Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 841 ggr
FruJag
0

Bad?

hej!
Har en blandning mellan labrador, schäfer och border collie. Jättefin.
Men han HATAR att bada. Han går inte i sjöar heller, bara lite med fötterna sen är han nöjd.

Men han får panik typ när man försöker spola rent honom med slangen ute eller i badkaret.

Så min fråga är, hur ofta måste man bada sina hundar?

Vi tog över honom i somras, han är 3.5 år. Så han borde ha vant sig vid vatten vid det här laget…  Detta är min första hund så jag vet inte hur det brukar vara…

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Cindy S
0

Tvätta honom genom att ta vatten i tvättsvamp och krama ur den över honom, eller använd en hink och häll försiktigt.

Man brukar märka när de ska badas, för de luktar och ser ofräscha ut.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

AnneN
1

Jag brukar bara bada mina hundar då det verkligen behövs = smutsiga och/eller luktar illa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

FruJag
0

Ska testa tvättsvampstricket. Så får vi se om det går bättre än slangen (Vi har sprutat försiktigt givetvis på honom).

Det gäller bara att få i honom i badkaret först… Han gillar ju inget direkt hundgodis heller, så finns ju inget att muta honom med.

Än så länge luktar han helt ok så ännu är det lugnt.

Jycklos
1

Tror man max ska låta vovven bada 2ggr om året.

En stressad hund äter knappast godiset ändå, 

tiken min fick jag ta små steg med,  fick vänja henne först att vara i badkaret, när hon lugnat sig lite så satte jag på duschen ifrån henne med bara liten stråle. 

jag kom på att det verkade som att ekot i badrummet va det som skrämde henne, så flera gånger innan det blev riktig dusch dax så fick hon bara sitta med i badkaret med duschen liggandes på helt utan prat eller lugnande ord  

Tänk på att sitta på huk om det e möjligt. att böja sig över en rädd hund är inte bra, hunden kan tom bli ännu mera skrämd. och att ge klapp underifrån på hakan å bogen när det stressas ner kan bli positiv förstärkning på avslappningen

FruJag
0

#4 tack för bra tips!

[Forest]
1

Har pudel och trots att jag badat dom ofta som man bör för slippa få en massa tover så är det ingen som gillar just bada i slang/badkaret. Jag har alltid haft halkmatta så dom ska känna att dom står stadigt det kan annars vara ett tips att skaffa. Eftersom du har raser som inte behöver badas så ofta skulle jag inte bada kanske ca 2 gånger vid behov.

anche
0

Hej! Jag har en bordercollie, schäfer, golden tik på 2 år som älskar vatten och att bada i sjöar, bäckar och i havet. Hon gillade inte att sitta i badkar när vi bodde i hus och ända alternativet var att bada för rengöring i just badkar. Utomhus på sommaren band vi fast henne när vi spolade av med vattenslang (solvarma vatten i slangen). Nu bor hon med mig i lägenhet med bara dush. Eftersom hon älskar att gräva djupa gropar utomhus och springa ner i smutsiga vattengropar när hon är lös utomhus så blir hon fort väldigt smutsig. I duschen går det mycket lättare att gå med henne in. Hon följer snällt med även om hon inte är stormförtjust. Jag säger att nu måste du duscha. Tar även med min lilla Mittelspitz samtidigt om hon har smutsar ner sig. Gör ingen stor grej av det. Tar det väldigt lugnt och bestämt. Har kvar kopplet och knyter fast dom i en ledstång. Dom sätter sig ner och jag ställer in vatten temperaturen till svalt- ljummet. Börjar att duscha tassarna ben och mage. Tar det försiktigt och lugnt om jag behöver duscha ansiktet. Schampo använder vi bars några gånger/ år. Oftast räcker det att spola av. Kanske du har någon släkting eller vän som har bara dush så du slipper sätta hunden i badkar. Bra att vara bestämd men lugn och ta det som en naturlig grej. Tvinga inte hunden om det inte går. Om du inte hittar någon bra lösning kan du prova att få lämna in på en hundsalong för tvättning. Kan gå bättre om det är någon annan som gör det och som är van vid att handskas med hundar i just den situationen. Lycka till.