Mängd mat för pomeranianvalp
Fick hem min pomeranianvalp igår och han äter jättebra och sådär. Men jag har egentligen ingen direkt koll på hur mycket torrfoder han ska äta. Jag ger ungefär ½ dl torrfoder per gång, 3 gånger per dag och han äter upp allt nästan på en gång. Men nu har jag läst på lite och ser att en valp ska äta ½ - 3/4dl PER DAG?? Det låter ju jättelite? eller? Och de ska äta ungefär lika mycket som vuxna, alltså 1dl per dag ungefär?
Känner mig hemsk, får han för mycket mat? Det ser ju jättelite ut i dl-måttet samt i skålen…
hur stor är han? Kg =)
Min hund när jag fick honom (ca 0,5kg) fick närmare 2½dl/3 varje dag.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Vägde honom precis på matvågen och han väger lite mer än 1kilo, och han är 8veckor. Jag ser inte att han är överviktig eller så men han har ju jättemycket hår :P Hans mamma är också "väldigt rund" så det kanske har något med saken att göra. Så infon på nätet att en pomeranian ska äta ½-knapp 1dl per dag behöver absolut inte vara korrekt?
#2 nu har ju inte jag en pom men om valpen är tunn så ge den mer att äta - det brukar vara lättare så än att ha bestämda mått.
Sedan äter Valpar lite olika i perioder, min åt vissa dagar ½dl och andra daga 3dl, under valptiden så gav jag valpen ganska mycket mat, bättre med en rund valp än en för tunn valp (enligt mig)
Bara den får bra vikt som vuxen =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!