Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1016 ggr
issaaa
0

Hundarna går inte ihop

Hej är så himla trött på detta redan.

Jag har en chihuahua blandis kille på 4 år som verkligen gått ihop med allt och alla under dessa år. Han har verkligen en speciell plats i mitt hjärta men när min  rottis blandis gick bort så utvecklade han separations ångest, hade planerat rätt länge att jag ville skaffa en till större hund då min rottis blandis gick bort så för snart en vecka sen skaffade jag min labrador schäfer collie golden vaktel blandis och nu till mitt problem min chihuahua blandis accepterar honom verkligen inte han har gjort utfall flera gånger morrar så fort valpen är i närheten idag lyckades han nafsa till valpen så han började gnälla, detta är så himla jobbigt jag tänkte att min hund skulle bli glad och att han skulle ha lättare att kunna vara själv då dom lärt känna varandra mer.

Han försvarar även katten en hel del, och även om han inte gillar valpen alls så går han efter honom och morrar hela tiden nu har även valpen börjat morra tillbaka, har tillomed funderat på omplacering till min chihuahua men det känns ju fruktansvärt.

Vad ska jag göra?

vallhund
4

Sätt upp barngrindar i dörrarna inomhus o låt dom vara på varsin sida så att de inte kommer åt att skada varandra. Låt det gå ett par veckor så att de får tid att vänja sig vid varandra.

Varför skulle du omplacera din vavva blandis? Mycket bättre att omplacera valpen, den har mycket bättre chanser att klara av en omplacering utan att ta skada än din äldre hund.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

issaaa
0

pga att min vavva inte kan vara själv något så mycket därför då också.

Han slutade klara det när min rottis blandis gick bort.

Maja2
1

Att han skulle utveckla separationsångest för att den andra hunden gick bort, är inte så säkert. Däremot kan det ju vara så att han inte är ensamhetstränad, dvs inte är van att bli lämnad ensam. Detta kan du träna.  
En vecka är nära nog ingen tid alls, det kan ta bra mycket längre tid innan hundarna landat ihop med varandra. MItt råd är att ge det tid. Mycket längre tid. #1 Har bra tips, sätt upp grindar, barngrindar eller kompostgaller, så att de inte kommer åt varandra. Låt dem åxå vara mycket utomhus, och utforska promenader tillsammans.