucka, var svårt att få bort honom då han nästan ibland krampaktigt höll fast tassarna.
I början var det min bror som sa ifrån när han gjorde det på andra. Sen provade vi att personen som han juckade sa ifrån. Då lugnade det sig lite grann. Jag, min pappa och mamma sa åt honom på skarpen ett par gånger och efter det så slutade han. Han har inte juckat på oss eller min bror och hans tjej på nästan ett par månader nu. (Förutom en incident igår - kommer till det senare).
Hundens lättaste mål är barn, perfekt storlek och orkar inte trycka bort honom.
Förra veckan var hunden hos vår kusin över dagen, där han varit förut och träffat alla dem förut, och han började direkt att jucka på dem. Min kusins pappa sa till honom på skarpen under dagen och då var inte hunden på honom något mer.
Vi började testa med en nosgrimma som de förra ägarna hade haft och han blev mycket lugnare och juckade inte. Hunden var med oss på jul och då fick han ha på sig den nästan hela kvällen för att han inte skulle jucka på alla, framförallt barnen.
Vi började testa att folk som kom på besök osv skulle ignorera honom och det funkade helt okej.
Incidenten igår vet jag inte riktigt vad som hände men jag och hunden var inomhus, och mina föräldrar utomhus. När de kom in så blev han väl så glad att han började jucka igen på pappa.
Min bror har tyckt att det varit lite smått jobbigt att ta med sig hunden till ställen där det är mycket folk. Som hit på julafton, till födelsedagsfiranden osv.
Så vad har ni för tips till oss?
Har vi tänkt fel när det är personen som han juckar på som ska säga till på skarpen?
Varför har han börjat jucka på oss igen nu bara senaste en-två veckorna?
Kan sånt här lugna ner sig med tiden då hunden blir äldre?
Är kastrering enda valet? Har inte kommit på tal tidigare då hunden inte varit i min brors ägo förrän för ett par veckor sen då de gamla ägarna frågade om min bror ville ta över för att de inte kunde ha kvar honom av olika skäl.
Och eftersom att det är min bror och hans tjejs hund så är det ju de som väljer angående kastrering. Det har kommit på tal men de vill nog se om det finns andra lösningar.
Är det 100% säkert att juckandet slutar helt bara för att man kastrerar?
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Skulle nog först se över om det finns någonting i situationerna som kan vara en indikator på stress som gör att han juckar - juck behöver nämligen inte vara sexuellt utan en stressreaktion.
Vad gör ni med hunden?
Som aktivitet - både mentalt och fysiskt?
Skulle inte säga till hunden, utan putta ner honom och gå min väg och sedan belöna när han sitter still bredvid och inte juckar. Alt avleda honom med annat när han börjar, putta ner honom och ta fram någon leksak eller liknande istället så han får något annat att tänka på. Aktiveringsleksaker är ett bra tips =)
Om det inte blir bättre så skulle jag överväga att testa kemisk kastrering eller en vanlig kastrering om ni inte tänkt ha honom i avel eller utställning.
Och nej, kastrering tar inte med 100% säkerhet bort juckandet, om det beror på andra orsaker så kommer han fortsätta. Så försök först att träna bort det och analysera situationer för att se om det finns likheter och vad man kan göra för att förändra eller förbättra dessa kommande situationer =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tack för svar och tips!
Jag går mest på promenader med honom ibland, medan min bror brukar leka och lära honom lite småsaker.
Men han har velat fokusera på att få bort juckandet innan han lär honom en massa annat som saknas i "dresseringen" sen de tidigare ägarna. Så de brukar leka på eftermiddagarna/kvällarna när de går på långpromenad. Vet inte exakt vad det är han brukar göra men något sånt.
Vi upplever att det är mest när han blir uppspelt/uppjagad. Om min bror börjar leka med honom och sen slutar. Och hunden anser att de inte lekt färdigt och min bror vänt ryggen till så kan hunden börja jucka.
Vet inte om det har med stress att göra?
Ja, hunden stressar men beteendet är inte okej, aldrig.
Detta beteende är otroligt vanligt bland amstaffblandningar.
Jag har personligen inget emot kastrering och har aldrig stött på dessa biverkningar som folk predikar om (och då har jag träffat en hel del kastrater), den enda biverkning jag sett var på en shetland sheepdog, som fick ful & jobbig päls efter kastrering.
Kastrering kan lindra men samtidigt är det inte alls säkert att något händer.
Min kompis hund juckar fortfarande trots kastrering.
Du kan ju försöka att vara mjuk & konsekvent, men det är inte ofta det bekommer en amstaff/blandis.
Fortsätt låta folk ignorera honom, är han ändå på så låt honom inte vara med helt enkelt. Sätt upp en grind till ett rum så han ändå kan se er.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#2 Nej om det är som du skriver tror jag mer på tristess än stress faktiskt =)
Gör mer med hunden, försök hitta en sport eller liknande att göra med honom så att han verkligen får arbeta.
Amstaff är riktigt bra spårare, så att gå en kurs och testa spår skulle vara något jag verkligen rekommenderar - oavsett renras eller blandras staffe!
Nu vet jag inte vad hunden har för andra raser i sig, men amstaff är en ras som kräver arbete både fysiskt och mentalt och det är ytterst få individer som klarar ett liv med endast promenader och lek.
Så börja med någon sport eller liknande och testa det ett tag innan ni överväger kastrering. Kastrera är något man inte ska göra i onödan =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Just ja, precis som föregående sagt är aktivering det första ni ska fokusera på.
Kör lugnt i början och öka successivt.
Agility, spår, sök & Weight pull är bra.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Okej, ja han går med nosen nere i backen nästan hela tiden på promenader så spår är helt klart något som kan vara värt att testa.
Har ju inte varit så lätt att börja en kurs med honom tidigare då det är ganska nyss hunden blivit min brors. Men nu kan de ju börja med sånt så jag ska tipsa min bror om det 🙂
Bra tips på aktiviteter, tack så mycket 🙂
#6 Nej det är ju förståeligt =)
Men som sagt - testa någon form av aktivitet innan ni lägger hunden under kniven, problemet kan vara lättare att lösa än man tror ^^
Lycka till och ge oss gärna en uppdatering!
Absolut, vi ska testa!
Tack! Och ska försöka komma ihåg att uppdatera ^^

Du har redan fått bra tips om mental aktivering, men vill även tipsa om att det är viktigt (speciellt för hundar som lätt går upp i stress) att träna passivitet/avslappning och tänka på att ha lugna lekar som inte drar upp hunden för mycket i varv.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Några tips på hur man tränar avslappning och leker lugna lekar? 🙂
Av det du skriver tolkar jag juckandet som en överslagshandling, dvs något som hunden inte gör pga könsdrift utan något han tar till när han är stressad o inte vet hur han skall hantera situationen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.