Vikt fråga
Hej, jag kom och tänka på hur man ska veta på ett ungefär sin hund ska väga om man har blandras?
Äger en blandras hane med siberian husky och schäfer i sig.
På ras standarden står husky på 20-27kg till längden 53–60cm
Och schäfer på 30-40kg till längden 60–65 cm
Han väger idag ca 28kg och 65cm.
För övrigt mår han ju bra, men lite benig vid korset är han.
Så har bytt nyligen till ett bättre foder nu.
Men tänkte höra med er hur ni tänker med det är med ''normalvikt'' på en blandras?
//Sanna Sohlman
Det beror helt på individen, tycker du han är för smal så öka lite på matmängden per dag :) Går inte att säga "såhär mycket ska de väga" när det gäller blandraser, så man får anpassa till individen.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okej, tack för svar!
har börjat med ett bättre foder och har ökat mängden, men tror det kanske behövs lite mer för han går inte upp i vikt. En väldigt livlig kille dessutom! Så kan tänka mig att han gör av sig all energi han får!
//Sanna Sohlman

Jag går inte så mycket efter vad vågen säger, varken på renras eller blandras. Jag känner på hunden, om man känner med händer/fingrar längs sidorna på hundens bröstkorg så ska man kunna känna revbenen utan att behöva gräva ner fingrarna i fett, men man ska inte kunna "spela harpa" på utstickande revben.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag körde alltid med AnneNs tips när jag kollade hullet på min hund, det känns som ett bra och enkelt sätt.
Jag tycker din hund ser för smal ut. Jag går inte heller enligt vågen eller vad rasstandaren säger utan går hur jag tycker dom känns. Nu har husse vart lite för givmild här hemma så ena hunden är lite för rund (han har gett dubbelt så mycket vad jag ger henne).
Du skall som ovanstående sagt kunna känna revbenen utan större problem men du skall inte se dem. Jag ser revbenen så jag skulle tro att han skulle kunna lägga på sig lite sedan skulle jag vilja påstå att han ser ut att vara i riktigt fin form :)
Han ser tunn ut på bilden iom att både revben och höftben är markerade och han har ändå tjock päls, samt att han ser rätt omusklad ut.
På släthåriga hundar (utan underull) har jag inga problem att skymta revben, rättare sagt så vill jag kunna se det iaf i rörelse, hellre en hund som är lite för tunn än en som bär omkring på lite för mycket.
≧◔◡◔≦
Tack så mycket för hjälp, jo hans revben syns lite och väldigt mycket i rörelse. höftbenen syns väldigt tydligt.
Har ny mat och ger större mängder så inom sin tid lägger han nog på sig. Köpte honom för någon månad sen och han har fått lite mer muskler sen dess, så det går framåt! :)
//Sanna Sohlman
8 var han ännu magrare när du köpte honom? Tycker man kanske kan gå lite enligt dessa http://dietdog.se/oldsite/index.php?s=compare och där klassar jag in din hund som klass 1, tycker även man ser att han är underviktig på bakbenen. Vad ger du för foder?
En tips kan vara att kolla på förpakning.
Sen beror på om hur mycket aktiviteter ni gör. Jag går i skogen och iblan på fjället med min så han behöver lite mer.
Hur har det gått, det var ju ett tag sedan. :-)